Skip to main content
Antwoord

DMARC-DKIM voor KPN Planet.nl klant: waar moet ik dat invoeren?

• November 13, 2025
  • 14 reacties
  • 130 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste allen,

Voor een klant van mij die sinds eeuwen zijn 'hierstaatdewinkelnaam@planet.nl' heeft moet er een nieuwsbrief via Mailchimp worden verzonden.

Wanneer ik die voor hem wil versturen krijg ik de melding dat er een authenticatie moet plaatsvinden (planet.nl has a DMARC policy and must be authenticated before you can send from this address).

Dat is mij duidelijk en de codes worden netjes gegeven. Nu nog invoeren op de plek waar zijn domain records staan.
En die kunnen wij dus niet vinden.

Klant is op dit gebied een digibeet en ik zit daar niet ver vanaf wat dit betreft.
Hij heeft ingelogd bij KPN.com maar komt daar niet verder; een "computermannetje" heeft hij niet (degene die alles heeft opgezet destijds is er niet meer).

Waar moeten deze gegevens worden ingevuld? Of: hoe/via welke weg/adres bereiken wij iemand die dat
wel kan?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Beste antwoord door AriënC

Eigenlijk is het heel simpel. Wat je wilt bereiken, kan enkel met je eigen domein. En laat @planet.nl (en @kpnmail.nl, @telfort.nl etc) NIET van jouw zijn. Dus je kan Mailchimp daarom ook nooit overtuigen om dit e-mailadres te gebruiken.  

Dus moet je een eigen domeinnaam hebben waarbij je toegang hebt tot de DNS instellingen. 

Eigenlijk vraag ik me al jaren af waarom diverse bedrijven (met eigen domeinnaam) het e-mailadres van hun provider gebruiken op hun visitekaartjes, autobestickering, gevelbestickering. Bijzonder onhandig.... ;-)

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 13, 2025

Beste ​@JoanEV zie onderstaande link voor aanvullende info:

Succes

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 13, 2025

Dank je ​@JanD. Ik ga dit doornemen en ermee aan de slag.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Beste ​@JanD, allen,

Van KPN ontving mijn klant het volgende bericht:

Het is niet mogelijk uw planet.nl adres te gebruiken bij mailchimp, dit kan alleen via de KPN mailservers. Indien u via Mailchimp een mailing wenst te versturen, adviseren wij u hiervoor een eigen domein te gebruiken.

Het blijft dus vaag (voor ons als ‘onwetenden’). 

Dan maar weg bij Planet, een nieuw domein aanmaken, dát invoeren in Mailchimp en proberen om vervolgens een paar duizend klanten te bereiken?

Eerlijk gezegd vind ik dit best een ‘bijzondere’ situatie en ik weet niet goed hoe hiermee om te gaan.

Is er iemand die mij/ons aan kan raden wát te doen?

Dank en groet.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 14, 2025

Welkom op onze community, mooi om te zien dat je ons hebt gevonden met je vraag en dat JanD je al op weg heeft geholpen! Dan wel weer jammer dat het nog niet helemaal wil lukken ​@JoanEV 🙁

De melding over de KPN mailservers verbaast me een beetje, wordt er misschien nog gebruik gemaakt van de oude planet mailservers? Dit zijn de actuele serverinstellingen: 

Gaat het hier misschien mis?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Hallo Maja,

Dank je voor je reactie.

Ik zal bij mijn klant moeten gaan kijken hoe zijn instellingen staan.

Die moet ik dan zien/aanpassen in zijn e-mailinstellingen? (Ik snap dat dit voor velen wellicht tot veel zuchten zal leiden maar hier is echt sprake van complete onwetendheid op dit gebied.)

Dank en groet.

• November 14, 2025

Voor een klant van mij die sinds eeuwen zijn 'hierstaatdewinkelnaam@planet.nl' heeft moet er een nieuwsbrief via Mailchimp worden verzonden.

Dit kan niet meer. Dit is vanwege steeds strenger wordende anti-spam maatregelen. Niet alleen bij KPN zelf. Maar ook bij andere providers. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

@Marlon92, allen,

Dit kan niet meer. Dit is vanwege steeds strenger wordende anti-spam maatregelen. Niet alleen bij KPN zelf. Maar ook bij andere providers. 

Heel apart. Bij andere klanten/providers heb ik dat nog niet gemerkt. 

In ieder geval weet klant nog steeds niet wáár de gegevens moeten worden ingegeven (hij heeft geen website dus zou het alleen in zijn Outlook kunnen, vermoed ik) en ik ga naar een andere oplossing zoeken.

Bedankt voor alle hulp.

• November 16, 2025

De klant moet gewoon een eigen domeinnaam hebben. Dat kost geen drol. Ik heb er ook 1. Kost 12 euro per jaar ofzo. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

@Marlon92 Weet ik. Zijn keuze. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 16, 2025

Eigenlijk is het heel simpel. Wat je wilt bereiken, kan enkel met je eigen domein. En laat @planet.nl (en @kpnmail.nl, @telfort.nl etc) NIET van jouw zijn. Dus je kan Mailchimp daarom ook nooit overtuigen om dit e-mailadres te gebruiken.  

Dus moet je een eigen domeinnaam hebben waarbij je toegang hebt tot de DNS instellingen. 

Eigenlijk vraag ik me al jaren af waarom diverse bedrijven (met eigen domeinnaam) het e-mailadres van hun provider gebruiken op hun visitekaartjes, autobestickering, gevelbestickering. Bijzonder onhandig.... ;-)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

Duidelijk Ariën, dank je.🙂

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 18, 2025

Ik heb inmiddels ook een reactie gevonden van een KPN collega die hier meer van af weet ​@JoanEV: Mailchimp vraagt om authenticatie 

Wat ​@AriënC aangeeft klopt dus helemaal, wat Mailchimp hier aanbiedt is bedoeld voor eigen domeinen en dus niet te gebruiken via een ‘provider- mailadres’. Ik hoop dat je nu voldoende informatie ontvangen hebt om deze klant het belang van een eigen domein in te laten zien!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Beste allen,

Een eigen domein is er inmiddels en alles is opgelost!

Dank en groet.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 19, 2025

Ah kijk aan, goed nieuws ​@JoanEV 😊 Dank voor de update!