Skip to main content
Beantwoord

Beantwoorden van e-mail geeft melding: E-mail versturen mislukt. Het adres van de afzender is ongeldig

• February 20, 2026
  • 14 reacties
  • 125 keer bekeken

Ik verstuur van mijn eigen e-mail adres, bij kpn, een mail naar mijn echtgenote, ook bij kpn.
Die komt netjes binnen.
Als de ontvanger (mijn echtgenote) op de 'reply/beantwoorden’ knop drukt en meedeelt : ‘Ok, ontvangen’
dan zegt KPN : E-mail versturen mislukt. Het adres van de afzender is ongeldig.
??

Beste antwoord door PDriesen

Ik heb hem gevonden.
Apple (het Mail programma op Iphone en Ipad dus) heeft normaal bij aanmelden op de imap-server van KPN in de instellingen op zowel iphone als ipad het e-mail adres en het wachtwoord staan. Die werden ook gebruikt voor contact met de smtp-server van KPN voor een reply.
In die instellingen heb ik niets gewijzigd, dat werkte. 
Nu dus niet meer, invullen van de inlogcredentials voor de smtp-server laat DUS de reply weer werken.
Hoe en wanneer die wijziging erin is geslopen? Geen idee, maar het werkt weer.

14 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

@PDriesen 

Controleer allereerst of het “Antwoordadres” van jouw KPN emailaccount in jouw emailprogramma wel goed is. Dat “Antwoordadres” wordt gebruikt als jouw vrouw op de knop “Beantwoorden” drukt en dat kan (hoeft niet) anders zijn dan bihjv. jouw eigen hoofdemailadres.

• Auteur
  • Topper
  • February 20, 2026

We hebben ook een gezamelijk e-mail adres bij KPN. Daar stuur ik een email naar toe die gewoon aankomt.
Met hetzelfde  “Antwoordadres” van mijn KPN emailaccount
Als daarop geantwoord wordt gaat dat WEL goed. 

Dat zou dan ook fout moeten gaan...

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

@PDriesen 

Kopieer de gehele foutmelding, verwijder daarna persoonlijke informatie en plaats dan die tekst in jouw volgend antwoord in dit topic.

• Auteur
  • Topper
  • February 20, 2026

E-mail versturen mislukt. Het adres van de afzender is ongeldig.
Dit verschijnt op de iphone in een pop-up venstertje.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Merkwaardig. De foutmelding is duidelijk. Het emailadres is fout, heeft een foute syntax. Dan zou er dus iets fout gaan bij jouw vrouw als zij op “beantwoorden” drukt. Maar wat ? Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er ergens een “(automatische) forward” is ingesteld en dat er bij die “forward” iets mis gaat.

• Auteur
  • Topper
  • February 21, 2026

Nog iets vreemder : als ik een mail verstuur naar mijn vrouw en ze beantwoordt die via webmail dan gaat het wel goed !
Het zou dus apple gerelateerd kunnen zijn, maar dat verklaart nog niet waaromhet bij ons gezamelijk email adres dan wel goed gaat..

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Dan is de afzender instelling in de iPhone fout. 

• Auteur
  • Topper
  • February 21, 2026

Het zou inderdaad apple gerelateerd kunnen zijn, maar dat verklaart nog niet waaromhet bij ons gezamelijk email adres dan wel goed gaat..

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Het zou inderdaad apple gerelateerd kunnen zijn, maar dat verklaart nog niet waaromhet bij ons gezamelijk email adres dan wel goed gaat..

Die is wel goed ingesteld.

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • February 21, 2026

Ik heb hem gevonden.
Apple (het Mail programma op Iphone en Ipad dus) heeft normaal bij aanmelden op de imap-server van KPN in de instellingen op zowel iphone als ipad het e-mail adres en het wachtwoord staan. Die werden ook gebruikt voor contact met de smtp-server van KPN voor een reply.
In die instellingen heb ik niets gewijzigd, dat werkte. 
Nu dus niet meer, invullen van de inlogcredentials voor de smtp-server laat DUS de reply weer werken.
Hoe en wanneer die wijziging erin is geslopen? Geen idee, maar het werkt weer.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@PDriesen, wat fijn dat je het hebt gevonden en bedankt dat je ook deelt wat de oplossing was, dat helpt anderen weer met hetzelfde probleem verder! Het klopt inderdaad wat je beschrijft: bij Apple Mail (op iPhone en iPad) worden de inloggegevens voor de IMAP-server vaak automatisch ook gebruikt voor de SMTP-server. Als daar om wat voor reden dan ook de gebruikersnaam of het wachtwoord niet (meer) goed staat ingevuld, dan kun je wél mail ontvangen maar niet versturen. Hoe of wanneer zo’n wijziging erin sluipt is soms lastig te achterhalen (bijvoorbeeld na een update of wachtwoordwijziging), maar fijn dat het nu weer werkt! Bedankt voor het terugkoppelen en mocht je in de toekomst nog ergens tegenaan lopen, dan weet je ons te vinden! 😊

• Auteur
  • Topper
  • February 23, 2026

De melding “het adres van de afzender is ongeldig” zet je op het verkeerde been.
Het adres van de afzender is wel degelijk geldig , maar de smtp-server weigert de mail te ontvangen en door te sturen omdat de inloggegevens voor de smtp-server niet zijn ingevuld in het account. Dat die niet zijn ingevuld wordt bij het aanmaken van het account WEL geaccepteerd.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

@PDriesen 

@Serenay van KPN 

De KPN is - stukje bij beetje - bezig om de verplichting in te voeren dat de KPN email-klanten bij hun emailprogramma de “authenticatie” opties moeten gaan gebruiken. Het lijkt mij dat nu ​@PDriesen aan de beurt was voor deze stap en daarom dit probleem kreeg. Inloggevevens zijn iets anders dan  de “authenticatie/verificatie". Het laatste is simpelweg een extra stap voor extra veiligheid.

Dit (“authenticatie") moest je al altijd gebruiken als via het netwerk van provider A met de emailservers van provider B (bijv. de KPN) contact wilde leggen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

ik heb de off-topic reacties verwijderd uit dit topic. Mocht je als meelezer ditzelfde issue ervaren lees dan vooral het topic even door. Kom je er niet uit, maak dan een eigen topic!