Skip to main content

Ik hoor van anderen dat zij spam ontvangen vanaf mijn Telfort e-mailadres. Daarom heb ik dit e-mailadres verwijderd. Desondanks krijgen zij nog steeds rare berichten binnen vanaf mijn adres.
Ik vind dit erg vervelend en vraag me af hoe dit kan en wat ik hier aan kan doen.

Andere mensen ontvangen spam verstuurd vanaf mijn telfort e-mailadres.

Ik heb dit emailadres onlangs verwijderd maar desondanks blijven mensen rare mails ontvangen met mijn mailadres als afzender. 

Wat kan ik hier aan doen?

 

Admin: afgesplitst en samengevoegd


Hallo @Esther Nieuwendijk het wachtwoord van je mailaccount veranderen.

 


Bedankt Jan.

Maar account is niet meer in gebruik dan is er toch ook geen sprake meer van een wachtwoord?


Hallo @Esther Nieuwendijk niet meer in gebruik is iets anders dan fysiek verwijderen.

Is het account of alias fysiek verwijderd uit je lijst met mailaccounts binnen MijnKPN?


@Esther Nieuwendijk , voorleggen aan het KPN Abuse team, mailadres abuse@kpn.com lijkt verstandig. 

meer over Abuse https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/abuse.htm

 


Hi @Esther Nieuwendijk, welkom hier. 

Wat een nare situatie. Zou ik mee mogen kijken? 

Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Graag ook het e-mailadres vermelden waar het om gaat. 
 


@Esther Nieuwendijk 

Het regelmatig veranderen van ALLE wachtwoorden is gewoon altijd een goed idee. En zeer zeker in deze situatie.

Als dat een email-alias was dan moet je inderdaad direct ALLE wachtwoorden veranderen (ook van MijnKPN). Hiermee voorkom je dat de spammer nog een keer bij jouw account kan inloggen.

Ik vrees dat jouw emailadres is uitgelekt en wordt ge-/mis-bruikt als afzender door een spammer. Ik vrees dat hier weinig tegen te doen is. Je kunt aan al jouw contacten mededelen dat zij email van dat ene account gewoon moeten negeren of m.b.v. berichtregels naar een speciale map moet worden verplaatst.

Verminderen van de hoeveelheid spam (geef ook door aan jouw contacten):

Ik krijg de laatste tijd ook regelmatig een email die van mijzelf afkomstig is terwijl ik weet dat ik die email nooit verstuurd heb (= spam). 

Kijk ook eens op “Have I been Pwned” ( https://haveibeenpwned.com/ ) of jouw emailadres een keer ergens anders is uitgelekt.


@Esther Nieuwendijk

Verander van alle wachtwoorden zodat een eventuele spammer niet meer in staat is om bij jouw account in te loggen. Zeer aan te raden. Hier geldt dat “voorkomen is beter dan genezen”.

Er kan nog iets anders aan de hand zijn. In het verleden had ik per ongeluk een email geopend die van een kennis afkomstig was. Maar die email bevatte malware. Door het openen van die email werd er malware op mijn laptop geïnstalleerd en elke keer dat ik email verstuurde kregen ook al mijn kennissen uit mijn adresboek een spam email die van mij afkomstig was met malware. Hier was de oplossing heel erg simpel. 1)) Wachtwoorden veranderen 2)) Computer scannen op malware . Er zijn hiervoor meerdere gratis tooltjes beschikbaar. Bijv. die van “Malwarebytes”.

https://www.malwarebytes.com/mwb-download


Zullen we eerst de reactie van @Alex_P  even afwachten @Willy22 , daar is @Esther Nieuwendijk het meest mee gebaat denk ik.


@Esther Nieuwendijk, ik adviseer ook om je wachtwoord te verwijderen mocht je gehackt zijn. 

 Het kan zijn dat je e-mailadres als afzender wordt gebruikt, terwijl dit niet zo is. Dit zien we vaker bij bedrijven, in mindere maten bij privégebruikers. 

Je kunt er verder weinig aan doen.