Skip to main content
Beantwoord

Authenticatiefout in Thunderbird bij nieuw ingesteld e-mailadres

• February 13, 2026
  • 6 reacties
  • 63 keer bekeken

Ik heb in mij kpn een nieuw mailadres aangemaakt met een nieuw wachtwoord.

Op de pc gebruik ik thunderbird en nu kan ik wel mails ontvangen maar niet versturen.

Alle andere mailadressen werken wel maar deze zijn al lang geleden ingevoerd in thunderbird.

Ik krijg steeds de melding authenticatiefout.

Heb alle mailinstellingen goed staan.

Wat is er aan de hand, ligt dit er aan dat kpn alleen nog met veilig inloggen werkt of…

Erg vervelend. Zo drijft kpn mij als klant weg, ik wil namelijk gewoon in een willekeurig mailprogramma kunnen lezen.

Wie weet het antwoord

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Tegelen 

Krijg je wellicht een foutmelding “Unable to relay without authentication" ?

Voor de uitgaande mail is het tegenwoordig ook nodig om authenticatie te gebruiken.

KPN voert dat geleidelijk bij iedereen in. Ook bij Mozilla Thunderbird kan het als Authenticatie-methode Normaal wachtwoord wordt gebruikt, zoals in onderstaande afbeelding staat ingesteld. Dan bij de eerste keer verzenden het wachtwoord ingeven en opslaan.

6 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 13, 2026

Het wordt gewoon op hun website omschreven: 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-mozilla-thunderbird

Het lijkt erop dat je geen authenticatie voor uitgaande e-mail hebt ingesteld. 

Verder drijft KPN niemand weg, want alle instellingen zijn gewoon te configureren in elk e-mailprogramma. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 13, 2026

Hallo ​@Tegelen 

Krijg je wellicht een foutmelding “Unable to relay without authentication" ?

Voor de uitgaande mail is het tegenwoordig ook nodig om authenticatie te gebruiken.

KPN voert dat geleidelijk bij iedereen in. Ook bij Mozilla Thunderbird kan het als Authenticatie-methode Normaal wachtwoord wordt gebruikt, zoals in onderstaande afbeelding staat ingesteld. Dan bij de eerste keer verzenden het wachtwoord ingeven en opslaan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 13, 2026

Wat moet ik veranderen, dit is wat ik in thunderbird heb staan bij serverinstellingen

Bij gebruikersnaam staat het volledige mailadres ingevuld ( hier op foto leeg gehouden

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 13, 2026

Misschien wordt het wel automatisch opgezocht. Probeer het eens te bevestigen. Dan zie je wel tot hoever je komt, en of de eindstreep misschien gehaald wordt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 13, 2026

Na zoeken in thunderbird gevonden dat je handmatig de uitgaande in kunt voeren.

Bedankt 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 13, 2026

De uitgaande mail server wordt apart ingesteld. 

De uitgaande server configureren

Meerdere e-mailaccounts kunnen dezelfde uitgaande SMTP-server gebruiken. Om deze reden worden SMTP-servers apart van e-mailaccounts aangemaakt. Selecteer in het linkerpaneel van het dialoogvenster Accountinstellingen het item Uitgaande server (SMTP) onder in de lijst. Er kan zich een vermelding in de resultatenlijst bevinden die tijdens het invoeren van uw accountdetails is aangemaakt. Bewerk deze vermelding of voeg een nieuwe toe.

https://support.mozilla.org/nl/kb/handmatige-accountconfiguratie