Skip to main content
Antwoord

Alle bestanden uit Drive weg sinds ik een mailadres heb verwijderd, mapstructuur nog wel intact

• October 20, 2025
  • 23 reacties
  • 227 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds ik als beheerder van ons internet-account, een gewoon e-mailaccount verwijderd heb, zijn alle bestanden uit KPN Drive van het beheer-e-mailaccount verdwenen.

Deze bestanden werden gedeeld met dat gewone account.

De hele mappenstructuur is er nog wel, inclusief het onderdeel 'Delen/Rechten'.

De hele inhoud van KPN Drive behoorde toe aan een het beheer-e-mailaccount (in hetzelfde internetaccount).

Dit kan toch niet waar zijn?

De termen gewoon en beheer worden door ons in de praktijk zo gebruikt, technisch is er geen verschil tussen die accounts. Het beheer-account wordt wel als KPN ID gebruikt om te beheren.

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Haha, op een of andere manier ben ik hier wel blij mee, want dit was exact wat ik dacht: een fout in de OX-software.

Ja, dit begrijp ik wel 😄

Fijn dat er contact met je opgenomen is ​@GaitJan en ik ben blij om te lezen dat je ze nog wel achter de hand hebt! Ook super dat je zelf al maatregelen genomen hebt. 

Mocht je nog vragen hebben, dan weet je mij/ons hier te vinden.

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 20, 2025

Schijfruimte is gekoppeld aan een mailaccount, haal je dat mailaccount weg, tja, dan heb je ook geen toegang meer tot je gegevens op de virtuele schijfruimte die bij dat account hoort.

@GaitJan 

• October 20, 2025

Heb je een alias verwijderd? Dan zou dat geen gevolgen moeten hebben. Maar als je het mail account verwijderd, dan is de cloud ook weg.

Hopelijk heb je nog wel een recente backup?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 20, 2025

@JanD Als het zo simpel was, dan had ik het hier niet opgevoerd. En of het virtueel is of niet: dat is niet relevant. Misschien nog eens lezen?

@Marlon92 Nee, zo simpel is het natuurlijk niet.

Jullie reacties verbazen mij, maar misschien heb ik het niet duidelijk genoeg opgeschreven.

Ik heb van de 6 e-mailaccounts er 1 weggehaald. De bestanden die nu weg zijn hoorden bij een ander account van die 6 stuks (dat account is de Eigenaar), en die bestanden waren door dat account (dat er dus nog steeds is) gedeeld met het verwijderde account. Meer precies: een map op hoog niveau in de boom werd gedeeld, en daarmee de rest van de boom.

Mind you: het gaat niet om een internetaccount, maar om de (maximaal) 6 e-mail/gebruikersaccounts die je in dat internetaccount kunt hebben.

• October 20, 2025

Heb je nu een alias verwijderd? Of een account? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 20, 2025

@Marlon92 Ik leg nota bene uit wat ik in deze context bedoel met 'beheer'. Je hoeft het niet te lezen, maar reageer dan ook niet.

En als je niet weet dat je binnen een internetaccount meerdere e-mailaccounts/mailboxen kunt hebben en dat je tussen e-mailaccounts bestanden en agenda's en taken en contacten kunt delen … Je kunt wel zeggen dat het niet kan, maar het kan nog steeds en het werkte ook nog eens voortreffelijk. In dit kader (Delen/Rechten) gebruikt KPN wel degelijk de term Eigenaar.

We gebruiken geen aliassen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@GaitJan, we denken hier in de Community graag met je mee. Weet dat andere gebruikers hier op eigen initiatief aanwezig en actief zijn, en dat gestelde vragen dus met de beste bedoelingen worden gesteld. Niet iedereen zal van elk onderwerp even veel weten, of ze worden gesteld om de situatie duidelijk te krijgen.

Ik begrijp in dit geval dat je een mailbox verwijderd hebt, en dat je sinds dien bestanden mist in Drive. Voor de duidelijkheid: Dat was dus niet het (hoofd)account waarmee je normaliter op KPN Cloud inlogt? En op welke manier maken jullie gebruik van KPN Cloud? Maakt het nog verschil als je het via een andere manier probeert, als voorbeeld de web-versie?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 22, 2025

Alle bestanden zijn weg.

Wijze van toegang maakt niet uit.

De structuur (mappen en submappen) is nog intact.

Als ik het in dit kader heb over account dan bedoel ik het account dat hoort bij een mailbox.

Feitelijk is er geen hoofdaccount: aan elke mailbox is een account gekoppeld en ieder account beschikt over dezelfde functionaliteiten: Alle accounts kunnen inloggen, hebben een mailbox, en kunnen Drive en de andere OX-apps gebruiken (daar is geen verschil in).

Een van de accounts heb ik gebruikt om de (sub)mappen te maken en bestanden te uploaden en ze te delen. Daarmee is het feitelijk een beheer-account. Bij Delen/Rechten wordt het als Eigenaar vermeld. Vanuit dat beheer-account heb ik de hele structuur gedeeld met enkele van de andere accounts, waaronder dus het account dat ik verwijderde.

P.S.

Als ik bij een reactie het gevoel krijg dat men mijn bericht niet (helemaal) gelezen heeft, ontgaan me die beste bedoelingen. Zeker niet indien men ook nog eens in conclusies springt of mij verwijten maakt. Terecht is één van de reacties door de afzender weggehaald.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dankjewel voor de extra informatie en toelichting ​@GaitJan

Bijzonder, en bijzonder onhandig, dat alles verdwenen is door het verwijderen van het ene account. De manier van inloggen maakt niet uit dus, dat is goed om te weten. Ik durf niet te zeggen of ik er iets aan kan (laten) herstellen, maar ik wil wel even kijken wat ik kan doen. Kan je toelichten wanneer je het account verwijderd hebt? En kan je in je profiel aanvullen met welke accounts je gebruik maakt van KPN Cloud? Dan kijk ik of ik navraag kan doen over wat er gebeurd is.

Overigens, gezien de informatie in je community-profiel, heb je een KPN of een XS4ALL abonnement? Weet in het laatste geval dat je ook contact met XS4ALL kunt opnemen voor snellere hulp hierbij. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 23, 2025

Een reactie waar ik wat aan heb.
Het probleem speelt specifiek bij Drive, de term die gebruikt wordt bij kpnmail.nl Dus niet bij KPN Cloud (wat dat dan ook is). De andere gedeelde data (contacten, agenda) is niet weg.

Het verwijderen van het e-mail-account was volgens mij een van de eerste dingen die ik afgelopen maandag 20 oktober 2025 deed. Ik weet ook niet of het 100% het gevolg is van het verwijderen van het e-mail-account, want ik merkte het verdwijnen van de bestanden pas in de loop van de dag op.

Het ging mis in het internet-account voor de VvE, mijn profiel is aangepast.

Ik heb een ander identiek probleem met beide accounts al in behandeling bij jouw gele collega's: 5 extra mailboxen besteld, en waarschijnlijk werkt alleen de facturering. Er staat bij beide accounts nog steeds dat ik recht heb op 6 e-mail-accounts. Het contact daarover verloopt verschrikkelijk moeizaam, dus ik ga daar niet iets aan toevoegen. Het nut van een aparte voorziening van ondersteuning voor ex-XS4All-klanten ontgaat mij volkomen, het werkt contraproductief.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 24, 2025

@Marlon92 Bij KPN heten aliassen "Extra e-mailadressen".

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 25, 2025

Beste ​@JanD , bij het verwijderen van een e-mailbox/account is dit de waarschuwing:

E-mailaccount verwijderen

Weet u zeker dat u dit e-mailaccount, met de onderstaande e-mailadressen en alle e-mails, contactpersonen en agenda-items wilt verwijderen?

Daar staat niet dat er bestanden verwijderd worden, laat staan dat bestanden, die door een ander account met het te verwijderen account gedeeld, zijn verdwijnen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@GaitJan Bij KPN abonnementen heet het KPN Cloud. Maar aangezien je een XS4ALL diensten gebruikt, heet het anders vermoed ik. De reden dat ik doorverwijs naar de contactopties van XS4ALL is behulpzaam bedoeld: Je kunt daar rechtstreeks terecht voor vragen of problemen met XS4ALL abonnementen en producten. 

In dit geval raad ik je juist aan om rechtstreeks (telefonisch via 020 398 76 66) contact met hen op te nemen, gezien het andere probleem met e-mail dat je beschrijft. Ik kan niet goed pinpointen of het met elkaar te maken heeft, het zou me niet verbazen als dat het geval is. Het is daarom juist handig om alle dingen die spelen op één plek aan te kaarten, zeker omdat ze zo aan elkaar verwant zijn.

En als ik 't goed zie, met de gegevens die je in je profiel hebt gezet, is het een zakelijk abonnement. Dan ben je bij de contactgegevens van XS4ALL aan het juiste adres. Hier in deze community kunnen we helpen met particuliere abonnementen en diensten, niet met zakelijke helaas. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 28, 2025

Was het maar zo simpel.
Als ik in mijn.kpn.com bezig ben voor de instellingen van mailboxen en extra e-mailadressen, dan staan er in de rand bovenin twee aanduidingen: "Consument" en "Zakelijk": de een is witte tekst in een felgroene wolk, de andere is zwarte tekst. Meestal voel ik me dan consument, maar af en toe staat er zakelijk.
Dat wisselt voortdurend: voor mij als klant is dat nogal verwarrend. Zeker omdat het account tot nu toe als consumenten-account behandeld werd.
Bovendien wordt hier zakelijke klanten welkom geheten.
Bij kpnmail.nl is er helemaal geen verschil tussen Consument en Zakelijk, constateer ik zelf en dat wordt bevestigd door de gele helpdesk. Daar wordt ook nergens de term KPN Cloud genoemd.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik heb nog even verder gezocht ​@GaitJan. Blijkbaar is de noemer ‘KPN Cloud’ geworden maar wordt het in Webmail Drive genoemd. Ik vermoed dat daar de miscommunicatie van komt.

Pin me er niet op vast - ik durf geen toezeggingen te doen of de verdwenen bestanden hersteld kunnen worden. Maar ik vind het rot dat je dingen kwijt geraakt bent, en ik wil nog wel even onderzoeken of er iets aan gedaan kan worden.

Je kunt me helpen door het specifieke account waar je altijd mee inlogt toe te voegen in je profiel: je kunt het kwijt bij de persoonlijke opmerkingen onderin. Laat je me weten als je ‘m ingevuld hebt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 30, 2025

@Alexandra van KPN  Gedaan. (Pas op: dat is het kleinzakelijke account. ;-)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Bedankt voor de waarschuwing ​@GaitJan 😂 Ik kom er bij je op terug. En alvast een goed weekend toegewenst!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Nog even ​@GaitJan, ik zie dat je niet het e-mailadres van het account in je profiel toegevoegd hebt. Het gaat mij specifiek om het e-mailadres waarmee je altijd inlogt. Zo weet ik zeker dat er geen misverstand is over om welk account het gaat en kan ik gericht navraag doen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 31, 2025

@Alexandra van KPN Gedaan (bij Persoonlijke opmerkingen)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Super, dankjewel ​@GaitJan. Ik ga op onderzoek uit en houd je op de hoogte.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik heb al een terugkoppeling gekregen ​@GaitJan. Bovenstaande blijkt een probleem in de software te zijn, het is intussen aangekaart bij de leverancier van de software, en zij gaan ermee aan de slag om dit op te lossen. 

Ik ben nog even in afwachting van een antwoord over of je hierover teruggebeld gaat worden, of dat ik er nog meer informatie over krijg. Dit met het oog op wat er gedaan kan worden aan de bestanden die verdwenen zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 4, 2025

Haha, op een of andere manier ben ik hier wel blij mee, want dit was exact wat ik dacht: een fout in de OX-software.

Ondertussen heb ik me als beheerder defensiever opgesteld, zodat ik bij een VvE-bestuurslidwisseling niet meer een mailbox/account hoef weg te gooien: ik heb generieke mailboxen gemaakt, waaronder ik alleen de extra e-mailadressen (aliasssen) en wat persoonlijke gegevens hoef aan te passen. 'Rechten / Delen' wordt er dan ook simpeler op.

Ik hoef de bestanden niet persé terug, want ik heb ze allemaal nog. Maar m.b.v. KPN Drive/Cloud gaat het samenwerken makkelijker. Het wordt alleen wel een beetje klikken voor het uploaden. Maar … misschien ga ik dat uploaden wel automatiseren, want je weet nooit.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 4, 2025

Werd net gebeld door een gele collega van jou. De bestanden zijn echt weg. Ergo: ik ga ze opnieuw uploaden en zorg zelf dat ik een kopie heb.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ja, dit begrijp ik wel 😄

Fijn dat er contact met je opgenomen is ​@GaitJan en ik ben blij om te lezen dat je ze nog wel achter de hand hebt! Ook super dat je zelf al maatregelen genomen hebt. 

Mocht je nog vragen hebben, dan weet je mij/ons hier te vinden.