Skip to main content
Vraag

Adres van afzender is ongeldig bij mails versturen

• March 1, 2026
  • 14 reacties
  • 94 keer bekeken

Ik kan ineens geen mails meer versturen vanuit mijn iPad geen enkel email adres werkt.

Heb mijn account verwijderd en opnieuw ingesteld maar het werkt nog steeds niet

Wat nu?

14 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 2, 2026

Hallo ​@Mieke12 ,

Check nog even de instellingen, het beste is om het beheer verbindingsinstellingen op automatisch te hebben staan. 

Officieel is het : 

• Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen) 
  • Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
  • Wachtwoord: KPN wachtwoord

bron:https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

• Auteur
  • Helper
  • March 2, 2026

Alles staat goed heb alleen geen. TLS maar SSL heb ook geen andere optie

Maar niets doet het

• Auteur
  • Helper
  • March 2, 2026

Ik gebruik al jaren mijn iPad en mail waarom werkt het dan opeens niet meer dan moet dit toch aan kpn liggen  lijkt mij 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Als het probleem bij KPN lag, had dit forum al lang bezaaid geweest met klachten.

Welke iPad heb je eigenlijk? En wat gebeurt er precies als je een e-mail verstuurt? Krijg je foutmelding? Zie je andere onverwachte dingen gebeuren?

Let er ook op dat je authenticatie gebruikt bij het versturen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Krijg je echt een melding “Adres van afzender is ongeldig”?

Heb je misschien meerdere accounts ingesteld op je iPad? Ben je misschien een VPN gaan gebruiken?

(Ik weet nooit of authenticatie op de KPN SMTP-server ook verplicht is als je thuis op het eigen KPN netwerk zit. En op een Mac kun je authenticatie toch per ongeluk uit hebben staan, ook als je wel degelijk gebruikersnaam en wachtwoord invult; misschien kan dat op een iPad ook fout gaan, maar nooit gemerkt als je zonder VPN direct op het KPN netwerk zit?)

• Auteur
  • Helper
  • March 2, 2026

Ik heb meerdere email adressen op de iPad staan werkt al jaren 

Krijg iid de melding adres afzender is ongeldig

Als ik zo terug leest is dit probleem bij meerdere kpn klanten zelf al 5 jaar geleden

Ik heb verder niets veranderd is gewoon van de een op andere dag 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Is dat "de melding adres afzender is ongeldig” een foutmelding op het scherm, of is dat een automatische mail die je terugkrijgt vanaf de maildienst van KPN?

Laat anders een (geanonimiseerd) screenshotje zien.

• Auteur
  • Helper
  • March 2, 2026

Krijg het gewoon op mijn scherm

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Gebruik je wel je eigen KPN e-mailadres als afzender? Dus niet iets van @gmail.com of een eigen domeinnaam? Controleer ook eens of er geen vreemde tekens of spaties in staan.

• Auteur
  • Helper
  • March 2, 2026

Er is bij mij niets gewijzigd gebruik gewoon mijn eigen kpn e-mail adres net zoals ik al jaren doe

ik heb dus nog steeds geen oplossing

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Staat dat KPN-mailadres wel ingesteld als afzender? En heb je ook bij SMTP (uitgaande e-mail) authenticatie met je e-mailadres en wachtwoord aanstaan?

Blijkbaar verplicht KPN dit nu voor jouw account.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

In Mail op een Mac komt er een Outbox (“Uitgaand”) in het lijstje met postbussen als een bericht om de een of andere manier niet direct verstuurd kan worden. Misschien is dat in Mail op iPadOS ook zo? In dat geval: staat daar misschien een (één) gek bericht in, dat het versturen van nieuwe berichten ook tegenhoudt?

Ah, dat bestaat inderdaad volgens Apple: Als je geen e-mail kunt versturen op je iPhone of iPad. Aan de andere kant: die Outbox verdwijnt vast wanneer je je account verwijdert, zoals je al gedaan hebt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Ook een goed idee..

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

@Mieke12 

Gebruik je MS Outlook ? Outlook heeft ook zo zijn “problemen” en daarom loop ik met een grote boog om Outlook heen.

Je kunt altijd de KPN webmail gebruiken m.b.v. een browser. Als je daar kunt binnenkomen is in ieder geval jouw gebruikersnaam en wachtwoord goed. Of werkt dat ook niet ?