Skip to main content
Beantwoord

DKIM e-mails komen regelmatig in de SPAM map terecht

• July 8, 2025
  • 9 reacties
  • 97 keer bekeken

In Outlook ontvang ik mails van een bepaalde relatie blijkbaar soms niet en soms wel. Vandaag ontving ik een herinneringsmail van een mail die ik blijkbaar niet binnen heb gekregen. In de webmail blijkt de mail die ik nu dus wel in Outlook ontvangen heb, in de spam box te staan met code {DKIM]. Blijkbaar komt zo'n [DKIM] mail soms wel en soms niet in mijn Outlook mailbox terecht. Hoe is dit mogelijk?

Beste antwoord door hmmsjan_2

DKIM is een techniek om de authenticiteit van e-mails te bevestigen, een van de maatregelen om alle spam en spoofing ellende van e-mails te verminderen. Als een e-mail met een onjuiste DKIM binnenkomt dan verdwijnt deze in de spam box, gelabeld met “DKIM” i.p.v. “SPAM”.  Het enige dat u kunt doen is de relatie aanspreken, en vragen of hij zijn e-mail instellingen of die van zijn e-mail provider wil (laten) nakijken. Dit kan problemen geven bij alle KPN abonnees, maar ook bijv. Gmail is behoorlijk kritisch wat dit betreft. 

9 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • July 9, 2025

DKIM is een techniek om de authenticiteit van e-mails te bevestigen, een van de maatregelen om alle spam en spoofing ellende van e-mails te verminderen. Als een e-mail met een onjuiste DKIM binnenkomt dan verdwijnt deze in de spam box, gelabeld met “DKIM” i.p.v. “SPAM”.  Het enige dat u kunt doen is de relatie aanspreken, en vragen of hij zijn e-mail instellingen of die van zijn e-mail provider wil (laten) nakijken. Dit kan problemen geven bij alle KPN abonnees, maar ook bijv. Gmail is behoorlijk kritisch wat dit betreft. 

• July 9, 2025

In outlook word bij jou de mail waarschijnlijk opgehaald via het POP3 protocol. Klopt dat?

Dan word alleen Postvak IN opgehaald. 

Als je in outlook de mail ophaalt via IMAP, dan word ook de SPAM map opgehaald. Dan kun je de SPAM dus in outlook zien. Dan hoef je niet in te loggen op webmail. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 9, 2025

Hoi ​@Aagg, heb ik hier ook regelmatig. 
Ik voeg ze toe aan veilige afzenders en merk ze aan als niet ongewenst

Ik gebruik hier de webmail voor om dit te wijzigen. 
Microsoft merkt veel als ongewenst aan sinds een poosje. 

• July 9, 2025

Hoi ​@Aagg, heb ik hier ook regelmatig. 
Ik voeg ze toe aan veilige afzenders en merk ze aan als niet ongewenst

Dat haalt voor DKIM meldingen niet uit. DKIM is het gevolg van foute/onvolledige instellingen bij de verzender.

• July 9, 2025

Microsoft merkt veel als ongewenst aan sinds een poosje. 

Als jij email van KPN ophaalt met outlook, dan doet Microsoft daar helemaal niets aan. 

femke98
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

Ik heb dit sinds vandaag ook! En de mail komt van mijn website af waar mensen iets kunnen bestellen. Zij krijgen de bevestiging van de betaling ook niet binnen (waarschijnlijk in de spam) en bij mij komt de bevestiging in de Spam met DKIM ervoor.

Nooit gehad!! Waarom sinds vandaag opeens wel?

Ik heb totaal niets veranderd aan de configuratie van mijn website, ook niet van de email en ook niet van Woocommerce etc.

Ik gebruik Thunderbird als email programma.

• July 19, 2025

DKIM bestaat al heel lang maar werd niet door alle mailservers zo strikt gehandhaafd. Dat gebeurt nu langzamerhand steeds meer. Dus dan kan er een keer een moment komen dat je niets veranderd hebt, maar dat je toch opeens problemen hebt die je op moet lossen.

De mail door de website zelf laten verzenden, dat kan echt niet meer. Je moet de mail via je eigen mailserver verzenden. Via smtp. Op dezelfde manier als dat je dat doet in een emailprogramma zoals Outlook of Thunderbird. 

Neem bijvoorbeeld de email instellingen van WordPress:

Als je kiest voor PHP als verzendmethode, dan gebruik je de ingebouwde mailfunctie van je webserver. Deze methode is gewoon geschiedenis. En dat staat min of meer ook in de melding die je er onder ziet staan.

Beter is het om de laatste optie te kiezen. Andere SMTP dienst. Dan krijg je de mogelijkheid om dezelfde instellingen in te voeren die je ook in Outlook of Thunderbird gebruikt.

Je ziet dat ik hier Gmail gebruikt. Dat is dan weer niet zo heel slim. Maar voor kleine hoeveelheden op een testserver werkt het wel.

femke98
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

Moet zeggen dat ik er niet heel veel van begrijp. Ik zal eens mijn hosting appen hoe het zit.

Want de mail komt vanaf Woocommerce als er een nieuwe bestelling is, maar die komt dus sinds vandaag in de spam. Nooit eerder gehad! 

Ik heb wel gelezen dat ik de plug-in WP Mail Logging plugin kan installeren, maar die is als Laatst geüpdatet 7 maanden geleden.

Ook snap ik de instellingen niet die ik moet ingeven.

femke98
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

KPN heeft trouwens mijn email xxxx@kpnmail.nl als spam gemarkeerd, daar heb ik toen een email naar KPN gestuurd en dat hebben ze gefixt.