Skip to main content

Ik ben voor de zoveelste keer geblokkeerd met KPN-mail. Navraag leert dat gebruikers van Bitdefender worden omgeleid in de mail en dat het systeem van KPN dat als ‘verdacht’ interpreteert. Tel contact met de helpdesk leert dat het een bekend probleem is. Daarmee doet KPN het af voor ALLE gebruikers van Bitdefender. Kreeg weer het advies om inlog opnieuw in te stellen. 

Waarschijnlijk gebruikt u dan hun VPN dienst:

https://www.bitdefender.nl/solutions/vpn.html

Kan dat kloppen? En dat blokkeerd KPN. Via VPN servers word heel veel spam verstuurd. Daardoor komen ze steeds weer op blacklisten te staan. De enige echte oplossing is: die VPN dienst uitzetten als u het mail programma start.


@Jacbox 

Dat lijkt inderdaad op een VPN probleem. Als (veel) spam via die VPN wordt verstuurd dan wordt ook jouw email als spam aangemerkt door de KPN. Dit wordt geconstateerd d.m.v.  het IP adres. Dan moet je de VPN zo configureren dat email niet via die VPN wordt verstuurd maar ik weet niet of dat mogleijk is.


Hoi @Jacbox ,

Ik heb aan bovenstaande antwoorden eigenlijk weinig meer toe te voegen. Deze VPN's worden massaal gebruikt om spam mee te versturen, en zodoende komen die ip's bij ons op een blacklist te staan. Als de VPN beheerders niet in staat zijn om hun VPN's schoon te houden van spam, dan zullen we tegen dit soort dingen aan blijven lopen.


Beste @jacbox, als je goed vindt, beschrijf ik je mijn probleem en de oplossing die misschien ook jou kan helpen. Ik druk mij voorzichtig uit omdat ik geen techneut ben en dus alleen maar kan meegeven wat ik heb ervaren.

Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en heb sinds twee weken een abonnement op Bitdefender VPN. KPN blokkeerde mijn uitgaande mail zodra ik de VPN inschakelde - frustratie dus.

De oorzaak bleek te liggen in het feit dat ik in Thunbird de authenticatie niet gevalideerd had met een wachtwoord. D.w.z. dat onderdeel waar je de informatie m.b.t. de SMTP - uitgaande mail - ingeeft (gebruikersnaam, wachtwoord e.d.).
Nadat ik dat had ingevuld waren alle problemen van de baan en werkte Bitdefender VPN zonder problemen. Voor de insiders schijnt dit een enormiteit van een hele gewone vanzelfsprekendheid te zijn ...
Mensen die er meer verstand van hebben, vertelden dat de oorzaak gelegen is in het gebruik van steeds wisselende IP-adressen, iets dat eigen blijkt te zijn aan het VPN-principe. Wachtwoord validatie lost dat probleem op - in mijn geval.

Conclusie is dat Bitdefender in samenhang met KPN-email gewoon prima werkt.
Hoop dat je hier iets aan hebt.


De oorzaak bleek te liggen in het feit dat ik in Thunbird de authenticatie niet gevalideerd had met een wachtwoord.

Zonder authenticatie kan een KPN klant alleen mail versturen vanaf zijn of haar thuis adres. 

Als een KPN klant z'n laptop oppakt, naar de buurman gaat die bij Ziggo zit en daar met WiFi verbinding maakt, dan zal die daar geen mail kunnen versturen zonder authenticatie. Toch @Raymondt?

Met VPN doet u eigenlijk hetzelfde. U maakt een afgesloten tunneltje over het internet naar een VPN server elders op de wereld. Van daaruit gaat u het internet op. U maakt dan dus geen verbinding meer vanaf uw thuis adres, maar vanaf die VPN server.


Goeiemiddag @willy22, ik kom graag even terug op jouw vraag of het mogelijk is in een VPN verbinding om de VPN-sessie te onderbreken op het moment dat je email wilt versturen.
Doordat ik zelf de nodige problemen had met een VPN kwam ik jou onderwerp tegen in een stukje theorie over VPN.
Ja, jouw veronderstelling is mogelijk, je kunt een VPN verbinding zodanig configureren dat er sprake is van split-tunneling: Een deel van de data gaat dan via de VPN en een ander - door jou bepaalde - deel wordt zo de lijn opgestuurd. Ik weet overigens niet of dit voor alle VPN verbindingen geldt.
Ik heb begrepen dat split-tunneling ook gunstig kan zijn voor een beperking van de gebruikte bandbreedte en daarmee gunstig is voor de snelheid van de verbinding. Maar dat kunnen anderen ongetwijfeld beter uitleggen.


Kies altijd voor het authenticated versturen van mail, dat werkt zowel thuis als buiten de deur.


Zonder authenticatie kan een KPN klant alleen mail versturen vanaf zijn of haar thuis adres. 

Als een KPN klant z'n laptop oppakt, naar de buurman gaat die bij Ziggo zit en daar met WiFi verbinding maakt, dan zal die daar geen mail kunnen versturen zonder authenticatie. Toch @Raymondt?

Met VPN doet u eigenlijk hetzelfde. U maakt een afgesloten tunneltje over het internet naar een VPN server elders op de wereld. Van daaruit gaat u het internet op. U maakt dan dus geen verbinding meer vanaf uw thuis adres, maar vanaf die VPN server.

Helemaal correct.