Skip to main content

 

Graag zou ik een backup willen maken van al mijn emails.

Als ik daarop google kom ik een topic op dit forum tegen van 2019 waarin wordt aangegeven dat het helaas niet mogelijk is.

 

Maar ik vond ook dit: https://www.zooksoftware.com/blog/kpn-mail-backup-tool/

Deze is ook van 2019 en dus mogelijk verouderd.

Heeft iemand ervaring met deze tool? De tool heeft mijn wachtwoord nodig (uiteraard) om de backup te maken en dat doe ik toch liever niet als de tool niet betrouwbaar is.

 

Zijn er inmiddels mogelijk toch wel andere mogelijkheden voor het maken van een backup?

 

 

Vanuit een mailclient als outlook of apple mail, connect met IMAP op je KPN mail.

Dan exporteer alle mails naar een bestand, dat bestand kun je vervolgens neerzetten waar je maar wilt, als backup.

 


@Nelleke Rietvink

Gebruik je nu alleen de KPN webmail of ook een emailprogramma ?

@EAZ1964 heeft gelijk. Gebruik een emailprogramma en exporteer vanuit dat programma de emails naar één of meer bestanden. Maar dan moet je geen IMAP gebruiken maar een account met POP. Bij dat POP account moet je dan ook instellen dat POP een kopie van al die emails op de KPN emailserver laat staan. 

Maar je hoeft niet per sé die emails te exporteren. Ik persoonlijk heb in mijn emailprogramma 2 accounts. Ééntje die met IMAP werkt en ééntje die met POP werkt. Op die manier heb ik in mijn emailprogramma altijd een kopie van de emails die op de KPN emailserver staan.


@Nelleke Rietvink

Gebruik je nu alleen de KPN webmail of ook een emailprogramma ?

@EAZ1964 heeft gelijk. Gebruik een emailprogramma en exporteer vanuit dat programma de emails naar één of meer bestanden. Maar dan moet je geen IMAP gebruiken maar een account met POP. Bij dat POP account moet je dan ook instellen dat POP een kopie van al die emails op de KPN emailserver laat staan. 

Maar je hoeft niet per sé die emails te exporteren. Ik persoonlijk heb in mijn emailprogramma 2 accounts. Ééntje die met IMAP werkt en ééntje die met POP werkt. Op die manier heb ik in mijn emailprogramma altijd een kopie van de emails die op de KPN emailserver staan.

 

NEEEeeee geen POP3, je riskeert het kwijtraken van je mail. Vrijwel elke keer als hier iemand op het forum meldt dat alle mail is weg, komt dat door gebruik van POP.

POP is van de vorige eeuw en wordt alleen nog gebruikt voor speciale setup of mensen die op de een of andere manier daar niet van af durven stappen. Echt niet doen, tenzij je weet wat je doet en bereid bent de nutteloze optie van twee accounts te gebruiken. 

Je kunt ook (juist) met IMAP prima exporteren. Op mijn mac heet het gewoon: “exporteer postbus”, ook in outlook heet het zoiets als exporteren. zippen en ergens wegzetten op een DVD of externe schijf.

 


@EAZ1964 

Er zijn emailprogrammas die de gebruiker met een IMAP account in staat stellen om email lokaal op te slaan. Maar dit geldt niet voor alle emailprogrammas en dan moet je juist een POP account gebruiken om in staat te zijn om email te exporteren.

In dat opzicht zou het makkelijk zijn als er een 3e emailprotocol komt die de voordelen van beide protocollen (POP & IMAP) zou combineren.


POP is van de vorige eeuw ...

IMAP ook hoor…

Wat betreft het onderwerp: ik heb me al menigmaal afgevraagd waarom emailprogramma's niet gewoon een eenvoudige backup en restore functie hebben. 


POP is van de vorige eeuw ...

IMAP ook hoor…

Wat betreft het onderwerp: ik heb me al menigmaal afgevraagd waarom emailprogramma's niet gewoon een eenvoudige backup en restore functie hebben. 

Helemaal mee eens. Gebruikers moeten vaak extra werk verrichten om een kopie van alle emails te maken. Zo moet je bijvoorbeeld in Thunderbird een speciale “plug-in” installeren (= extra werk) om emails te kunnen exporteren.


Beste @Nelleke Rietvink ,

welk emailprogramma gebruik je?


POP is van de vorige eeuw ...

IMAP ook hoor…

Wat betreft het onderwerp: ik heb me al menigmaal afgevraagd waarom emailprogramma's niet gewoon een eenvoudige backup en restore functie hebben. 

Makkelijke opmerking hoor, daar ga je niemand mee helpen, IMAP is de standaard vandaag de dag, en al 15 jaar zeker.
Ook de opmerking over “niet gewoon een eenvoudige backup en restore functie hebben” is in mijn eenvoudige mening onterecht.

Outlook, windows mail, Apple mail ( en dan heb ik denk ik meer dan 90% van de gebruikte mail clients te pakken), hebben een uit een menu, in 4 klikken te gebruiken export en import functie. Even de moeite nemen, en het lukt.

ik wil Nelleke graag helpen hoe dit gaat. Onjuiste info en stekende opmerkingen horen daar niet bij. 


@EAZ1964

Er zijn emailprogrammas die de gebruiker met een IMAP account in staat stellen om email lokaal op te slaan. Maar dit geldt niet voor alle emailprogrammas en dan moet je juist een POP account gebruiken om in staat te zijn om email te exporteren.

In dat opzicht zou het makkelijk zijn als er een 3e emailprotocol komt die de voordelen van beide protocollen (POP & IMAP) zou combineren.

Bovenstaand is halve waarheid. 
je kunt vanuit imap prima exporteren naar een lokale backup, daar gaat de vraag over.
Het klopt dat je, om die mail te lezen, eerst weer moet importeren in een al dan niet lokale postbus. 
De praktijk is dat dat eigenlijk nooit hoeft, omdat het een backup is. 
 


Beste @Nelleke Rietvink ,

welk emailprogramma gebruik je?

 

Ik moet toegeven dat ik toch vooral op zoek was naar een export functie, die ik eens in de zoveel tijd uit zou kunnen voeren.

 

Op mijn werk-laptop (Windows 11) heb ik Outlook 360.

Ik heb wel een prive-PC maar die gebruik ik niet al te vaak en er staat nog geen email programma op (of wordt Outlook standaard meegeleverd met een windows-PC? ).

Dus de werk-laptop is de enige optie die ik momenteel heb.

 

Ik had deze webpagina gevonden

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Maar Outlook 360 is daar geen optie.  Ik heb de Windows 10 instructies geprobeerd, maar krijg daar een foutmelding (Er is iets misgegaan. Deze bewerking kan niet worden uitgevoerd. Foutcode 0x8007139f).

Ik vermoed dat het netwerk van mijn werk het niet toestaat.  :(

 

 


@EAZ1964 

Nee. Bij IMAP wordt slechts een beperkte hoeveelheid informatie van/over een email opgeslagen in het emailprogramma want de email zelf blijft op de (KPN) emailserver staan. Bij POP wordt de gehele email binnengehaald. Daarom moet je dus POP gebruiken om email te kunnen exporteren vanuit een emailprogramma.


beste @Willy22 , ik heb zelf al 15 jaar geen POP meer aangeraakt, en toch netjes .PST files (en sinds 5 jaar apple download format) gedownloade backups van al mijn IMAP mail staan, dus het kan echt.
 

@Nelleke Rietvink lukt het niet om de mail client op de werklaptop windows 10 te openen?

dat zou de gemakkelijkste zijn, je kunt daar dan je emailaccount van KPN in aanmaken. Evt op je prive pc als het om zo nu en dan een download maken gaat.

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-windows-10.htm
 

Dan in windows mail kun je de export doen:

ZELF BACKUP MAKEN VAN WINDOWS MAIL

In Windows Mail kun je de contactpersonen en de berichten exporteren via Bestand - Exporteren. Het adressenboek wordt opgeslagen als .vcf of .csv. Deze bestanden kunnen worden ingelezen door andere programma's. Tekstbestanden (.csv) zijn ook te openen met Notepad. De berichten - e-mails - kun je opslaan als Windows Mail. Er wordt dan een map gemaakt met losse e-mails. Bewaar de bestanden op een veilige plek, bijvoorbeeld een CD-rom of een memory stick. 
 

Outlook werkt wat efficienter, want daar zitten alle mails in 1 bestand, echter outlook is niet gratis. 


@EAZ1964 

Akkoord. 

Maar hoe je het ook wend of keert, dit is dus een extra functie in bijv. Outlook. Dat zit dus (voor zover ik weet) niet standaard in IMAP.  (weet iemand hier het antwoord op ?) Maar zelfs bij die extra functies zal bijv. Outlook al die emails in zijn geheel moeten ophalen, een kopie van de emails op de emailserver moeten maken. En de woorden “kopie van emails maken” doen mij weer terugdenken aan …….. POP.

Vraag: (ik gebruik geen Outlook dus ik weet niet hoe het daar in elkaar zit). Maakt dan Outlook een kopie van alleen Postvak In of maakt Outlook een kopie van alle mappen die in de (KPN) webmail zichtbaar zijn ? Dus ook van bijv. de spammap ?

Als ik bij mijn emailprogramma een backup wil uitvoeren hoef ik alleen maar een groep mappen te kopieren naar een map naar keuze.


Bedankt voor alle informatie.

Ik ga eens kijken of ik het op mijn prive-PC aan de praat krijg.

 


Hallo @Nelleke Rietvink 

 

De optie om mail te exporteren moet ook in Office365 zitten.

In outlook menubalk kiezen voor Bestand → Opties en dan krijg je een nieuw scherm, daar kiezen voor Geavanceerd en dan Exporteren

 

Als je het account zelf kiest en Inclusief submappen aangevinkt laat dan heb je een backup van alle mappen. (Dit is een Exchange account maar voor een IMAP account werkt het hetzelfde.)

Als je op volgende klikt kan je een pst bestand opgeven waarnaar je wilt exporteren en eventueel nog een wachtwoord instellen voor het backup bestand.


@EAZ1964

Akkoord. 

Maar hoe je het ook wend of keert, dit is dus een extra functie in bijv. Outlook. Dat zit dus (voor zover ik weet) niet standaard in IMAP.  (weet iemand hier het antwoord op ?) Maar zelfs bij die extra functies zal bijv. Outlook al die emails in zijn geheel moeten ophalen, een kopie van de emails op de emailserver moeten maken. En de woorden “kopie van emails maken” doen mij weer terugdenken aan …….. POP.

Vraag: (ik gebruik geen Outlook dus ik weet niet hoe het daar in elkaar zit). Maakt dan Outlook een kopie van alleen Postvak In of maakt Outlook een kopie van alle mappen die in de (KPN) webmail zichtbaar zijn ? Dus ook van bijv. de spammap ?

Als ik bij mijn emailprogramma een backup wil uitvoeren hoef ik alleen maar een groep mappen te kopieren naar een map naar keuze.

Zoveel onbegrip in een paar woorden….

Ik heb geen energie om het je uit te leggen, misschien iemand anders of je je kunt eea gaan nalezen.

 


@EAZ1964

Nee. Bij IMAP wordt slechts een beperkte hoeveelheid informatie van/over een email opgeslagen in het emailprogramma ...

Dat is niet waar. Als ik de utp-kabel uit m'n PC trek en ik start daarna Thunderbird op, dan heb ik de beschikking over alle mail, inclusief bijlages. Ik weet wel vrijwel zeker dat da bij Outlook ook zo zal zijn. Op de pc staat gewoon een volledige kopie van wat er op de server staat.


Klopt als een bus. Ook bij imap wordt vaak door de mailclient een lokale kopie achtergehouden, om te voorkomen dat elke keer heel veel data opgehaald moet worden. Hier zijn diverse varianten op.

Alleen de verschillen tussen client en mailserver worden dan even gesynchroniseerd.

Bij outlook zie je, afhankelijk van de instelling, dat je de vraag krijgt of er meer data van de server opgehaald moet worden als je verder terug in de tijd gaat.

In sommige clients is het een hybride, waar alleen de header-informatie (aanhef, datum/tijd, afzender etc. ) op de client staat vanaf een bepaalde leeftijd van de mails, en de rest alsnog wordt opgehaald van de imap server.

Als je schijf verloren gaat, of je gaat op een ander device werken, dan worden initieel veel meer gegevens overgehaald.


@EAZ1964

Nee. Bij IMAP wordt slechts een beperkte hoeveelheid informatie van/over een email opgeslagen in het emailprogramma ...

Dat is niet waar. Als ik de utp-kabel uit m'n PC trek en ik start daarna Thunderbird op, dan heb ik de beschikking over alle mail, inclusief bijlages. Ik weet wel vrijwel zeker dat da bij Outlook ook zo zal zijn. Op de pc staat gewoon een volledige kopie van wat er op de server staat.

Maar dat is iets wat waarschijnlijk specifiek bij Thunderbird of Outlook (extra) ingebouwd is. Zelfs bij het gebruik van IMAP. Maar of dat standaard in IMAP zit is nu juist de grote vraag. Dat is de vraag waar ik graag een antwoord op wil hebben. Want ik zie dat gedrag (lokaal opslaan van de complete emails) niet terug in mijn emailprogramma waar ik ook IMAP gebruik.

Misschien weet hier één van de techneuten van de KPN wat hier het antwoord is ? En wil hier een reactie plaatsten ?


Maar dat is iets wat waarschijnlijk specifiek bij Thunderbird of Outlook (extra) ingebouwd is. Zelfs bij het gebruik van IMAP. Maar of dat standaard in IMAP zit is nu juist de grote vraag.

IMAP is een protocol en programmatuur kan zelf bepalen hoe ze met dat protocol werken. Het is natuurlijk slim om op apparaten met een grote lokale opslagcapaciteit ook lokaal een kopie van de mail op te slaan zodat deze niet telkens van de server opgehaald hoeft te worden.


Het is natuurlijk slim om op apparaten met een grote lokale opslagcapaciteit ook lokaal een kopie van de mail op te slaan zodat deze niet telkens van de server opgehaald hoeft te worden.

De zoekfunctie in het mailprogramma werkt zo ook veel beter. Op de lokale schijf te zoeken natuurlijk veel sneller dan op de mailserver. 


Hi @Nelleke Rietvink en welkom op het forum! Is het inmiddels met één van de tips gelukt? Ik bundel de meest recente even voor het overzicht: 

Hallo @Nelleke Rietvink 

 

De optie om mail te exporteren moet ook in Office365 zitten.

In outlook menubalk kiezen voor Bestand → Opties en dan krijg je een nieuw scherm, daar kiezen voor Geavanceerd en dan Exporteren

 

Als je het account zelf kiest en Inclusief submappen aangevinkt laat dan heb je een backup van alle mappen. (Dit is een Exchange account maar voor een IMAP account werkt het hetzelfde.)

Als je op volgende klikt kan je een pst bestand opgeven waarnaar je wilt exporteren en eventueel nog een wachtwoord instellen voor het backup bestand.

 En!

​​​​@Nelleke Rietvink lukt het niet om de mail client op de werklaptop windows 10 te openen?

dat zou de gemakkelijkste zijn, je kunt daar dan je emailaccount van KPN in aanmaken. Evt op je prive pc als het om zo nu en dan een download maken gaat.

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-windows-10.htm
 

Dan in windows mail kun je de export doen:

ZELF BACKUP MAKEN VAN WINDOWS MAIL

In Windows Mail kun je de contactpersonen en de berichten exporteren via Bestand - Exporteren. Het adressenboek wordt opgeslagen als .vcf of .csv. Deze bestanden kunnen worden ingelezen door andere programma's. Tekstbestanden (.csv) zijn ook te openen met Notepad. De berichten - e-mails - kun je opslaan als Windows Mail. Er wordt dan een map gemaakt met losse e-mails. Bewaar de bestanden op een veilige plek, bijvoorbeeld een CD-rom of een memory stick. 
 

Outlook werkt wat efficienter, want daar zitten alle mails in 1 bestand, echter outlook is niet gratis. 

 


Ik ben er nog niet aan toegekomen om het op mijn prive-PC te testen want gisteren had ik een avondje theater, Ik ga het dit weekend zeker proberen.

Ik heb het al op meerdere wijzes op mijn werk-laptop geprobeerd, maar deze geeft nog steeds elke keer de foutmelding “Er is iets misgegaan. Deze bewerking kan niet worden uitgevoerd. Foutcode 0x8007139f”. Ik bedenk me nu dat ik het alleen geprobeerd heb als ik op kantoor was. Misschien werkt het wel op mijn werk-laptop als ik thuis ben en niet met het werk-netwerk verbonden ben. 

 


De windows 0x8007139f error is een vaker voorkomend probleem met de windows update/registry, er zijn wel tools voor om die weg te krijgen. Echter omdat het een werk laptop is zul je mogelijk niet voldoende rechten hebben om die te fixen. Best inderdaad om het op de prive laptop te proberen.


Het is me gelukt om het op mijn prive-PC aan de praat te krijgen!

Op de prive-PC moest ik wel de instructies van kpn gebruiken voor het handmatig invullen van de map/smtp instellingen alhoewel ik geen invulvelden kreeg voor de poortnummers

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-windows-10.htm

 

De methode voor het alleen invullen van email, naam en wachtwoord maakte wel succesvol een account aan in Windows Mail, maar er werd (ook na vele synchronisatie pogingen) geen email binnengehaald.

 

Alhoewel, nu ik de inhoud van de folders aan het bekijken ben, wordt lang niet alles opgehaald en vele folders geen aan ‘Nothing has arrived yet’. Ik hoop dat het ‘yet’ betekent dat ie nog bezig is met het ophalen, maar ik heb maar 1GB aan email-data volgens de webmail. Dat zou toch niet zo lang moeten duren.