Skip to main content
Beantwoord

Box 12 blokkeert SMTP uitgaande e-mail sinds 1 augustus

  • 7 September 2024
  • 15 reacties
  • 158 keer bekeken

Sinds 1 Augustus werkt uitgaande mail via een andere provider niet meer bij mijn schoonzus. ( upgrade Box12 ??)  Zij heeft storing gehad op TV en Internet. Er is al een monteur geweest die het glasvezelkastje heeft vervangen maar niet de Box12 . Daarna werkten TV en Internet via LAN en Wifi, maar verzenden van mail van haar laptop via LAN of Wifi  ( via hun Box12) werkt niet meer.

Ik heb gisteren meer dan een uur aan de telefoon gehangen met klantenservice,.. volgens hun ligt het niet aan hun box12 , Full reset leverde niets op...

Als ik met dezelfde laptop naar mijn eigen huis ga en  mail verstuur. (via KPN Experia box en Netgaer router)  werkt die laptop perfect: Snel wifi en verzenden en ontvangen van mail.

Ik kon de medewerkster van KPN klantenservice aan de telefoon er niet van overtuigen dat het “iets in de Box 12” moest zijn. Het antwoord was Als alle lampjes branden is de Box in orde..

Mail account in:  IMAP Poort  993 SMTP Poort 465.  Server : easybrothers.nl  Dit heeft tot 1 augustus 2024 probleemloos gewerkt!!! (en nog maar dan op een andere wifi locatie)

Mijn Conclusie: de mail Settings deugen voor een Experiabox maar niet voor een Box 12 met upgrade??

Weet iemand of de Box12 Upgrade poortbeperkingen en of Security eisen heeft? 

HEEL VERVELEND DEZE SITUATIE EN OOK JAMMER DAT ER NOG EEN TICKET OPEN STAAT WAARVAN DE VRAAG IS OF DE MONTEUR NOG KOMT EN DIT OPLOST: Niet bepaald klantvriendelijk van KPN

.Document case

Hallo @Geelemenke 

 

Na de firmware update van de Box 12 is er nu ook een firewall voor uitgaande verbindingen, waarschijnlijk blokkeert dat poort 465 ook al zie ik die er niet bij staan in het kennisbank artikel.

In onderstaand kennisbank artikel kan je vinden hoe je de firewall aanpast, je zou dan niveau Aangepast moeten kiezen en poort 465 vrijgeven.
Andere optie is om het niveau op Laag te zetten dan krijg je de oude situatie en wordt alles uitgaand doorgelaten.

 


Hoi @Geelemenke 
Gebruik poort 587 voor SMTP 


Dank aan GeSp en huistijger

Ik wist dat het iets in de instellingen van Box12 moet zijn.

Bij de vervanging door de KPN monteur van het glasvezelkastje is waarschijnlijk de box20 firmware ge-update met als gevolg dat SMPT via poort 465 niet meer kon.

Vandaag heb ik opnieuw ingelogd op Box12 , links security aangeklikt en  security op Laag gezet ( eenvoudigste oplossing) Mijn virusscanner vangt de eventuele bedreigingen wel op.

Later heb nog nog geprobeerd om met setting  “Aangepast”  die poort 465 vrij te geven, maar ik kreeg niet het edit-penceeltje zoals dat in de KPN instructie getoond wordt bij het overzicht van regels.

Het zou fijn zijn als de telefonische KPN helpdesk ook op de hoogte was van de geblokkeerde poorten en het gevolg daarvan.


Nogmaals dank en de topic kan gesloten worden


Ik heb me vergist… sinds vandaag weer hetzelfde probleem: Wifi blokt mail

  • Browsen met de laptop werkt maar
  • via Box 12 met beveiligingsniveua laag toch geen outlook 2019 mail in en uit verkeer

Ga ik met de laptop naar een ander adres met wifi dan zend en ontvangt de mail wel en snel

Ingelogd op de box 12 en beveiligingsniveau gecheckt: staat op laag

Toch nog ergens een blokkade van mail….

Ik ga proberen om KPN aan de lijn te krijgen...


Heb je t ook al geprobeerd met poort 587 en met verificatie aan?


Mail account in:  IMAP Poort  993 SMTP Poort 465.  Server : easybrothers.nl  Dit heeft tot 1 augustus 2024 probleemloos gewerkt!!! (en nog maar dan op een andere wifi locatie)

Ik lees "easybrothers.nl". Dat is software. Een programma op de pc als ik google en de website mag geloven. Hebben die een eigen mailserver?


Mail account in:  IMAP Poort  993 SMTP Poort 465.  Server : easybrothers.nl  Dit heeft tot 1 augustus 2024 probleemloos gewerkt!!! (en nog maar dan op een andere wifi locatie)

Ik lees "easybrothers.nl". Dat is software. Een programma op de pc als ik google en de website mag geloven. Hebben die een eigen mailserver?

Scherp @Nick83 
In dat geval kan @Geelemenke  beter de SMTP gegevens van de KPN gebruiken


Mail account in:  IMAP Poort  993 SMTP Poort 465.  Server : easybrothers.nl  Dit heeft tot 1 augustus 2024 probleemloos gewerkt!!! (en nog maar dan op een andere wifi locatie)

Ik lees "easybrothers.nl". Dat is software. Een programma op de pc als ik google en de website mag geloven. Hebben die een eigen mailserver?

Scherp @Nick83 
In dat geval kan @Geelemenke  beter de SMTP gegevens van de KPN gebruiken

Dat ligt er aan welk emailadres gebruikt word. Als dat een KPN emailadres is: ja inderdaad. 

Maar als dat een emailadres van een eigen domeinnaam is, dan is die misschien "gekoppeld" aan de easybrothers.nl domeinnaam. Dat kan via bepaalde dns instellingen. En dan kan de easybrothers.nl mailserver gebruikt worden.


Laatste bevinding:

overal is browsen mogelijk

mail met imap 993 en smtp poort 587 en server easybrothers.nl

  • laptop op andere locatie met wifi daar: alles werkt ( outlook mail en surfen )
  • telefoon outlook app via sateliet KPN en wifi uit : alles werkt
  • Laptop of telefoon via wifi verdachte box12 op adres klant met veiligheidsniveau laag: account werkt heel even en blokkeert dan. Zelfs account wijzigen werkt niet meer. Telefoon werkt alleen via KPN satelliet niet via wifi

terug naar andere KPN lokatie met Experia box KPN : alles werkt…

conclusie: zelfs met veiligheidsniveau laag blokkeert de box 12 verkeer met de server easybrothers.nl terwijl dit tot 1 augustus altijd heeft gewerkt . Dus iets in de keten box12 wifi glasvezel KPN gooit steeds weer de mail deur dicht.

Om gek van te worden. Herhaaldelijk contact met KPn klantenservice verwijst naar abuse@kpn.com die zegt hier niets aan te kunnen doen en weer terugwijst naar klantenservice. In totaal al meer dan 3 uur aan de telefoon gezeten…

😡😡😡😡


Laptop of telefoon via wifi verdachte box12 op adres klant met veiligheidsniveau laag: account werkt heel even en blokkeert dan. Zelfs account wijzigen werkt niet meer. Telefoon werkt alleen via KPN satelliet niet via wifi

Account wijzigen? Wat bedoeld u daarmee?


Vandaag contact met een vriendelijke man van XS4All. Hij heeft kennis genomen van de vele tests die ik al gedaan heb. Voorheen met de Experiabox waren er geen mail problemen. 

Er zit veel tijd en geduld in: een uur KPN helpdesk, twee uur KPN Forum, 2 uur documenteren, uur toepassen van de nieuwe mail settings, weer geen outlook mail mogelijk, wel op andere wifi locatie.

daarna nog mailserver test via Roundcube ( werkt) en telefoon outlook app ( werkt via KPN sateliet maar niet via wifi box12)

 

dit alles besproken met XS4All. Uiteindelijk toch voldoende reden om ter vervanging een Experiabox te sturen. Die werkte voor augustus zinder problemen.

wordt vervolgd…


...

dit alles besproken met XS4All. Uiteindelijk toch voldoende reden om ter vervanging een Experiabox te sturen. Die werkte voor augustus zinder problemen.

wordt vervolgd…

Heeft je schoonzus een XS4ALL abonnement?
Normaal zit daar toch een Fritz!Box bij?
Hoogstwaarschijnlijk werkt het mailen via een Fritz!Box zonder problemen.


Ik snap het ook even niet. XS4ALL = Fritzbox toch? 


Abuse@kon.com verwijst naar XS4all telefoon 

Het is een deel van KPN

omdat voorheen een Experiabox probleemloos werkte, sturen ze die ter vervanging van Box12


Reageer