Skip to main content
Vraag

Authentication error Thunderbird na update nieuwe versie

• August 22, 2026
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken

Toen email-client Thunderbird overging van versie 140 naar versie 153, kreeg ik bij inloggen soms een “Authentication fout/error” voor mijn email-adressen op al mijn PC's (Windows 10).

Dat leek geen gevolgen te hebben voor het goed mail-verkeer, maar ik vind het verdacht en vervelend. Ik heb alles geprobeerd om van die error af te komen, zoals de courante TB-versie en de ESR-TB-versie, DNS-provider, IP4 i.p.v. IP4+IP6, etcetera. Geen enkel verschil gevonden (heb Windows 11 nog niet geprobeerd).

Nu valt mij te binnen dat ten tijde van die TB-upgrade ook mijn Experiabox-V10 een firmware-update kreeg naar de laatste versie (26.06.10 als ik het goed heb). Ik vraag mij nu af of dit mogelijk de oorzaak is.

4 reacties

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Janov Staat bij de uitgaande server in Thunderbird bij Authenticatiemethode ‘Normaal wachtwoord'?

• Auteur
  • Topper
  • August 23, 2026

@Janov Staat bij de uitgaande server in Thunderbird bij Authenticatiemethode ‘Normaal wachtwoord'?

Nee, er staat OAuth2. Zowel bij TB140 (waar het goed gaat) als bij TB153/154.

Als ik mij goed herinner, staat OAuth2 voor een betere veiligheid en is de moderne/courante methode.

Groeten

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Nee, er staat OAuth2. Zowel bij TB140 (waar het goed gaat) als bij TB153/154.

Als ik mij goed herinner, staat OAuth2 voor een betere veiligheid en is de moderne/courante methode.

Groeten

Dat laatste klopt. Bij mij stond er in Thunderbird eerst ook OAuth2, maar nu 'Normaal wachtwoord'.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Janov, welkom op onze community, na een update kan het wel handig zijn alle instellingen nog even bij langs te lopen. Verificatie bij de uitgaande server is wel eentje waar we het vaak mis zien gaan. Als alles wel goed werkt verder klinkt het alsof er misschien nog een tweede mailadres ingesteld staat (die misschien dan verkeerd ingesteld staat?) ik weet het zo niet. Het kan ook zijn dat het m nog in windows 10 zit.