Skip to main content

Sinds een maand heeft KPN besloten VPN gebruik via Avast niet meer te vertrouwen. Hierdoor kan ik geen mail meer uitsturen met de VPN aan. De enige oplossing die Avast mij bood is switchen naar een andere “spoof” locatie buiten Nederland. En inderdaad, dán werkt het wel.

 

Beste KPN is er geen nettere manier om ineens een redelijk bekende VPN-aanbieder niet meer te vertrouwen zonder ook maar een bericht te sturen? Ik zit nog wel aan een abonnement vast bij Avast. Heeft KPN zélf ook VPN-mogelijkheden?

@Vincent78

Als iemand spam verstuurt via een VPN dan wordt alle email met dat ene IP adres van die VPN als spam gemarkeerd door de KPN emailservers. Dat is inclusief de email die jij via die ene VPN verstuurt. Een andere “spoof” locatie buiten Nederland werkt alleen zolang er geen spammer via die VPN gaat versturen. Gaat een spammer ook spam via dat “spoof” adres versturen dan wordt ook dat “spoof” adres geblokkeerd door de KPN.

Kun je niet de email buiten de VPN om versturen ?

Een VPN is gewoon niet altijd nodig:

Is het gebruik van een VPN weggegooid geld ? | KPN Community


Ik ben nu maar geswitched naar een VPN-locatie in Duitsland middels Avast en daarmee kan ik nog wel mails uitsturen. Ik begrijp het black-listen van KPN wel (heb zelf jaren bij Telfort Zakelijk gewerkt), maar er wordt geen enkel alternatief geboden (lees: informatie wát hiertegen te doen, of KPN zelf een VPN-service aanbiedt die mogelijk dan betrouwbaarder is). 

 

Avast heeft de zgn. slimme VPN, die pas aangaat wanneer je gaat mailen of bankzaken gaat doen. Ik zit nog t/m januari aan dat abonnement vast, maar ik denk sowieso niet dat te gaan verlengen. Toch bedankt Willy voor je reactie.


Avast heeft de zgn. slimme VPN, die pas aangaat wanneer je gaat mailen of bankzaken gaat doen.

 

Kan je eens uitleggen wat voor doel/nut dat zou moeten hebben?

Dat het voor gamen e.d. automatisch aangaat kan ik mij voorstellen maar waarom voor mailen en bankzaken?


@Vincent78 

Maar als AVAST een slimme VPN aanbiedt kun je dan niet instellen dat email niet via die VPN loopt ? Dan kun je waarschijnlijk de rest van het internetverkeer wel via de VPN laten lopen.

Bankzaken via een VPN afhandelen ? Ik heb juist gelezen dat banken het "niet leuk vinden” als je een VPN gebruikt en dat je dan geweigerd wordt en niet (meer) kunt inloggen. Was je wel in staat om bij jouw bank in te loggen via jouw huidige VPN ?

Aangezien je voor emailen contact moet leggen met specifieke (KPN) email servers met een specifiek IP adres (voor het contact leggen met jouw bank geldt hetzelfde) zou ik verwachten dat je bij die VPN software zou kunnen opgeven bij welke IP adressen het internetverkeer wel of niet via die VPN moet lopen.

Nee, de KPN biedt geen VPN aan, waarschijnlijk omdat dit niet of nauwelijks nut heeft voor een particulier. Terwijl een (grote) organisatie of bedrijf waarschijnlijk al zelf een eigen VPN gebruikt (dit i.v.m. bijv. het thuiswerken van vandaag)

Ik zou daarom toch willen aanraden om de informatie in het onderstaand topic volledig te lezen.

 


Hoi @Vincent78, welkom op ons forum!
Vanuit KPN heb ik hierover niet echt iets aan bij te dragen.