Skip to main content

Zelfde probleem hier: melding in mijn mail app (iOS): geen wachtwoord opgegeven. In Instellingen staat toch duidelijk het wachtwoord dat ik 1 dag eerder nieuw heb opgevoerd en dat toen ook nog werkte. Dus weer een nieuw wachtwoord aanmaken, probleem opgelost. Totdat je het huis verlaat en de verbinding van WiFi overschakelt op mobiele data: geen e-mail functionaliteit meer… Ik gebruik al jaren dezelfde VPN (Surfshark), bij XS4ALL nooit problemen. Nu kan ik iedere dag op mijn iPhone èn op mijn Mac wachtwoorden gaan zitten veranderen. En nee, mijn VPN loopt niet via het buitenland maar gewoon altijd via dezelfde server in Amsterdam. Dit moet toch beter kunnen…. KPN, wat is hiervoor de oplossing?

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt morigineel topic]

Zelfde probleem hier: melding in mijn mail app (iOS): geen wachtwoord opgegeven. 

Kan je hier eens een screenshot van posten.

Ik denk overigens niet dat dit met het al dan niet gebruiken van een VPN verbinding te maken heeft.

Wat gebeurt er als je dat wachtwoord opnieuw instelt terwijl je buitenshuis bent en dus via mobiele data werkt?


@wjb : bedankt voor je antwoord. Ik heb nog wat verder gezocht op het forum en e.e.a. veranderd aan de instellingen van mijn VPN. Deze zou nú niet meer mogen wisselen van IP-adres (overigens wel steeds vanaf dezelfde server en dus ook locatie?). Eens kijken of dat iets oplost. Heb daarna het wachtwoord voor mijn mailaccount weer opnieuw ingesteld en voorlopig werkt het weer (en kreeg toen bericht over jouw reactie 😉). Ik laat nog wel even weten hoe het verder gaat.


En nee, mijn VPN loopt niet via het buitenland maar gewoon altijd via dezelfde server in Amsterdam. Dit moet toch beter kunnen….

@LoekN 

Met een VPN wordt het dataverkeer via één of meerdere (o.a. buitenlandse) extra servers gedirigeerd. Maar de laatste server in de keten is natuurlijk altijd een server van de KPN die (in dit geval) waarschijnlijk in Amsterdam staat.

Dus weer een nieuw wachtwoord aanmaken, probleem opgelost. Totdat je het huis verlaat en de verbinding van WiFi overschakelt op mobiele data: geen e-mail functionaliteit meer… Ik gebruik al jaren dezelfde VPN (Surfshark), bij XS4ALL nooit problemen. Nu kan ik iedere dag op mijn iPhone èn op mijn Mac wachtwoorden gaan zitten veranderen.

Uit jouw verhaal trek ik (net zoals @wjb ) de conclusie dat het heen en weer schakelen tussen WiFi en mobiele verbinding de problemen veroorzaakt. Of gebeurt dit alleen als je van WiFi naar mobiel overschakelt ? Probeer eens of het (tijdelijk) uitzetten van de VPN de problemen oplost.


Ik heb nog wat verder gezocht op het forum en e.e.a. veranderd aan de instellingen van mijn VPN. Deze zou nú niet meer mogen wisselen van IP-adres (overigens wel steeds vanaf dezelfde server en dus ook locatie?). Eens kijken of dat iets oplost. Heb daarna het wachtwoord voor mijn mailaccount weer opnieuw ingesteld en voorlopig werkt het weer (en kreeg toen bericht over jouw reactie 😉). Ik laat nog wel even weten hoe het verder gaat.

Had je dan een melding van KPN gehad dat je jouw wachtwoord moest veranderen of kreeg je "gewoon" van jouw mailprogramma een melding dat het wachtwoord niet goed was.


De melding vanuit het mail programma (in reactie op het ophalen van e-mail) was: “Problemen met het account XS4ALL”, waarna je op “Details” kon klikken. Dan kreeg je de tekst “geen wachtwoord opgegeven”, waarop de simpelweg “OK” kon klikken of meteen naar je Instellingen kon gaan om een wachtwoord in te geven. Maar in de Instellingen bleek er zowel voor IMAP als SMTP wel degelijk een wachtwoord te zijn ingevuld. Met dat wachtwoord kon ik eerder ook gewoon mail lezen en versturen.

Ben vandaag nog niet van huis geweest (zaterdag hè 😉), dus kan nog niet zeggen of het effect heeft gehad dat ik de instellingen van de VPN heb veranderd.

Bedankt voor het meedenken allemaal!


Dat is dus waarom ik denk dat dit niet door die VPN verbinding veroorzaakt wordt.


@LoekN 

Je kunt heel simpel ook thuis die omschakeling simuleren. Zet jouw mobiele apparaat aan, wacht even, en zet de WiFi uit. Dan wordt de verbinding (automatisch) overgeschakeld naar het mobiele netwerk. Omschakelen van mobiel netwerk naar Wifi is ook simpel. Zet gewoon de WiFi weer aan en dan zou de verbinding terug moeten gaan naar “via de WiFi".


Dank voor het meedenken iedereen. De oplossing bleek toch te zijn dat de VPN niet steeds wisselt van IP-adres. Ik denk dat een combinatie van menselijk gedrag (hoe vaak en waar haal je je mail op en met welk apparaat) en instellingen (app al dan niet actief in de achtergrond, roterende IP-adressen) mij aanvankelijk in de verkeerde denkrichting hebben gestuurd. Al dan niet via WiFi/mobiel heeft er toch niets mee van doen. Het is natuurlijk ook zo dat je om te beginnen niet weet wat je het moet zoeken wanneer iets dat altijd heeft gewerkt plotseling een vreemde foutboodschap geeft (want “geen wachtwoord opgegeven”) sloeg nergens op. Gelukkig is het weer opgelost!


Toch te vroeg gejuicht?

Vandaag de hele dag probleemloos thuisgewerkt, mail op de achtergrond (macOS). Bij starten van het mailprogramma werd om een wachtwoord gevraagd. Het wachtwoord ingevoerd dat ik het laatst had opgegeven toen ik het had moeten veranderen op mijn iPhone (ik had de Mac een paar dagen niet gebruikt, dus dat was daar nog niet aangepast). Werkte. VPN gecheckt, kan uit instellingen niet duidelijk opmaken of ook op de Mac IP rotatie uitstaat, maar hoe dan ook: ca. 8 uur lang probleemloos gewerkt. Ineens een pop-up:

Doorklikken brengt mij bij een venster waarin opnieuw het wachtwoord kan invullen, met als resultaat:

 Dat gebeurt ook wanneer ik de VPN uitzet. Nu even geen tijd om hier in te duiken, maar vreemd is het weer…. 

Intussen krijg ik een SMS met "Beste klant, derden hebben toegang… etc.". En inderdaad, op de iPhone werkt mijn wachtwoord ook niet meer. Dit begint nu toch wel een tikje irritant te worden.


Bleek bij nader onderzoek toch een diep verborgen instelling in de VPN te zijn die nog voor roterende IP-adressen zorgde. Ik dacht dat een "Static IP" selecteren voldoende was, maar nee… Uiteindelijk een switch gevonden om rotatie uit te zetten. Wachtwoord voor e-mail weer veranderd en nu maar hopen (en erop vertrouwen) dat dit de laatste keer was dat ik dat moest doen.