Skip to main content

Sinds vanochtend zijn bijna al mijn verzonden e-mails verdwenen. Van zo’n kleine 20.000 mails zijn er nog 45 over. Bij mijn vrouw is er nog ééntje over, daar blijkt ook alles gewist. Ook via webmail kwamen ze niet boven water. En heel vreemd; bij beide accounts is het e-mail quotum 2,364 GB van 25 GB. Lijkt me té toevallig!

Helpdesk heeft geen idee wat er is gebeurd, maar gaat een backup van de accounts terugzetten. Kan 48 uur duren. Heb in zo’n 25 jaar lidmaatschap XS4ALL nog nooit zoiets meegemaakt :/

@Sarcas

1)) Zijn al die 20.000 emails dermate belangrijk dat je die allemaal moet bewaren ? Ik persoonlijk verwijder regelmatig emails die ouder zijn dan ca. 1 jaar. Ca. 98% van die emails die zo oud zijn zijn niet meer belangrijk. Hoeveel ruimte namen die 20.000 emails in beslag ?

2)) Bij het gebruik van IMAP staan de emails niet in jouw emailprogramma maar op de KPN emailservers. Als ze dan in jouw emailprogramma worden verwijderd staan ze natuurlijk ook niet meer in de KPN webmail.

3)) Hoewel ik nooit, maar dan ook nooit, op deze manier emails verloren heb, gebruik ik altijd een POP account (naast 2 IMAP accounts) om email te versturen en te ontvangen. Op die manier heb ik altijd een kopie van alle ontvangen emails op mijn laptop.


het e-mail quotum 2,364 GB van 25 GB. 

De postbus is 15GB groot en niet 25GB


@JanD 

 

Bij XS4ALL kreeg je 25GB en bij de overgang naar KPN is dat zo gebleven:

 

 


Oke @GeSp , dat wist ik dus niet, dat xs4all 25GB ruimte had.

 


@Willy22 

  1. Belangrijk is dat het mijn mailtjes zijn en dat ik er moet op kunnen vertrouwen dat ze niet spontaan kunnen verdwijnen. Dat jij en ik een andere manier hebben om met oude mail om te gaan doet er feitelijk niet toe. 
     
  2. Ik weet hoe het werkt. Ik maak al gebruik van IMAP sinds xs4all hiermee is begonnen. 
     
  3. Precies waarom ik al decennia IMAP gebruik. De chaos van POP accounts als je meerdere computers hebt… kopietje hier, kopietje daar, en toch glipt er ergens een mailtje tussendoor dat dan alleen op een andere computer staat, nee dank je :)

Ik waardeer het dat je de moeite hebt genomen om te reageren, maar ik ga mijn manier van werken niet aanpassen vanwege een ‘freak incident’. Ik zal op m’n hoofd werkplek een scriptje zetten dat met regelmaat mailtjes naar een lokale plek kopieert. 
 

vriendelijke groet,

S. 


Belangrijk is dat het mijn mailtjes zijn...

Het kan geen kwaad om zelf af en toe eens een backup te maken. Daar al eens over nagedacht? 


@Sarcas 

Akkoord. Ik kan je niet dwingen om dingen wel of niet te doen. Dit was slechts bedoeld als goede raad om in de toekomst dit soort ongelukken te voorkomen want ik heb al de nodige aan “email ongelukken” voorbij zien komen op dit KPN forum. Maar bovenstaande opzet bevalt mij goed.

Ook heb ik gemerkt dat sommige emailprogrammas bij grote(re) hoeveelheden email (in één map) duidelijk langzamer werd en dan gingen er “rare dingen” gebeuren. Bijv. één programma werd dan af en toe wat (erg) “vergeetachtig” en dan had ik dagen werk nodig om alles weer op goed op orde te krijgen. (Nee, geen namen)

Ook mag de emailserver software van de KPN hier en daar nog wel wat "verbeterd” worden. Al met al toch een aantal goede redenen voor een emailgebruiker om “voorzichtig” te zijn.


@Sarcas

 

3)) Hoewel ik nooit, maar dan ook nooit, op deze manier emails verloren heb, gebruik ik altijd een POP account (naast 2 IMAP accounts) om email te versturen en te ontvangen. Op die manier heb ik altijd een kopie van alle ontvangen emails op mijn laptop.

Ook bij IMAP kan je er voor kiezen om ze ook lokaal op te slaan


@Sarcas

 

3)) Hoewel ik nooit, maar dan ook nooit, op deze manier emails verloren heb, gebruik ik altijd een POP account (naast 2 IMAP accounts) om email te versturen en te ontvangen. Op die manier heb ik altijd een kopie van alle ontvangen emails op mijn laptop.

Ook bij IMAP kan je er voor kiezen om ze ook lokaal op te slaan

Nee, het kenmerk van IMAP is nu net dat de emails blijven staan op de (KPN) emailserver.


@Sarcas

 

3)) Hoewel ik nooit, maar dan ook nooit, op deze manier emails verloren heb, gebruik ik altijd een POP account (naast 2 IMAP accounts) om email te versturen en te ontvangen. Op die manier heb ik altijd een kopie van alle ontvangen emails op mijn laptop.

Ook bij IMAP kan je er voor kiezen om ze ook lokaal op te slaan

Nee, het kenmerk van IMAP is nu net dat de emails blijven staan op de (KPN) emailserver.

Je kan er al jaren voor kiezen om ze ook lokaal op te slaan.


@Dutchie61

Nee, het kenmerk van (standaard) IMAP is nu net dat de emails blijven staan op de (KPN) emailserver totdat iemand die email daar van verwijdert. Het kan wel zijn dat een emailprogramma (welke emailprogramma's ???) als extra feature heeft om bij een IMAP account die email lokaal op te slaan. Maar zelfs dat is niet nodig als je de juiste combinatie van POP en IMAP gebruikt.


In outlook kopieer ik eens per jaar alles vanuit de imap mappen naar een .pst en die .pst gaat dan in archief. dan heb je toch altijd nog een backup.

Je kunt het ook met een regel naar de .pst laten kopieren en de pst in een backup meenemen (als ie dicht is tenminste).

POP is van de vorige eeuw.


Ook bij IMAP kan je er voor kiezen om ze ook lokaal op te slaan

Nee, het kenmerk van IMAP is nu net dat de emails blijven staan op de (KPN) emailserver.

Ze staan ook op de harde schijf. In Outlook bijvoorbeeld is daar een aparte instelling voor:

"E-mail die offline moet blijven". Als dat schuifje helemaal naar rechts staat, dan staat alles ook gewoon op de harde schijf.

Je kunt het heel simpel uittesten. Trek de utp-kabel maar eens uit de pc of laptop. Of verbreek de WiFi verbinding. Zodat er geen internet meer is. Verwijder vervolgens wat mails via een ander systeem van de KPN server. Bijvoorbeeld via webmail. En start vervolgens Outlook op bij de pc die geen internet heeft. Alle mail is er dan nog, inclusief de mail die van de KPN verwijderd is.


Hoe werkt dat dan? Volgens mij is dit de offline mode, als je alles lokaal verwijdert, wordt offline ook verwijderd en vv? Dat is dan geen backup maar een sync, met vergelijkbaar risico op dataverlies.

Als dat niet zo is moet je een bestand op twee plekken verwijderen, dat lijkt me ook weer niet handig.

 

Een onafhankelijke kopie (bijvoorbeeld door een kopie te maken met een regel lijkt mij dan veiliger.

 


Vind het wel opvallend dat het altijd gebruikers van mailprogramma's betreft. 

Zelf gebruik ik al sinds ca 2005, toen we ook niet meer hoeven inbellen, de mail via webmail op alle apparaten. 

Sinds 1999, sinds ik de kpn mail heb, nog geen probleem op het verdwijn front gehad. En met de Gmail, heb ik sinds 2005, ook niet. 

Maar ja. Geen mailprogramma dus.


Vind het wel opvallend dat het altijd gebruikers van mailprogramma's betreft. 

Zelf gebruik ik al sinds ca 2005, toen we ook niet meer hoeven inbellen, de mail via webmail op alle apparaten. 

Sinds 1999, sinds ik de kpn mail heb, nog geen probleem op het verdwijn front gehad. En met de Gmail, heb ik sinds 2005, ook niet. 

Maar ja. Geen mailprogramma dus.

Ligt toch echt aan de gebruiker(s) en niet aan een mail programma.

Ik ben nog nooit mails kwijtgeraakt terwijl ik sinds 1997 alleen maar mail programma’s gebruik / gebruikt heb :

Windows / Linux : Eudora free, Eudora Pro, The Bat, Forte Agent, Thunderbird, Evolution

Palm OS : Snapper mail

Psion : standaard mail client

Android : Aqua mail, K-9 en de Gmail mail client for mijn enkele gmail


@Dutchie61

Nee, het kenmerk van (standaard) IMAP is nu net dat de emails blijven staan op de (KPN) emailserver totdat iemand die email daar van verwijdert. Het kan wel zijn dat een emailprogramma (welke emailprogramma's ???) als extra feature heeft om bij een IMAP account die email lokaal op te slaan. Maar zelfs dat is niet nodig als je de juiste combinatie van POP en IMAP gebruikt.

Lokale kopie van alle email op mijn laptop opslaan doe ik als volgt:

1)) (ten minste) 1 account dat met IMAP werkt. Op die manier kan ik ook makkelijker controleren of er ten onrechte email in de spammap is gezet.

2)) 1 emailaccount dat met POP werkt. Daar heb ik dan ook de optie “Bewaar kopie van email op server” (o.i.d.) aangevinkt. Dit POP account verwijdert ook alle email van de (KPN) server ouder dan 365 dagen. (Hoezo, “POP is verouderd” ???)


 

 (Hoezo, “POP is verouderd” ???)

Ja, pop is verouderd, dat was het 10 jaar geleden ook al. Het heeft ervoor gezorgd dat veel minder mensen hun mail kwijtraken, en dat er op meerdere devices kan worden gewerkt. 

Maar even goede vrienden als jij daarmee werkt en een manier hebt om het nuttig te gebruiken.

Ik ga het echter niemand meer aanraden. “when the facts change, I change my mind.”


Ja, pop . . .Het heeft ervoor gezorgd dat veel minder mensen hun mail kwijtraken, en dat er op meerdere devices kan worden gewerkt.

Maar dan alleen door het vervelende feit dat de email programma’s standaard de instelling zo hebben staan dat de email vd server wordt gewist bij het ophalen (wie verzint dat !!), als je die instelling zet op “leave mail on server” dan is niets aan de hand !

Het met IMAP alles aan elkaar koppelen heeft ook nadelen zo blijkt maar weer !

Ik wordt wel een beetje zenuwachtig van dit soort berichten over spontaan verdwijnende email.

Alhoewel ik het meeste ook offline heb staan, va ‘97 ( en als ik goed ga zoeken nog wel eerder.

Ligt toch echt aan de gebruiker(s) en niet aan een mail programma.

Ik ben nog nooit mails kwijtgeraakt terwijl ik sinds 1997 alleen maar mail programma’s gebruik / gebruikt heb :

Windows / Linux : Eudora free, Eudora Pro, The Bat, Forte Agent, Thunderbird, Evolution

Palm OS : Snapper mail

Psion : standaard mail client

Android : Aqua mail, K-9 en de Gmail mail client for mijn enkele gmail

Eudora heb ik nog draaien als archief, op linux

( en er is een fanatieke groep mensen die het nu nog gebruiken )

En als eerste gebruikte ik de email functie van netscape.

 


Er zijn echt wel heel veel meer issues en verschillen met POP3, en als je die doorneemt zie je dat er veel meer gemoderniseerd is dan alleen het ophalen van de server en het vinkje.

Ik heb zelf nog niet eerder gehoord dat alle mails van de IMAP server verwijderd zijn. Daar is echt wel wat voor nodig, alles gaat in principe eerst nog via een boodschap naar de prullebak en dan pas na tweede bevestiging weg. Dus het moet ofwel opzet (hack?), een heel onoplettende user of een serverfout zijn. En die zijn laatste zijn echt zeldzaam, dan lijkt me dat er wel meer users geraakt zijn.


Er zijn echt wel heel veel meer issues en verschillen met POP3, en als je die doorneemt zie je dat er veel meer gemoderniseerd is dan alleen het ophalen van de server en het vinkje.

Dat zal zo zijn, maar als ik de email op mijn computer kan ontvangen dan ben ik tevreden :-)

En als het dan maar niet van buitenaf alsnog kan verdwijnen dan is dat helemaal mooi.

Het hoeft iig niet zo te zijn :

. . . dat veel minder mensen hun mail kwijtraken,

Ik heb zelf nog niet eerder gehoord dat alle mails van de IMAP server verwijderd zijn.

Toch zie ik er regelmatig berichten over.

Daar is echt wel wat voor nodig, alles gaat in principe eerst nog via een boodschap naar de prullenbak en dan pas na tweede bevestiging weg. Dus het moet ofwel opzet (hack?), een heel onoplettende user of een serverfout zijn. En die zijn laatste zijn echt zeldzaam, dan lijkt me dat er wel meer users geraakt zijn.

Bij de vraagsteller bij 2 email-accounts, achter hetzelfde abonnement ? Op dezelfde computer cq email-programma ?

Sinds mijn (betreurde) overgang va xs4all heb ik ook vreemde dingen gezien, ook in de aanloop er naar toe, toen kon ik nog via telnet de boel terughalen maar dat is ook “weg gemoderniseerd” :/


Ik heb zelf nog niet eerder gehoord dat alle mails van de IMAP server verwijderd zijn. Daar is echt wel wat voor nodig, alles gaat in principe eerst nog via een boodschap naar de prullebak en dan pas na tweede bevestiging weg. Dus het moet ofwel opzet (hack?), een heel onoplettende user of een serverfout zijn. En die zijn laatste zijn echt zeldzaam, dan lijkt me dat er wel meer users geraakt zijn.

Nee, hoor. Alleen als je email uit de prullenbak verwijdert, toont de KPN webmail een waarschuwing / melding. Bij alle andere mappen wordt email zonder waarschuwing verwijderd (naar de prullenbak).

Ik neem aan dat dit ook de normale procedure is bij emailprogrammas. Dit geldt in ieder geval ook voor het emailprogramma dat ik gebruik.

Juist omdat er meerdere dingen fout kunnen gaan is het niet zo simpel om te zeggen wat de exacte reden is dat er email verdwijnt. Maar ik wil een serverfout echter totaal niet uitsluiten.  Ik heb hier op het forum al genoeg “email ongelukken” voorbij zien komen om een serverfout totaal uit te sluiten. Denk ook aan de wet van Murphy: “If anything can happen, it will".

Ik heb zelfs nog niet zo lang geleden iemand nog POP aangeraden. Op mijn smartphone gebruik ik ook IMAP maar thuis heb ik - zoals boven vermeld - een combinatie van POP en IMAP.


@PeterG 

Ik heb af en toe ook wel eens het vermoeden dat de communicatie tussen de (KPN) emailservers en mijn emailprogramma “niet optimaal is" en dat daardoor er een paar kleine dingen fout gaan.

(zie ook mijn laatste bijdragen in dit topic:)

Maar het verdwijnen van email, als gevolg van die “mis-communicatie”, heb ik nog nooit meegemaakt.