Skip to main content

Op mijn Mac lukt het niet de KPN mail servers als IMAP te installeren.

Apple mail zet het mailadres automatisch op POP en wat ik ook doe installeren als IMAP krijg ik niet voor elkaar. Ik heb uitgebreid met de helpdesk van Apple gesproken zonder success.

Apple verwijst me naar KPN.

Het rare is dat op mijn iPhone en iPad KPN mail als IMAP staat ingesteld en het werkt prima.

Het betreft een @planet.nl mailadres.

Wie weet een oplossing?

Hallo @hforum 

 

Kan je ook handmatig een account instellen of zit dat er niet meer in tegenwoordig?
Probeer anders eens of je wel de juiste instellingen krijgt door een @kpnmail.nl e-mailadres in te vullen.

Als het dan wel lukt om een IMAP account aan te maken dan kan je daarna je eigen @planet.nl e-mailadres invullen bij de accountinstellingen.

 

Nu wordt ook waarschijnlijk pop.planet.nl gebruikt en dat klopt ook al niet meer.

Dit zijn de juiste instellingen voor IMAP:

Instellingen IMAP (Aanbevolen)

Inkomende server: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen
Gebruikersnaam: e-mailadres invullen
Wachtwoord: e-mail wachtwoord invullen
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen
Gebruikersnaam: e-mailadres invullen
Wachtwoord: e-mail wachtwoord invullen

 

Bron: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm


Dank. 
De optie ‘voeg e-mail account toe’, keuze Andere Mail-account’ pas ik toe. 
Dan voer ik het mailadres in en hopla standaard POP. 

Handmatig wijzig ik alles op IMAP conform je instellingen en dan volgt de melding dat controle van accounts naam of wachtwoord is mislukt. 


Dit heb ik ook uitgebreid met Apple besproken en van alles geprobeerd. 

Vandaar de verwijzing naar KPN…

 

Het is een venijnig probleem!


En de truuk met het invoeren van een kpnmail.nl adres werkt ook niet?

Via https://email.kpn.com zou je even zo'n adres aan kunnen maken als je die niet hebt, kan ook als alias onder dat planet mail account.

Als dat wel werkt kan je daarna je e-mailadres en inloggegevens in het mailaccount aanpassen naar je planet account.


Kpnmail werkt in die zin dat dan IMAP tevoorschijn komt!

Maarrr… dan kan ik de poorten niet handmatig instellen. Alleen de server inkomende en uitgaand. Helaas de poorten niet. 
Handmatig instellen als optie is er niet helaas


@hforum 

Als de Mac systematisch weigert om een IMAP account aan te maken en het lukt wel op andere Apple producten (met dezelfde Apple mail app ??), dan lijkt het erop dat de fout bij de Mac ligt. Niet toevallig recentelijk één of meer apps geïnstalleerd en/of ge-update ? Er zou dan een "conflict” kunnen zijn tussen diverse apps.


 Zelfde mail adres en zelfs standaard Apple mail app. 
Nieuwste IOS en sinds lange tijd geen apps toegevoegd. 
Venijnig zoals gezegd en ik kan het evenmin verklaren.

Alleen op de Mac niet en de andere devices werkt het wel…!


Kpnmail werkt in die zin dat dan IMAP tevoorschijn komt!

Maarrr… dan kan ik de poorten niet handmatig instellen. Alleen de server inkomende en uitgaand. Helaas de poorten niet. 
Handmatig instellen als optie is er niet helaas

Is er een optie om automatische instellingen uit te zetten?

Misschien heb je wat aan deze Apple support pagina: https://support.apple.com/nl-nl/guide/mail/cpmlprefacctadv/mac


Ik kan de serverinstellingen met de hand wijzigen. 

Ik pas het @kpnmail adres toe en dus niet het @planet adres. 

Tijdens de controle wordt soms wel en soms niet de imap poort gewijzigd in 143. Ik zet hem altijd weer terug op 993

De controle blijft mislukken helaas…

 


Je kan toch wel inloggen op webmail met dezelfde accountgegevens?
Met die foutmelding (controle van accounts naam of wachtwoord is mislukt) lijkt het of daar een fout in zit.


Ja. Kan daar op inloggen. 
Volgende stap wachtwoord wijzigen?


Dat kan je proberen.

Je zou het ook eerst in een kladblok app kunnen intypen en dan kopiëren en plakken, in het verleden wel vaker gezien dat het dan ineens wel werkt als er speciale tekens in het wachtwoord zitten.


Ik laat het je weten. Word morgen 


Wonder boven wonder: het wijzigen van het password was DE truc. 
Account ook ingesteld als @kpnmail. 
Password voor zowel @planet.nl als @kpnmail.nl indentiek en beide in de sleutelhanger bewaard. 


Tjongejonge wat heb ik hier mee lopen tobben!


Super bedankt voor deze tip. Was ook al uren aan het stoeien op nieuwe Mac. Nog wat verder uitwerken, maar het lijkt erop dat @planet.nl als te ontvangen mail werkt. versturen moet ik dan wel vanaf @kpnmail.nl. Ik heb in ieder geval nu mijn planet mail als IMAP kunnen instellen (2 aliassen dus voor dit adres). 


Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb het nu zo opgelost:

  • Bij mail kies je voor “Voeg account toe” en dan kies je voor “Andere Mail-account “
  • Dan vul je voor E-mail adres eerst naam@kpnmail.nl in, met je wachtwoord. Je krijgt een foutmelding (Controle van accountnaam of wachtwoord mislukt), maar daar trek je je niets van aan.
  • Nu staat er wel IMAP als optie. Nu vul je alles in zoals je het wil hebben; zowel bij E-mailadres als bij Gebruikersnaam het juist email adres naam@planet.nl, en voor de servers imap@kpnmail.nl en stmp@kpnmail.nl. 

Reageer