Skip to main content

Door beëindiging van mijn abonnement verdwijnt mijn KPN-mailadres binnenkort.

Blijven de (reeds) ontvangen of verstuurde mails mails dan nog op mijn Ipad staan?

 

 

Dat weten we niet, het ligt eraan of die via IMAP op POP worden opgehaald.
Ik raad aan om die via POP op te halen, als dat nog niet gebeurd is. Bij voorkeur raad ik aan om dit op een computer op te slaan. Bij iPad en Android apparaten kan je er lastig bij om dit te backuppen is mijn ervaring.

Ikzelf heb mijn mails die ik vroeger via POP binnenhaalde apart opgeslagen via Outlook als pst bestand.


De mails komen binnen via IMAP, geen idee hoe ik ze via POP zou moeten ophalen…

Misschien kan mijn zoon (ICT-er) me helpen.

Alvast bedankt!


Ik raad aan om je zoon er even bij te halen.

Hopelijk heb je een computer, want ik weet dat je daarmee makkelijk alles in een enkel *.pst archiefbestand kan opslaan. Met tablets is dit vrij lastig, is mijn ervaring omdat die (helaas) erg dichtgetimmerd zitten.


Ja, ik heb ook nog een laptop.

Ik ga je advies zeker opvolgen en zal mijn zoon erbij halen!

Bedankt en groet!


Ik snap niet waarom POP wordt aanbevolen.

Het is de beste manier om al je mail kwijt te raken. Een verouderd protocol waarmee je dan ook niet meer van meerdere devices je mail kunt benaderen. Ook KPN geeft aan dat IMAP de aanbevolen variant is..

Als je de mail wilt veiligstellen kun je

  1. hooguit alleen voor even pop gebruiken om de mail van de server op de ipad te zetten, tot je ipad het begeeft, en je alsnog al je mail kwijt bent.
  1. =mijn aanbeveling: De mail (per map bijvoorbeeld) vanuit de kPN mailbox slepen naar de mailmappen van je nieuwe provider. Dan heb je ook weer alles bij elkaar.
  2. Je kun de mails vanuit webmail downloaden naar Zip.

 


Ik snap niet waarom POP wordt aanbevolen.

Heb je dit topic al gelezen, of is dit een standaard verhaaltje wat je rücksichtslos bij het lezen van deze afkorting plaatst?

IMAP is inderdaad beter, maar met POP kan je alles in één keer meteen downloaden. En dat is wat @Ans van Harten juist wil. Uiteraard is dit de eerste en de laatste stap die uitvoert voordat je de stekker eruithaalt, en geen mails meer verwacht.

Je zou ook kunnen kiezen om ze handmatig vanuit IMAP te slepen naar een apart account in Outlook. Maar dit werkt handiger.


Dank voor je vriendelijke woorden. En ja ik heb het gelezen. 

Het is nooit handiger om al je mail op 1 device te hebben. De kans op verlies is groot. Laat het lekker op de server staan. En dat regel je het makkelijkst zoals je zelf aangeeft door het te verslepen van de ene IMAP naar de andere.


...

IMAP is inderdaad beter, maar met POP kan je alles in één keer meteen downloaden. En dat is wat @Ans van Harten juist wil.

Alles in één keer binnenhalen kan niet met POP.

Hoe wil jij via POP andere mappen dan Postvak IN gaan binnenhalen?

Alles in haar Verzonden map zou ze dan kwijt zijn of je moet die alsnog op een andere manier gaan opslaan.


...

IMAP is inderdaad beter, maar met POP kan je alles in één keer meteen downloaden. En dat is wat @Ans van Harten juist wil.

Alles in één keer binnenhalen kan niet met POP.

Hoe wil jij via POP andere mappen dan Postvak IN gaan binnenhalen?

Alles in haar Verzonden map zou ze dan kwijt zijn of je moet die alsnog op een andere manier gaan opslaan.

Of IMAP gebruiken inderdaad, maar dan moet je mails nog veiligstellen. 


Hoi @Ans van Harten, welkom op het forum! Fijn om te zien dat je al verschillende goede antwoorden hebt gekregen. Ik vat hier even het een en ander samen. En voeg hier en daar wat info toe.

 

Belangrijk punt eerst: na opzegging van een abonnement blijven mailadressen nog zes maanden actief. Dus je hebt nog even de tijd om dit te regelen.

 

Op de iPad blijven de mails alleen aanwezig als de mail app ingesteld staat op POP. Maar, dat is ook weer onhandig omdat de mails dan niet meer synchroniseren met andere apparaten. Dus eigenlijk wil je de mails exporteren. En dan daarna weer importeren als je het mailaccount van je nieuwe provider hebt ingesteld. Alleen, een iPad heeft daar niet een handige manier voor.

Latere edit: EAZ liet weten dat de iPad wel een manier heeft waarop dit kan:

Het kan wel eenvoudiger en geheel op de iPad. Geen laptop en export/import nodig.

  1. maak op je ipad het nieuwe mailaccount met imap aan bij je nieuwe email-provider. Zodat je zowel de KPN mails, als die van de nieuwe provider beide ziet staan (dit heb je misschien al gedaan).
  2. maak in deze Nieuwe provider postbus, een map aan op de ipadmail, noem die “KPNbewaarmail” of zoiets.
  3. ga naar de kpn map met mail die je wilt overzetten.
  4. druk “wijzig” (die staat in linker vak bovenin).
  5. selecteer met het bolletje ervoor alle mails die je wilt behouden (of “selecteer alle” die staat bovenin”
  6. Druk op verplaats (onderin linker vak)
  7. Dan komt de truc: Veeg vanaf de linker beeldschermrand het linkervak een eindje naar rechts.
  8. Er opent nu een scherm waarin je ook als doel de “nieuwe provider mail” kunt kiezen en de zojuist aangemaakte map.

je verplaats op deze manier de mail vanaf de oude IMAP server van KPN naar de Nieuwe provider IMAP server.

Het enige waar je rekening mee moet houden is met de maximale mail-ruimte die je bij de nieuwe provider mag hebben.

Als je deze manier gebruikt, zorg er dan wel voor dat je alle mappen van je KPN mail bij langs gaat om te kijken wat je wilt bewaren. Niet alleen je postvak in, maar ook verzonden items en eventuele andere mappen die je hebt. 

 

Een andere optie is je mailaccount in te stellen in een mailprogramma op je laptop. Dat kan dan daar gewoon als IMAP. Dan wacht je tot alles gesynchroniseerd is. Vervolgens kun je dan vanuit het mailprogramma de mail exporteren. Dit pakt dan alles mee. Hoe dit precies gaat hangt af van welk mailprogramma je gebruikt. Outlook is altijd wel een goede keus, ook omdat er op internet veel stappenplannen zijn met uitleg hoe je in Outlook mail exporteer en importeert.

De geëxporteerde mail wordt opgeslagen in een bestand met als uitgang .pst. Dit bestand bewaar je totdat je ook je nieuwe mailaccount in het mailprogramma hebt ingesteld.

Nadat je dat gedaan hebt, kun je met de importfunctie de opgeslagen mails toevoegen aan dat nieuwe account.


Het kan wel eenvoudiger en geheel op de iPad. Geen laptop en export/import nodig.

  1. maak op je ipad het nieuwe mailaccount met imap aan bij je nieuwe email-provider. Zodat je zowel de KPN mails, als die van de nieuwe provider beide ziet staan (dit heb je misschien al gedaan).
  2. maak in deze Nieuwe provider postbus, een map aan op de ipadmail, noem die “KPNbewaarmail” of zoiets.
  3. ga naar de kpn map met mail die je wilt overzetten.
  4. druk “wijzig” (die staat in linker vak bovenin).
  5. selecteer met het bolletje ervoor alle mails die je wilt behouden (of “selecteer alle” die staat bovenin”
  6. Druk op verplaats (onderin linker vak)
  7. Dan komt de truc: Veeg vanaf de linker beeldschermrand het linkervak een eindje naar rechts.
  8. Er opent nu een scherm waarin je ook als doel de “nieuwe provider mail” kunt kiezen en de zojuist aangemaakte map.

je verplaats op deze manier de mail vanaf de oude IMAP server van KPN naar de Nieuwe provider IMAP server.

Het enige waar je rekening mee moet houden is met de maximale mail-ruimte die je bij de nieuwe provider mag hebben.

 

Succes, en bij vragen hoor ik het wel.


Bedankt voor alle tips!

Ik ga waarschijnlijk de laatste van Wijsgeer opvolgen.

Inmiddels heb ik al veel berichten in mappen geplaatst en deze mappen bij twee andere accounts (1 van Gmail en 1 van ICloud) ondergebracht.

Hopelijk goede actie?

 

mvg 

Ans van Harten