Skip to main content
Vraag

Dagelijks melding in Thunderbird: mailserver weigert verbinding

• January 23, 2026
  • 72 reacties
  • 338 keer bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

• January 24, 2026

Gebruik je misschien VPN ofzo?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Het kan aan mij liggen maar volgens mij gebruikt de mailserver van KPN geen IPv6. Dus de truukjes om dat uit te zetten zal dan niet helpen. 

Misschien kan je de firewall wat lager instellen?

• January 24, 2026

Dit zijn mijn SMTP instellingen, zonder probleem, ter vergelijking.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Gebruik je misschien VPN ofzo?

Gebruik geen vpn, mac mini m1 maakt verbinding via de wifi met router.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Dit zijn mijn SMTP instellingen, zonder probleem, ter vergelijking.

Als ik bij user name niks invul werkt utgaande mail niet.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

@TMG1961 Probeer in Thunderbird: Tools →  Options →  Advanced →  General → Config Editor → network.dns.disableIPv6 = True

Werkt niet, krijg dezelfde melding. Dusweer op false gezet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Vul je wel jouw hoofd e-mailadres in, en niet enkel je gebruikersnaam? 

Dus fictief: jjanssen@kpnmail.nl i.p.v. jjansen.

Verder is authenticatie verplicht voor zo wel in- als uitgaande e-mail. Maar dat had ik geloof ik al gezegd... 😉

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Ik krijg de melding dagelijks. Krijg het bij opstarten maar ook geregeld als de pc aanstaat. Kan wel gewoon mail ophalen en versturen. 

Dan alleen ter info: die mensen die ik ken gebruiken IMAP, geen POP, dus dat is ook geen oplossing voor je probleem. Zij hebben ook andere apparaten (telefoon, tablet) waar hetzelfde account op gebruikt wordt, dus dat is bij hen blijkbaar ook niet het probleem (aangezien jij dat niet doet en dezelfde melding hebt). Alle apparaten gebruiken bij hen WiFi, maar alleen op hun Windows 11 laptops met oude e-mailclient hebben ze die melding. Al jaren trouwens. Glasvezel, Box 12, en ik denk dat zij IPv6 gewoon aan hebben staan.

Ik kan alleen zeggen dat je dus niet de enige bent.

De uitgaande server staat al zolang ik kpn heb op geen authenticatie en werkt gewoon zonder problemen. Kan ook de verbinding testen met de mailserver en alles ok.

Ongerelateerd aan je probleem, ook alleen ter info: misschien werkt(e) dat door “POP before SMTP”.

Ik gebruik hetzelfde mailaccount op mijn iphone 11 en de mac mini m1. De iphone via mobiel internet en de mac mini via wifi. Op de iphone krijg ik nooit een melding dat de verbinding geweigerd is.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Vul je wel jouw hoofd e-mailadres in, en niet enkel je gebruikersnaam? 

Dus fictief: jjanssen@kpnmail.nl i.p.v. jjansen.

Ja vul mijn volledig kpn emailadres in. En authenticatie staat bij inkomende en uitgaande server aan

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Probeer anders even het hele account in Thunderbird te wissen, en opnieuw aan te maken volgens de stappen die KPN aangeeft.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

My 2 cents: het heeft volgens mij niks te maken met de accountinstellingen. Het werkt immers meestal (en heeft altijd gewerkt). Alleen af en toe een foutmelding.

• January 24, 2026

Die had ik natuurlijk even weggehaald . . .
Dat is in mijn geval de naam van de email box ( of hoe heet dat ) dus geen alias.
Alhoewel dat wel kan ? ? ? 
Deze instellingen zijn zo automatisch ingesteld cq opgehaald bij de server.  

Ik krijg regelmatig (dagelijks) een melding dat de mailserver van KPN de verbinding weigert. 

Dus het werkt vaak wel ?
Dan is het zoeken in de instellingen toch niet van toepassing ? Zeker als je daar niet onlangs iets aan hebt veranderd.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Probeer anders even het hele account in Thunderbird te wissen, en opnieuw aan te maken volgens de stappen die KPN aangeeft.

Dat heb ik gisteren al gedaan. Daarna de emails weer terug gezet vanuit de backup. Probleem blijft bestaan.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

My 2 cents: het heeft volgens mij niks te maken met de accountinstellingen. Het werkt immers meestal (en heeft altijd gewerkt). Alleen af en toe een foutmelding.

Begin hetzelfde te denken. Ik heb niets aan de instellingen van thunderbird veranderd en het heeft altijd zonder problemen gewerkt. Enigste wat ik na openen van topic gedaan heb is bij smtp server authenticatie aangezet.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Die had ik natuurlijk even weggehaald . . .
Dat is in mijn geval de naam van de email box ( of hoe heet dat ) dus geen alias.
Alhoewel dat wel kan ? ? ? 
Deze instellingen zijn zo automatisch ingesteld cq opgehaald bij de server.  

Ik krijg regelmatig (dagelijks) een melding dat de mailserver van KPN de verbinding weigert. 

Dus het werkt vaak wel ?
Dan is het zoeken in de instellingen toch niet van toepassing ? Zeker als je daar niet onlangs iets aan hebt veranderd

Ik heb aan de instellingen niets veranderd, enigste wat ik na openen van topic gedaan heb is bij smtp server authenticatie aangezet.

• January 24, 2026

Het enige bijzondere is dat je POP gebruikt, als daar een storing in zit dan zal dat bij de IMAP gebruikers niet opvallen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Ter info: ik zal mijn KPN (XS4ALL) e-mail (die ik verder niet gebruik) even toevoegen aan mijn macOS Mail.app en daar de logging aanzetten. Om te zien of ik dan, ongemerkt, misschien af en toe dezelfde verbindings­problemen heb. Hoewel ik dan die KPN servers niet ook vanaf andere apparaten gebruik. Dus niet enorm vaak een verzoek richting die servers stuur, en al helemaal nooit tegelijk met andere apparaten. Als ik dan in de logging toch af en toe dezelfde melding zie, dan klaagt macOS Mail.app (en misschien ook jouw iPhone) gewoon niet zo snel bij een tijdelijk verbindingsprobleem? En jouw up-to-date Thunderbird sinds een recent update misschien wel? Is misschien wel een instelling in Thunderbird. Wordt vervolgd, maar dat kan even duren.

(Trouwens, ​@TMG1961, je kunt bij citeren van reacties gemakkelijk tekst die niet relevant is weghalen: selecteren en Del drukken. In ieder geval in een desktop browser. 😎)

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Het enige bijzondere is dat je POP gebruikt, als daar een storing in zit dan zal dat bij de IMAP gebruikers niet opvallen.

Dat is trouwens dezelfde server. (Maar inderdaad wel een ander protocol.) Bij de mensen die ik ken met al jaren dezelfde meldingen (in andere software) gaat het trouwens wel om IMAP.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Krijg je (exact) dezelfde melding als je de WiFi op je Mac mini even uitzet?

Aan je instellingen te zien vermoed ik van niet, maar: gebruik je een virusscanner die zichzelf tussen Thunderbird en de server zet?

ik zal mijn KPN (XS4ALL) e-mail (die ik verder niet gebruik) even toevoegen aan mijn macOS Mail.app en daar de logging aanzetten. Om te zien of ik dan, ongemerkt, misschien af en toe dezelfde verbindings­problemen heb.

Nog geen verbindingsproblemen in mijn logs. Ik bedacht me ook dat macOS Mail.app inderdaad niet snel klaagt; die laat gewoon een offline icoontje zien als het even niet lukt om te verbinden, tenminste als ik de WiFi uitzet. Als de authenticatie niet lukt, dan wel een popup, maar dan is er dus al wel verbinding.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Heb de mail omgezet van Pop naar Imap maar krijg nu melding dat verbinden met server imap.kpnmail.nl mislukt is. Krijg ook 2 meldingen van carddav.kpnmail dat ik wachtwoord moet invullen voor mijn mailadres. Ik heb maar 1 emailadres bij KPN.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Kan je met die gegevens wel inloggen in je webmail?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Kan je met die gegevens wel inloggen in je webmail?

Ja zonder problemen, krijg daar geen enkele melding.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Ik heb het idee dat je ergens software op je computer hebt, dat blijkbaar jouw blokkeert om met de e-mailserver te verbinden. Als je wifi hebt, heb je dit ook als je bijvoorbeeld je telefoon als hotspot gebruikt waar je computer mee verbindt? Als het probleem dan ook speelt, dan is er iets met de instellingen op de computer.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Ik heb het idee dat je ergens software op je computer hebt, dat blijkbaar jouw blokkeert om met de e-mailserver te verbinden. Als je wifi hebt, heb je dit ook als je bijvoorbeeld je telefoon als hotspot gebruikt waar je computer mee verbindt?

Mac is via wifi verbonden, hotspot op telefoon staat uit. Dit hele probleem is pas sinds korte tijd. Dat van de carddav is pas nadat ik omgegaan ben van Pop naar Imap

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Probeer het dus daarom eens via de hotspot? Dan weet je of je modem niet de onruststoker is….