Skip to main content

Hoi, mijn concepts.nl email adres werkt prima op mijn PC. Echter, als ik via webmail dit wil bekijken (bijv als ik niet thuis ben) dan werkt dat niet meer en krijg ik de melding dat het adres/wachtwoord onbekend is.

Ik weet zeker dat ik het juiste wachtwoord heb gebruikt. Hoe kan ik weer webmail bekijken van mijn concepts.nl email?

Hallo @wstee ,

Welkom op het forum! webmail.concepts.nl werkt niet meer nadat Telfort KPN geworden is. Je kunt tegenwoordig terecht op https://webmail.kpnmail.nl/ , en let hierbij op dat de gebruikersnaam je volledige e-mailadres is.


Hoi Raymondt, daar had ik al gekeken natuurlijk. Als ik daar het volledige concepts.nl email adres invul, en het oude wachtwoord, dan krijg ik de melding “Deze gebruikersnaam en/ of wachtwoord is niet bekend. Wachtwoord vergeten?".

 


Hallo @wstee ,

Krijg je deze melding ook als je het probeert op https://webmail.telfort.nl/ ? Zo ja, dan kan het misschien verstandig zijn je wachtwoord te wijzigen, en het dan nog eens te proberen. Mogelijk gaat daarin iets mis (desondanks dat het op de vaste pc nog wel werkt).


Hoi Raymondt, ja, ook dat had ik al geprobeerd, en daar krijg ik dezelfde melding. Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?


Hoi wstee,

Als je nog geen KPN-ID hebt, kun je er op de website een aanmaken. Daarmee kun je inloggen op MijnKPN. Je zult dan in de eerste instantie je abonnement even moeten koppelen aan je KPN-ID (als het goed is wijst het zich vanzelf hoe je dat moet doen), en als je dat eenmaal gedaan hebt, kun je in de MijnKPN omgeving de wachtwoorden van je mailbox wijzigen.

 


Hoi Raymondt, Wat is mijn abonnement nummer, en waarvoor is een bankrekening nodig, als dit alleen maar gaat om het gratis concepts.nl email adres? Wat moet ik daar dan invullen?

Het was handiger geweest als de transitie ongemerkter was verlopen.


@wstee :

Aan welke eisen voldoet jouw (oude) wachtwoord ? Voldoet die aan de KPN eisen: 

  • Min. 10 en max. 54 karakters
  • Min. 1 cijfer, 1 hoofdletter en 1 kleine letter
  • Toegestane karakters: cijfers, letters, bijzondere tekens (behalve spatie)

Of voldoet dat wachtwoord aan de eisen van Telfort ?

  • Minimaal 8 en maximaal 16 karakters
  • Minimaal 1 cijfer, 1 hoofdletter en 1 kleine letter
  • De gebruikersnaam mag niet terugkomen in het wachtwoord
  • Alleen de volgende leestekens zijn toegestaan: punt (.), koppelstreepje (-) en underscore (_)

Deze twee groepen van eisen zijn NIET VOLLEDIG compatible !!! (Dat wordt duidelijk als men de eisen GOED met elkaar vergelijkt.)

@Raymondt :

Een paar moderatoren hier op het KPN forum hebben gezegd dat als de gebruiker zijn wachtwoord verandert dat dan de gebruiker dit probleem kan oplossen. Maar de gebruiker kan ook zijn wachtwoord FOUTIEF “verbeteren". Omdat men dan de foutieve eisen voor het wachtwoord volgt. En de gebruiker kan niet meer controleren wat de Telfort eisen zijn voor het wachtwoord omdat het Telfort forum per 1 januari 2021 wordt opgedoekt.

Afgaande op mijn herinnering, mijn inschatting zijn er meerdere ex-Telfort gebruikers (ca. 10 (???)) geweest die tegen hetzelfde probleem aanliepen sinds er gebruikers werden overgezet van Telfort naar de KPN.

Er is nog een ander probleem. Als mensen hier op het forum problemen hebben met het ontvangen van email dan wordt regelmatig geadviseerd om te proberen of men bij de webmail wel binnen kan komen. Maar als de eisen voor het wachtwoord van de webmail anders zijn dan voor bijv. “POP3.kpnmail.nl” of “IMAP.kpnmail.nl” (in een emailprogramma) dan heeft bovenstaand advies veel aan waarde verloren. 

Het probleem zit zeer waarschijnlijk in het feit er in de software, die de KPN gebruikt, op meerdere plaatsen programmacode aanwezig is die controleert of een wachtwoord aan bepaalde eisen voldoet. Maar die subroutines/programmacode kan men (zeer waarschijnlijk) in 2 groepen verdelen. Één groep die controleert of het wachtwoord aan de Telfort eisen voldoet en een 2e groep die controleert of het wachtwoord aan de KPN eisen voldoet. Zolang niet ALLE subroutines niet op dezelfde (wachtwoord-)eisen controleren (hetzij die van Telfort, hetzij die van de KPN), blijven er gebruikers tegen dit ene specifieke probleem aanlopen. Er is dus, in dat opzicht, “werk aan de winkel” voor de programmeurs van de KPN.


Hoi wstee,

Kun je mij in een privébericht het e-mailadres sturen waar het over gaat? Dan kan ik even in de systemen kijken hoe het nu exact zit in dit geval. Natuurlijk is er geprobeerd om alles zo ongemerkt mogelijk te laten verlopen, maar wanneer je zaken uit 2 compleet verschillende systemen moet samenvoegen, is dat haast onmogelijk.

@Willy22

Scherp, en dat is ook niet handig nee. Uiteindelijk zal alles toch 1 zijn, en alleen binnen de KPN omgeving staan, waardoor dan ook alleen nog maar de wachtwoordpolicy van KPN geldt. Er is zeker nog werk aan de winkel, en ik ben ervan overtuigd dat men daar momenteel ook druk mee bezig is.