Skip to main content
Vraag

Dagelijks melding in Thunderbird: mailserver weigert verbinding

• January 23, 2026
  • 72 reacties
  • 338 keer bekeken

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6

Ik krijg regelmatig (dagelijks) een melding dat de mailserver van KPN de verbinding weigert. Ik gebruik Thunderbird op macOS 26.2. Thunderbird is up to date en ook de mac mini m1 is up to date. Maak gebruik van pop mail en heb de instellingen nog eens gecontroleerd en daar staat alles goed..

72 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Heb je authenticatie ingesteld?

Verder een tipje wat los van je probleem staat, als je de e-mails ontvangt/verstuurt op meerdere apparaten. Dan is het meer aan te raden om IMAP te gebruiken. Dan blijft alles synchroon in plaats van dat je alles los download.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Heb je authenticatie ingesteld?

Verder een tipje wat los van je probleem staat, als je de e-mails ontvangt/verstuurt op meerdere apparaten. Dan is het meer aan te raden om IMAP te gebruiken. Dan blijft alles synchroon in plaats van dat je alles los download.

Authenticatiemethode staat op normaal wachtwoord bij serverinstellingen. Bij uitgaande server instellingen staat bij authenticatiemethode geen authenticatie. Heeft altijd zo gestaan, de melding dat kpn mailserver de verbrinding weigert is iets van de laatste weken.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Authenticatie moet je ook instellen bij uitgaande e-mail. 

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc/e-mail-op-mozilla-thunderbird

Mijn uitgaande mail werkt zonder problemen, het is de inkomende die niet werkt. Heb bij uitgaande mailserver nog nooit een wachtwoord ingevuld en heb al aantal jaren kpn.

En als ik bij authenticatiemethode normaal wachtwoord instel moet ik mijn emailadres ingeven en geen wachtwoord.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Nu moet het wel. Authenticatie wordt sinds de laatste jaren steeds meer uitgerold, en is verplicht bij zowel inkomende als uitgaande mail. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Nu moet het wel. Authenticatie wordt sinds de laatste jaren steeds meer uitgerold, en is verplicht bij zowel inkomende als uitgaande mail. 

Als ik bij authenticatiemethode normaal wachtwoord instel moet ik mijn emailadres ingeven en geen wachtwoord. Heb daar helemaal geen optie om een wachtwoord op te geven.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

IMAP-instellingen

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord

POP-instellingen

Inkomende server: pop.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 995 invullen)

----------------------

Verder moet er functie zijn om een gebruikersnaam / wachtwoord in te vullen bij zowel uitgaande als inkomende e-mails. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

POP-instellingen

Inkomende server: pop.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 995 invullen)

----------------------

Verder moet er functie zijn om een gebruikersnaam / wachtwoord in te vullen bij zowel uitgaande als inkomende e-mails. 

Ik gebruik pop mail voor KPN mailaccount. De instellingen voor in en uitgaande server staan correct. Bij inkomende server staat authenticatie aan (normaal wachtwoord), dat heb ik bij aanmaken account in thunderbird op moeten geven.

De uitgaande server staat al zolang ik kpn heb op geen authenticatie en werkt gewoon zonder problemen. Kan ook de verbinding testen met de mailserver en alles ok. Zie screenshot hieronder.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Nogmaals: je moet voor zo wel inkomend als uitgaande e-mail authenticatie instellen. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Nogmaals: je moet voor zo wel inkomend als uitgaande e-mail authenticatie instellen. 

Heb het ingestel op normaal wachtwoord en moest bij verzenden test mail wachtwoord opgeven. Benieuwd of het probleem met weigeren verbinding aan de kant van KPN nu opgelost is. Ik betwijfel het maar laat me verrassen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 23, 2026

Als ik bij authenticatiemethode normaal wachtwoord instel moet ik mijn emailadres ingeven en geen wachtwoord. Heb daar helemaal geen optie om een wachtwoord op te geven.

Na instellen van Normaal wachtwoord wordt bij de eerste keer verbinding maken met de mailserver om het wachtwoord gevraagd. Kies daar voor wachtwoord opslaan.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Na instellen van Normaal wachtwoord wordt bij de eerste keer verbinding maken met de mailserver om het wachtwoord gevraagd. Kies daar voor wachtwoord opslaan.

dat heb ik gedaan, verzenden email werkt ook gewoon, nu even afwachten of de melding van weigeren verbinding kpn mailserver verdwijnt.

• January 23, 2026

[..] Ik gebruik Thunderbird [..] Maak gebruik van pop mail [..]

In dat geval, ( ten overvloede, voor de meelezers )
Deze instellingen zijn belangrijk, eigenlijk alleen als je computer stuk of kwijt is 

“Leave message on server” staat standaard aan MAAR “For at most” 14 dagen ook.
Dus wees daar bedacht op.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Of gebruik bij voorkeur IMAP. Dan blijven alle e-mails lekker synchroon tussen jouw apparaat/apparaten en de KPN e-mailserver. 

Zo worden je verzonden e-mails synchroon gehouden, en als je een e-mail vanuit bijvoorbeeld de webmail verwijderd, dan zie je hem ook op bijvoorbeeld op jouw telefoon en andere apparaten verwijderd worden. 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Krijg nog altijd de melding kan niet verbinden met de server pop.kpnmail.nl, de verbinding werd geweigerd. Ik wil gewoon pop mail gebruiken, het heeft altijd zonder problemen gewerkt tot voor een paar weken. Sindsdien dagelijks regelmatig deze melding.

• January 24, 2026

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Staat authenticatie nu wel aan?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Staat authenticatie nu wel aan?

Ja, staat bij inkomende en uitgaande server aan.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Hm... Welke modem heb je?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Hm... Welke modem heb je?

experiabox 12

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Krijg nog altijd de melding kan niet verbinden met de server pop.kpnmail.nl, de verbinding werd geweigerd.

Is dat altijd? Of kun je ondanks die melding wel gewoon e-mail ophalen?

Ik ken mensen waar het ook bijna dagelijks wel een keer getoond wordt. (In een oude Windows mailclient, volgens mij vooral als de laptop in slaapstand geweest; misschien even geen WiFi en een rare foutmelding?) De keer daarna werkt het gewoon.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Krijg nog altijd de melding kan niet verbinden met de server pop.kpnmail.nl, de verbinding werd geweigerd.

Is dat altijd? Of kun je ondanks die melding wel gewoon e-mail ophalen?

Ik ken mensen waar het ook bijna dagelijks wel een keer getoond wordt. (In een oude Windows mailclient, volgens mij vooral als de laptop in slaapstand geweest; misschien even geen WiFi en een rare foutmelding?) De keer daarna werkt het gewoon.

Ik krijg de melding dagelijks. Krijg het bij opstarten maar ook geregeld als de pc aanstaat. Kan wel gewoon mail ophalen en versturen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

@TMG1961 Probeer in Thunderbird: Tools →  Options →  Advanced →  General → Config Editor → network.dns.disableIPv6 = True

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Ik krijg de melding dagelijks. Krijg het bij opstarten maar ook geregeld als de pc aanstaat. Kan wel gewoon mail ophalen en versturen. 

Dan alleen ter info: die mensen die ik ken gebruiken IMAP, geen POP, dus dat is ook geen oplossing voor je probleem. Zij hebben ook andere apparaten (telefoon, tablet) waar hetzelfde account op gebruikt wordt, dus dat is bij hen blijkbaar ook niet het probleem (aangezien jij dat niet doet en dezelfde melding hebt). Alle apparaten gebruiken bij hen WiFi, maar alleen op hun Windows 11 laptops met oude e-mailclient hebben ze die melding. Al jaren trouwens. Glasvezel, Box 12, en ik denk dat zij IPv6 gewoon aan hebben staan.

Ik kan alleen zeggen dat je dus niet de enige bent.

De uitgaande server staat al zolang ik kpn heb op geen authenticatie en werkt gewoon zonder problemen. Kan ook de verbinding testen met de mailserver en alles ok.

Ongerelateerd aan je probleem, ook alleen ter info: misschien werkt(e) dat door “POP before SMTP”.