Thuis draai ik achter KPN glasvezel een kleine eigen iRedmail server voor de eigen gezinsaccounts. Uitgaande mail wordt via smtp.kpnmail.nl als remote MTA verstuurd. Op de experia box alleen de relevante mail poorten open gezet en mailserver toegang uitsluitend via TLS. Gisteren kreeg ik onverwacht de melding dat uitgaande mail was geblocked. Mail gestuurd naar abuse@kpn.com met vraag wat de reden was, maar helaas alleen algemene antwoorden terug gehad:
- Limiet overschreden (500 mails/uur tot 1200 mail/etmaal), daarom automatisch geblocked, wordt automatisch opgeheven
- We adviseren u om gebruik te maken van uitgaande mail authenticatie (dat is al het geval)
- We adviseren u om de server log na te kijken vanwege mogelijk misbruik door derden
Op https://blacklist.kpnmail.nl/ was niets te zien van een blokkade. In mijn server log was te zien dat de afgelopen 24 uur slechts 2 mails waren verstuurd, vandaar dat ik KPN vroeg om meer gedetailleerde informatie te geven welke limiet dan precies was overschreden en of dit handmatig kon worden hersteld.
Helaas kon dit allemaal niet en kon er geen detail informatie worden gegeven en kreeg ik elke mail weer een overzicht met bovenstaande algemene adviezen. De ervaring met het Abuse team was voor mij erg onbevredigend en weinig klantgericht.
Om dit in de toekomst te voorkomen, zou ik tips waarderen wat nog meer mogelijke opties van de blokkade zijn en hoe ik aan mijn kant nog beter kan achterhalen wat er aan de hand is, want het lijkt er op dat ik van KPN niet veel hoef te verwachten.