Skip to main content

Sedert de installatie van Office 365 op mijn iMac kreeg ik bij het openen van Outlook een popup, die erop neerkwam dat er iets moest gebeuren met een certificaat (waarvan ik geen idee heb). Ik kon vervolgens kiezen uit drie opties: annuleren, doorgaan,certificaat tonen. Ik volstond met de keuze voor de eerste oef de tweede optie en kon gewoon met mijn email aan het werk. Maar die popup begon te irriteren, en ik heb op ‘certificaat’ tonen gedrukt. Wat er toen verscheen kan ik mij niet herinneren, maar ik weet zeker dat ik toen geen certificaat heb aangemaakt of iets dergelijks. Vervolgens heb ik een poosje alleen emails ontvangen en niets gemerkt, maar toen ik een email wilde versturen bleef die in de map van te verzenden emails ‘hangen’. De melding links onderaan mijn scherm was: de server accepteert geen beveiligde verbindingen. Ik kan nog steeds ongestoord mailen op mijn iPhone en mijn iPad, en heb ook gewoon toegang tot webmail. Kortom: waar gaat dit certificaten-gedoe allemaal over en wat moet ik doen?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Hoi @Lazzie48. Welkom op ons forum!

Als ik het goed begrijp kreeg je enige tijd geleden op jouw iMac een melding over het certificaat. Nu kun je geen e-mails meer versturen via de iMac. Het lukt nog wel gewoon op je iPhone en iPad en via webmail. 

Omdat het via webmail en andere apparaten wel lukt, lijkt het probleem in de instellingen van Outlook te zitten. Het kan zijn dat je onjuiste gegevens hebt ingevoerd bij het instellen van de server voor uitgaande e-mail, of dat deze niet goed automatisch zijn ingevuld voor je. Ik denk dat het hierbij goed is om je account te verwijderen van Office 365 op jouw iMac en hem vervolgens helemaal opnieuw in te stellen. Het account verwijderen doe je als volgt:

  1. Open Outlook en kies 'bestand'.
  2. Kies 'accountinstellingen'.
  3. Selecteer het account.
  4. Klik op 'verwijderen'.
  5. Klik op 'ja'.
  6. Je account is nu verwijderd.

Vervolgens kun je jouw e-mail account opnieuw instellen in Outlook. Mocht je na het volgen van die stappen nog steeds geen e-mail kunnen versturen, dan kun je de stappen volgen onder ‘Handmatig instellen’ op dezelfde pagina. 

Laat je weten of het hiermee lukt? 


Ik heb geen reactie meer van je gekregen, dus ik ga er vanuit dat het heeft geholpen. Mocht het onverhoopt toch niet het geval zijn geweest, dan weet je mij te vinden. 


Reageer