Skip to main content
Antwoord

Door het opslaan van e-mailbijlagen loopt de opslag van de KPN Cloud vol

• October 7, 2025
  • 16 reacties
  • 130 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ik gebruik KPN Cloud om een map (met submappen) van ong 7Gb op te slaan op KPN Cloud. 

Als er in de oorspronkelijke map te veel verandering zijn, dan verwijder ik alle bestanden in KPN Cloud en maak de prullenbak leeg zodat er minimale ruimte bezet wordt in KPN Cloud en kopieer de originele map naar KPN Cloud om ze te synchroniseren. Dat ging altijd goed.

Nu lukt dat niet meer omdat blijkt dat alle mail bijlagen óók in de cloud opgeslagen worden. Dat neemt ong 5Gb ruimte in beslag en is er nu dus onvoldoende ruimte om mijn map er bij op te slaan.

Is er ergens een instelling dat de mail bijlagen niet in de KPN Cloud opgeslagen worden?

NB Er is voldoende ruimte in de e-mail quota (ik gebruik 83Mb van de 25 GB). De bijlagen kunnen daar toch ook opgeslagen worden?

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Er ging inderdaad iets niet goed ​@MinneH. Het team wat zich bezighoudt met Cloud heeft de indexen gereset en de 3,78GB is nu wel goed vrijgegeven. Je kan weer de volle 10GB kan benutten.

16 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@MinneH, goede vraag die jij stelt. Ik zou net als jij, verwachten dat het in de e-mail omgeving zelf wordt opgeslagen. Ik ga hier intern navraag over doen, over hoe dit precies werkt. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 15, 2025

@Jeroen van KPN , het lijkt nu toch iets anders te zijn.

Ik heb het even op een ander mail account getest. Daar staan weinig mails in en niets in de cloud.

Ik heb daar een paar mails naar toegestuurd met grote bijlagen. De bijlagen zijn wel zichtbaar in de cloud, maar de ruimte wordt bezet in de mail omgeving. Er gaat géén ruimte af bij de cloud - het blijft op 0MB staan, zoals het hoort

In het account waar de cloud bij hoort met het probleem, zijn alle bestanden gewist en ook de prullenbak is geleegd. Je zou dan verwachten dat de gebruikte ruimte op 0Mb zou staan, maar die staat op 5,446GB van de 10GB. Het lijkt er dus op dat de ruimte niet goed wordt vrijgegeven. 
Kan ik daar verder iets aan doen of moet KPN daar even naar kijken en evt corrigeren?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Standaard heb je 15GB per e-mailaccount tot je beschikking via de webmail.

Of bedoel jij met KPN cloud iets anders ​@MinneH 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 15, 2025

@JanD Met KPN cloud bedoel ik dit: https://community.kpn.com/kennisbank-cloud-174/kpn-cloud-wat-is-het-en-hoe-werkt-het-564007

Dat is 10GB ruimte voor bestanden naast de 15GB voor je e-mail.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

@JanD Met KPN cloud bedoel ik dit: https://community.kpn.com/kennisbank-cloud-174/kpn-cloud-wat-is-het-en-hoe-werkt-het-564007

Dat is 10GB ruimte voor bestanden naast de 15GB voor je e-mail.

Oké, duidelijk.

Die 15GB is voor mail en bestanden

De aparte KPN Cloud is 10GB voor uitsluitend bestanden.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Duidelijk verhaal van die test ​@MinneH. Hier zullen de techneuten toch even naar moeten kijken. Zou je in jouw Community profiel het e-mailadres willen vermelden bij welk e-mailadres dit zich voordoet? Dan geef ik dat door en kan er verder onderzocht worden wat hier mee mis is. 

• October 16, 2025

Als er in de oorspronkelijke map te veel verandering zijn, dan verwijder ik alle bestanden in KPN Cloud en maak de prullenbak leeg zodat er minimale ruimte bezet wordt in KPN Cloud en kopieer de originele map naar KPN Cloud om ze te synchroniseren.

Gebruik je niet de cloud app op de pc? Want dan is dit niet nodig.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • October 16, 2025

@Jeroen van KPN Gedaan, in het veld Over mij.

@Marlon92 De cloud app geeft dezelfde informatie.

Via de cloud app heb ik alles verwijderd, maar daarmee wordt de ruimte nog niet vrijgegeven. De bestanden staan dan in de prullenbak. Die kan ik, volgens mij, niet legen via de app. Ik moet dus via Webmail naar de cloud toe om de prullenbak te legen. Pas daarna was de ruimte weer volledig beschikbaar. En nu dus niet...

• October 16, 2025

​​​​

Via de cloud app heb ik alles verwijderd...

Waarom doe je dat? Dat is helemaal nergens voor nodig. Zo is een cloud niet bedoeld. 

Ik denk dat er nog een cache actief blijft waarin oude versies van bestanden blijven bewaard. Deze kunnen dan daarmee herstelt worden.

Die cache is normaal gesproken heel klein. Omdat er alleen maar wijzigen van bestanden een paar weken bewaard worden. Maar als jij alles verwijderd en opnieuw toevoegt, dan is dat een ander verhaal natuurlijk. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dankjewel ​@MinneH. De gegevens zijn doorgegeven aan de techneuten van de KPN Cloud. Zodra zij iets laten weten, dan zal ik dat uiteraard hier laten weten. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Excuses voor de late terugkoppeling ​@MinneH maar het teram dat zich bezig houdt met de Cloud opslag heeft een paar dingen voor je gedaan. Er is een hercalculatie van de drivespace uitgevoerd, daarbij is de geregistreerde ruimte van 5,6 Gb naar 3,7 Gb gegaan. Deze hercalculatie is van enige tijd geleden dus het kan goed dat er nu weer iets meer ruimte in gebruik is. 

Tevens geeft het Cloud team aan: Mail bijlagen zijn zichtbaar in KPN Cloud, maar tellen niet mee in de 10Gb opslag. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 10, 2025

Dank je wel ​@Jeroen van KPN . Ik had dat al gezien, maar dan nog klopt er iets niet. Als ik kijk in de aanwezige mappen, dan staan er nul bestanden. Dus waar komt die 3,7GB dan vandaan?

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 26, 2025

Is er al iets meer bekend waar die 3,7GB vandaan komt, ​@Jeroen van KPN ?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ik ga er nog even achteraan ​@MinneH. Excuses dat er tot heden niet naar gekeken is. Het is allemaal wel vreemd als de mappen allemaal leeg zijn. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 29, 2025

Er ging inderdaad iets niet goed ​@MinneH. Het team wat zich bezighoudt met Cloud heeft de indexen gereset en de 3,78GB is nu wel goed vrijgegeven. Je kan weer de volle 10GB kan benutten.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 29, 2025

Hartelijk dank ​@Jeroen van KPN . Ik heb het inmiddels gezien en weer in gebruik genomen.