Sedert de installatie van Office 365 op mijn iMac kreeg ik bij het openen van Outlook een popup, die erop neerkwam dat er iets moest gebeuren met een certificaat (waarvan ik geen idee heb). Ik kon vervolgens kiezen uit drie opties: annuleren, doorgaan,certificaat tonen. Ik volstond met de keuze voor de eerste oef de tweede optie en kon gewoon met mijn email aan het werk. Maar die popup begon te irriteren, en ik heb op ‘certificaat’ tonen gedrukt. Wat er toen verscheen kan ik mij niet herinneren, maar ik weet zeker dat ik toen geen certificaat heb aangemaakt of iets dergelijks. Vervolgens heb ik een poosje alleen emails ontvangen en niets gemerkt, maar toen ik een email wilde versturen bleef die in de map van te verzenden emails ‘hangen’. De melding links onderaan mijn scherm was: de server accepteert geen beveiligde verbindingen. Ik kan nog steeds ongestoord mailen op mijn iPhone en mijn iPad, en heb ook gewoon toegang tot webmail. Kortom: waar gaat dit certificaten-gedoe allemaal over en wat moet ik doen?
Â
*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt
Â