Skip to main content

Als ik iets publiekelijk deel in KPN Cloud / Drive en daarvoor expliciet een wachtwoord instel, dan kan degene die deze gedeelde link ontvangt via het openbare internet en deze aanklikt, in een keer zonder enig wachtwoord in te moeten invullen naar het gedeelde item toe. Heel onveilig.

Als ik alleen genodigden aankies om te delen kan ik helemaal geen wachtwoord toekennen. 

1. Wat gaat hier niet goed en/of wat is de logica ?
  2. Waarom is er geen tfa optie bij email/cloud etc. als extra beschermlaag wat standaard wel het geval is bij het gewone KPN account en veel andere cloud/email diensten.

Hi ​@molivraagt1, ik denk graag mee.

Alleen bij genodigde wordt er inderdaad geen wachtwoord gevraagd, omdat dit specifiek naar die persoon gaat. Een wachtwoord hoort wel te worden gevraagd als je dit met een openbare link doet, die heb ik zojuist hier ook geprobeerd, met Chrome en Edge voor de zekerheid. Staat dit wel goed ingesteld? In het scherm van delen klik je rechtsboven op het tandwieltje en vul je een wachtwoord in. Vergeet het dan ook niet op te slaan. Zie hieronder de nodige stappen. 

Lukt het dan wel? 

Dag Alex,

Bovenstaande heb ik geprobeerd in firefox en edge met wisselend succes. Als ik de link kopieer en in browser plak wordt wel ww gevraagd.

En nu wordt de verstuurde kennisgeving door KPN zelf als spam gezien:

“Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.

Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.”
Dus de publieke ontvanger krijgt geen bericht.

Dan sta ik nu voor een raadsel, ik heb dit zonet ook geprobeerd en ik krijg op 2 adressen de mails wel binnen. Waar krijg je deze melding te zien? Als e-mail in je Postvak In in Webmail?

De fout melding staat in de online inbox van KPN en deze wordt ook niet doorgestuurd (terwijl dit wel zo is ingesteld).

Zojuisr weer een map gedeeld met wachtwoord via publiek. Nu is de gedeelde link wel aangekomen, maar ook nu weer open ik de link naar de map zonder gebruik van het wachtwoord te moeten maken.

Hallo ​@molivraagt1 

Zodra je de link via een kennisgeving verstuurd (aan genodigden) dan wordt er niet om een wachtwoord gevraagd.

Gebruik je de link uit Link kopiëren dan wordt er wel om een wachtwoord gevraagd.

De link uit een genodigden mail (dus zonder wachtwoord) is heel anders van opbouw dan een Publieke link.
Als je wilt dat er om een wachtwoord gevraagd wordt dan moet je dus zelf de Publieke link (die via Link kopiëren) zelf delen via mail en niet de Genodigden optie gebruiken om een mail (met link zonder ww) te versturen.

Echt duidelijk is dat niet uitgelegd in wat je in de pop-ups te zien krijgt, het zou ook veel beter zijn als je de optie had om de Publieke link (dus met wachtwoord beveiligd) zou kunnen mailen aan Genodigden.

Wellicht kan ​@Alex van KPN dat doorgeven aan de afdeling die hierover gaat.

Ik heb het weer eens geprobeerd. Ik heb alles gedaan wat ik moet doen volgens het bovenstaande.

De enige oplossing lijkt (!) dat ik buitenom de KPN-cloud site via de pc middels mijn outlook 2021 de gekopieerde link moet versturen, dan bestaat de kans dat het ww vereist is. Helaas de tweede keer kon ik op dezelfde wijze ook weer zonder wachtwoord bij de map komen. Derde poging: De automatische verstuurde van de kennisgeving zoals optie in tweede scherm wordt wederom door KPN tegengehouden.

Alle andere oplossingen via de online cloud lijken niet te werken, opmerkelijk hoor. En hoe wordt dit nu bij KPN opgepakt?

@molivraagt1, ik snap niet waar dit bij jou niet goed gaat. 

Ik heb het hier meerdere keren getest met mezelf en verschillende personen. Zolang er een wachtwoord is ingevuld en je de publieke link kopieert en deelt, op welke manier dan ook, wordt er om een wachtwoord gevraagd. Zie jij bijvoorbeeld met deze link niet dat je een wachtwoord in moet vullen? 

De link die je mij stuurde vereist een wachtwoord. Ik denk dat de link aan mijn IP-adres is gekoppeld. Als ik van IP-adres wissel moet ik ineens wel ww invullen. 

Alleen snap ik dan weer niert waarom degene die ik eerst daadwerkelijk de beveiligde link stuurde deze link alsnog zonder ww kon openen. Dat gebeurde buiten mijn PC om.

Deze link doet het ineens weer goed en vereist wel een ww.

Ik sluit deze vraag maar, want iedereen lukt her blijkbaar en mij niet.

Reageer