Skip to main content

Bij Enexis inloggen met wachtwoord dat bij je e-mailaccount hoort, hoe kan dat?

• August 11, 2025
  • 27 reacties
  • 207 keer bekeken

Je logt tegenwoordig in bij je persoonlijk account van Enexis met het wachtwoord dat bij je email-acccount hoort. Ik wil graag weten van KPN hoe Enexis kan beschikken over mijn prive-gegevens (inloggegevens).

August 19, 2025

Erik, maar hoe kan het dat de verificatie bij KPN ook kan gelden voor andere bedrijven? Heeft KPN de inloggegevens ook bij Microsoft opgeslagen?

Zeker niet, Henk. Zoals ik al zei, hebben noch Enexis, noch Microsoft toegang tot jouw KPN gegevens. Met dit soort inlogmethodes werkt het als volgt.

Er zijn drie onderdelen

1. De dienst of website waar je wilt inloggen (in jouw geval Enexis)
  2. het stukje software dat de authenticatie uitvoert (in dit geval is dat stukje software van Microsoft)
  3. het account waarmee je inlogt (in jouw geval je KPN e-mailadres, en het daarbij horende KPN e-mailsysteem.

De dienst waar je wilt inloggen (1) maakt contact met het stukje software dat de authenticatie regelt (2) en zegt daartegen ‘he, er wil een nieuw iemand inloggen, regel daar de toegang voor

Het stukje software (2) zegt vervolgens tegen jou ‘kies een bestaand account waarmee je wilt inloggen’. Jij kiest dan voor je KPN e-mailadres (3).

Het stukje software (2) opent vervolgens een verbinding met ons en zegt tegen ons e-mailsysteem (3) ‘ik wil dat iemand zich met jullie account ergens anders kan aanmelden

Waarop ons systeem (3) zegt ‘prima’. De KPN webmail opent, en jij logt daar in met je e-mailadres en wachtwoord. Ons systeem (3) herkent dat dit klopt, en geeft aan het stukje software (2) door dat het klopt. 

Waarop het stukje software (2) weer tegen de dienst waar je eigenlijk wilt inloggen (1) zegt dat het klopt. En jij vervolgens toegang hebt tot je Enexis account.

Enexis slaat een deel van je Enexis accountgegevens op in de authenticatiesoftware (2). Dat is nodig om je Enexisaccount te laten werken. Maar dat staat verder volkomen los van je KPN e-mailgegevens.

Dit is een heel gesimplificeerde weergave van het geheel. Alle communicatie tussen de drie onderdelen is beveiligd en versleuteld. En je daadwerkelijke inloggegevens worden niet door ons doorgegeven aan de authenticatiesoftware, of aan Enexis. 

27 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Hoi ​@henkbeltman, hier staat duidelijk beschreven hoe dit werkt, het principe is hetzelfde:

https://www.seniorweb.nl/artikel/met-facebook-of-google-account-inloggen-bij-diensten

KPN of Enexis weet jouw inloggegevens niet. Over het algemeen zijn deze versleuteld.

JanD
Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@henkbeltman log je inderdaad in met je Google-account zoals ​@Anneke-Anna veronderstelt?

Want dat lees ik niet uit je verhaal.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

@JanD Ik gaf een voorbeeld, geen veronderstelling, van hetzelfde principe met een eigen account inloggen. Ik weet niet of er met een Google account of een KPN account wordt ingelogd door ​@henkbeltman maar de inlog-methode bij derden is vergelijkbaar. 

• August 11, 2025

Je logt tegenwoordig in bij je persoonlijk account van Enexis met het wachtwoord dat bij je email-acccount hoort. Ik wil graag weten van KPN hoe Enexis kan beschikken over mijn prive-gegevens (inloggegevens).

Enexis is een energiemaatschappij toch? Die heeft helemaal niks te maken met KPN. Als de inloggegevens hetzelfde zijn, dan komt dat omdat jij gewoon hetzelfde emailadres en wachtwoord ingesteld hebt.

JanD
Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@Anneke-Anna en ​@henkbeltman 

Het wachtwoord van je emailacoount is, als het goed is, bij ieder bedrijf waar je inlogt anders.

Op de 1e plaats kun je verschillende e-mail-accounts gebruiken en/of eenzelfde mailaccount, maar dan wel bij voorkeur bij ieder bedrijf aan ander wachtwoord.

Bedrijven weten dus niet meer gegevens van jou, dan je ooit zelf opgegeven hebt.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Beste Jan, als je het artikel leest welke ik heb gedeeld dan lees je waar het om gaat. Dank je. 

*Toevoeging Recent artikel - Tweakers

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

@JanD , ik zou in kunnen loggen met mijn login van kpn mail. 

JanD
Superuser
  • August 11, 2025

Beste ​@henkbeltman dan gebruik je toevallig hetzelfde mailaccount en wachtwoord dat je ook voor KPN gebruikt.

Eenzelfde mailaccount gebruiken is niet erg, maar ik zou wel een ander wachtwoord gebruiken en nogmaals, Enexis weet nooit meer dan jij ze zelf opgegeven hebt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Beste ​@Anneke-Anna en ​@henkbeltman 

Het wachtwoord van je emailacoount is, als het goed is, bij ieder bedrijf waar je inlogt anders.

Op de 1e plaats kun je verschillende e-mail-accounts gebruiken en/of eenzelfde mailaccount, maar dan wel bij voorkeur bij ieder bedrijf aan ander wachtwoord.

Bedrijven weten dus niet meer gegevens van jou, dan je ooit zelf opgegeven hebt.

Ik heb nu deze vraag gesteld omdat dit bij Enexis niet meer zo is. Daar kun je alleen nog maar inloggen met je email-account en bijbehorend wachtwoord. Je kunt zelf geen wachtwoord meer instellen. Dat is afgelopen voorjaar zo veranderd, om het "gemakkelijk” te maken, maar in mijn ogen zeker niet veiliger.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Beste ​@henkbeltman dan gebruik je toevallig hetzelfde mailaccount en wachtwoord dat je ook voor KPN gebruikt.

Eenzelfde mailaccount gebruiken is niet erg, maar ik zou wel een ander wachtwoord gebruiken en nogmaals, Enexis weet nooit meer dan jij ze zelf opgegeven hebt.

Zoals ik schreef, je kunt niet meer zelf een wachtwoord voor je Enexis account aanmaken, dat kan uitsluitend nog via email-login. Zodoende heb ik de vraag hoe KPN met de inlog-gegevens omgaat en waar die zijn opgeslagen, want ik vind het niet fijn als die buiten Nderland inzichtelijk zijn. Ik verwacht hierop dan ook een officieel antwoord van een KPN medewerker.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Beste Jan, als je het artikel leest welke ik heb gedeeld dan lees je waar het om gaat. Dank je. 

Ik loop hier nu inderdaad tegen aan. Dat Google en Microsoft logins bij Microsoft Entra opslaan, kan door de Amerikaanse overheid misschien zijn opgelegd (om inzage in te kunnen krijgen), maar heeft KPN de inloggegevens daar ook in geplaatst? 

• August 11, 2025

Ik heb net even een account aangemaakt. Er is inderdaad geen wachtwoord. Bij het inloggen vul je eerst je emailadres in. Vervolgens word er een email gestuurd naar dat emailadres met een code. Dat ziet er zo uit:

Die code is natuurlijk iedere keer anders. Het is soort van hetzelfde als een code die je via SMS opgestuurd krijgt bij inloggen bij sommige sommige diensten. Bijvoorbeeld DigiD. 

De email is een gewone normale email. Als je een emailprogramma op je pc of mobiel hebt geïnstalleerd, dan komt die gewoon binnen net als elke andere email. Er is niets bijzonders aan. Het wachtwoord van je email-acccount bij KPN word niet gebruikt door Enexis ofzo.

De cijfer code in de email vul je in op de site van Enexis. Dan ben je ingelogd. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 11, 2025

@Marlon92 Enexis is een netbeheerder en geen energiemaatschappij / energieleverancier. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Ik loop hier nu inderdaad tegen aan. Dat Google en Microsoft logins bij Microsoft Entra opslaan, kan door de Amerikaanse overheid misschien zijn opgelegd (om inzage in te kunnen krijgen), maar heeft KPN de inloggegevens daar ook in geplaatst? 

Geen overheid of bedrijf heeft inzage of toegang tot jouw inloggegevens. Wel zijn openbare gegevens te gebruiken, geslacht, leeftijd. Zaken waar bijv. een Facebook account vaak openbaar vol mee staat. Die info geeft men, vaak ongewild of niet voldoende op de hoogte, weg en die info wordt wel gebruikt voor commerciële doeleinden. (reclame) 

• August 11, 2025

Microsoft is degene die de inlogprocedure verzorgd. Maar je hoeft geen emailadres van Microsoft te gebruiken. Je kan elk emailadres gebruiken. Je moet wel toestemming geven dat Microsoft jouw gegevens beheerd.

Dat is makkelijk voor Enexis. Want als er nu accounts gehackt worden, dan kan Enexis Microsoft de schuld geven. Enexis zal er wel flink voor moeten betalen aan Microsoft denk ik. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Klopt ​@Marlon92, dat is dezelfde inlogmethode in de link voorbeeld van SeniorenNet wat ik hier eerder plaatste. 
Wa​ar het @henkbeltman denk ik om ging was of zijn login zichtbaar was voor KPN/bedrijven. 

• August 11, 2025

@Marlon92 Enexis is een netbeheerder en geen energiemaatschappij / energieleverancier. 

Ik weet het inmiddels, maar maakt niet uit.

• August 11, 2025

Klopt ​@Marlon92, dat is dezelfde inlogmethode in de link voorbeeld van SeniorenNet wat ik hier eerder plaatste. 

Nee, dat is niet hetzelfde. Je gebruikt geen Facebook of Google account bij Enexis. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Nee, dat is niet hetzelfde. Je gebruikt geen Facebook of Google account bij Enexis. 

De inlogmethode is hetzelfde principe.  

• August 11, 2025

De inlogmethode is hetzelfde principe.  

Nee, die is niet hetzelfde. Je gebruikt geen Facebook of Google account. Bij Facebook of Google moet je ook nog gewoon een wachtwoord invoeren. Dat is hier niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Ik begrijp dat jullie minder argwanend zijn tav Microsoft dan ik. De Amerikaanse overheid kan, volgens mij, amerikaanse ondernemingen dwingen om gegevens in te laten zien. De EU heeft dit risiko, volgens mij, verminderd door te eisen dat "cloud” gegevens/data van europese burgers in de EU moeten worden opgeslagen, maar dat is natuurlijk nooit waterdicht. 

Ik wil nu graag van KPN horen of zij de inloggegevens ook bij Microsoft opslaan, en of dit ook bij de AP bekend is, en wat hun mening daarover is. Volgens mij is dit nl commercieel handelen met persoonlijke gegevens zonder dat daar expliciet toestemming voor is gegeven.

• August 12, 2025

Ik begrijp dat jullie minder argwanend zijn tav Microsoft dan ik.

Ik vind het ook niks dat er een systeem van Microsoft gebruikt word. Maar er is niets aan te doen. 

En nogmaals: KPN heeft hier niets mee te maken. Het wachtwoord van KPN word niet gebruikt om in te loggen bij Enexis. En dat wachtwoord staat ook niet bij Microsoft opgeslagen. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 12, 2025

Wij hebben hier niets mee te maken, Henk. Dit is iets tussen Enexis en Microsoft, dat toevallig ook gebruik kan maken van een KPN mailaccount als authenticatie. Daarbij kan noch Essent, noch Microsoft beschikken over de privégegevens van jouw KPN mailaccount.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 13, 2025

Wij hebben hier niets mee te maken, Henk. Dit is iets tussen Enexis en Microsoft, dat toevallig ook gebruik kan maken van een KPN mailaccount als authenticatie. Daarbij kan noch Essent, noch Microsoft beschikken over de privégegevens van jouw KPN mailaccount.

Erik, maar hoe kan het dat de verificatie bij KPN ook kan gelden voor andere bedrijven? Heeft KPN de inloggegevens ook bij Microsoft opgeslagen?