Skip to main content

Sinds een aantal dagen krijg ik bij het ophalen van mijn mail de volgende melding:

Wat gaat hier mis. Ik heb de imap instellingen van Outlook gecontroleerd, en deze staan zoals jullie aangeven,

Als ik certificaat weergeven doe krijg ik de volgende informatie:

 

Groet,

Ton.

Hoi Ton, ik heb precies hetzelfde probleem en ik zie dat jij gebruikmaakt van  Avast Web virusbescherming. Ik gebruik AVG (dat inmiddels ook van Avast is, naar ik heb begrepen)  en krijg dezelfde melding zij het voor zowel pop.kpnmail.nl als smtp.kpnmail.nl. Ben wel met Office Outlook in contact maar die hebben nog geen antwoorden. Probleem is opgetreden vrijwel meteen nadat er een nieuwe toepassingsupdate van AVG was doorgevoerd. Instellingen kloppen (geen Imap, maar pop), certificaten installeren lukt niet. Zou het AVG cq Avast kunnen liggen? Naar ik begrepen heb moeten zij de beveiligingscertificaten accepteren. Heb wel een AVG repair doorgevoerd, maar heeft niet geholpen.  Zijn er nog meer gebruikers van de kpn-server met ditzelfde probleem?


Ja, zelfde probleem, met KPN, Outlook 365 en Avast.

Nog geen oplossing gevonden :-(


Avast moet een constructie bedenken om tussen e-mail server en e-mail client te gaan zitten, terwijl dit met de beveiligde verbinding niet mogelijk is. Het functioneert dus blijkbaar zelf als e-mail client, scant de mail en rommelt met certificaten om Outlook een beveiligde verbinding voor te schotelen. Hier gaat iets fout. Probleem ligt dus bij Avast, imaps.kpnmail.nl werkt correct.

 

 


Wel al iets gevonden hierover op de Avast site. Alleen hierin geen oplossing van het probleemvoor Outlook. Wellicht iemand technisch genoeg om op basis hiervan de oplossing voor Outlook te bedenken?

 

https://support.avast.com/nl-nl/article/Troubleshoot-invalid-email-certificate/

 

Dank alvast en groet,

Ton.


Hoi, Ik had de Troubleshoot van Ton ook gevonden, maar die geeft inderdaad geen uitleg hoe het in Outlook moet worden ingevoerd. Dus vanmiddag mijn probleem ook bij AVG neergelegd en kreeg onderstaande reactie (wel in het Engels aangezien dat bij AVG niet anders kan): 


Original question:
Since uploading the recent application ver.21.5.3185-build 21.5.6354.561 released on June 15th for AVG Internet Security I have been unable to log into my emails on Office Outlook. I receive the warning ‘that the email server certificate is invalid when you send and receive emails’ as mentioned on your troubleshooting page in home support. But this page doesn’t give a reply for the Office Outlook email client. I have already learned that others are experiencing the same problem (they are using an Avast protection apparently). How can I fix this please? The fix you refer to for one of the other community users only refers to Mozilla Thunderbird, Sea Monkey, and the Bat! email clients. It doesn’t mention Office Outlook.
 

Reply:
Hello Anita, 

We are sorry for the inconvenience caused. Our developer team have fixed the conflicting issue with Email clients. Hence, we request you to update the AVG Internet Security program once and restart the PC. Then, please check whether you can use MS outlook without any issues.  Refer the below link to update AVG Internet Security program

Updating Virus definitions and AVG AntiVirus application version (https://support.avg.com/SupportArticleView?urlname=Update-AVG-Antivirus)

Please try the above steps and let us know if its working for you. Thank you. 


 

Ik heb gedaan wat werd voorgesteld (gewoon virus- én toepassingsdefinities vernieuwen en PC opnieuw opstarten) en de melding mbt het beveiligingscertificaat is inderdaad verdwenen. Ik heb wel nog wat andere eigenaardigheden eraan overgehouden, dus ik ben er nog niet helemaal, maar ik kan wel weer mails ontvangen/verzenden zonder telkens de beveiligingscertificaatprompt in beeld te krijgen. Weet niet of ze dit alleen bij mij gedaan hebben, maar lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Ik kwam namelijk nog andere (eerdere) meldingen tegen op het AVG forum mbt dit probleem (met ingewikkeld klinkende oplossingen als verwijderen/opnieuw installeren/activeren). Wellicht hebben ze na meerdere meldingen besloten een algemenere oplossing door te voeren en de 'fout’ in de definities aan te passen. Huidige oplossing is een poging waard, denk ik: definities vernieuwen en PC opnieuw opstarten.

Als 't werkt, werkt 't. Succes!


Je was me net voor Anita met het aanmaken van een ticket bij AVast.:wink:

En ja, het werkt inderdaad. Laatste updates ophalen, restart, en probleem is verholpen!

 

Dank voor het meedenken allemaal!

Groet,

Ton.