Skip to main content

Goeie morgen,

Krijg een mailtje binnen zogenaamd van SNS bank. Is duidelijk spam (maar wordt niet herkend door het spam filter, staat gewoon in de inbox).

Dus: ik stuur het mailtje door als bijlage naar de fraudehelpdesk en de betrokken bank. Wat ik ook probeer: de mail wort niet doorgestuurd.

Mijn vraag is dan ook: waarom wordt de ontvangen mail niet als spam herkend, maar lukt doorsturen naar de fraudehelpdesk niet?

Hallo @AndreWrdn 

Er was rond 11:00u een kortdurende storing op het e-mail platform bij KPN. Ik had daar even last van (en mogelijk jij dus ook). Ik kreeg van Webcare een bericht dat dat weer opgelost is.


Vraag blijft: heb daarnet geprobeerd opnieuw te versturen: Resultaat 

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

 

      Onderwerp:  FW: Belangrijk: Nieuw bericht

      Verzonden:  16-9-2020 12:56

 

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

 

      'valse-email@fraudehelpdesk.nl' op 16-9-2020 12:56

            550 5.0.0 Mail rejected.

 

      'valse-email@snsbank.nl' op 16-9-2020 12:56

            550 5.0.0 Mail rejected.

 


Duursturen van de mail via outlook.com werkt wel. Zowel de fraudehelpdesk als de fraude afdeling van sns hebben netjes de ontvangst bevestigd.

Is er iemand bij KPN die kan aangeven waarom de mail door de kpn server wordt geweigerd? Wat is de reden van 550.5.0.0? Wat betekent die boodschap? Waar kan ik de uitleg vinden als ik met deze code geweigerd wordt?

André


Hi @AndreWrdn!

Je geeft aan dat versturen via Outlook wel lukt, hoe probeerde je het eerst? Heb je de mail ontvangen op een KPN mailadres en gebruik je die normaal gesproken via de webmail waarbij het versturen dit resultaat oplevert en kon je wel verzenden als je dit via hetzelfde KPN mailadres probeert maar dan met het mailadres ingesteld in Outlook? Of bedoel je dat je het nu met een @outlook.com emailadres door hebt gestuurd?

Het gedeelte mail rejected betekent dat de mail wordt geweigerd op basis van de inhoud. Kan zijn dat ons spamfilter de mail nog niet in de smiezen had op het moment dat je hem binnenkreeg, maar hem daarna wel een spam markering heeft gegeven waardoor het verzenden van de inhoud wordt tegengehouden door onze servers :slight_smile:

 


Kleine correctie: ik gebruik Outlook (2019) altijd voor het verzenden en ontvangen van mail (geen webmail!) De bewuste mail is ontvangen op een kpnmail adres en in de inbox geplaatst,  en bijna direct daarna doorgestuurd naar fraudehelpdesk en fraude bij SNS. Toen hier boven werd gesuggereerd dat het misschien aan een storing bij kpn zou kunnen liggen nog een keer geprobeerd. Binnen enkele seconden na het versturen kreeg ik de mail geweigerd terug.

Doorsturen als bijlage met Outlook 2019 via mijn outlook.com mailadres werkt gewoon: kwam aan want van beide geadresseerden kreeg ik een ontvangstbevestiging (met de waarschuwing "klik niet op de link in de mail”).

Na de discussie hier heb ik geprobeerd de ontvangen mail vanaf mijn outlook.com naar kpnmail.nl gestuurd. Komt ook niet aan:

Er is een probleem opgetreden tijdens het afleveren van uw bericht bij dit e-mailadres. Verzend het bericht opnieuw.

cpsps-ews02.kpnxchange.com gaf deze fout:
Mail rejected.

Diagnostische gegevens voor beheerders:

Bronserver: DB8EUR05HT023.mail.protection.outlook.com

Als de techneuten behoefte hebben aan de volledige set van diagnostische gegevens die van outlook.com kwam laat maar weten.

Maar dat dit in mijn ogen niet te snappen is (waarom mag ik via kpnmail de ontvangen phising mail niet doorsturen, via outlook.com wel?)  zal duidelijk zijn


Ok duidelijk! Ik gok nog steeds dat het versturen niet lukt omdat onze server een blokkade op de inhoud heeft gezet, maar @Raymondt kan hier vast meer over vertellen :slight_smile: Laten we hopen dat dit bericht hem snel onder ogen komt zodat hij zijn wijsheid met ons kan delen :blush:


Het gedeelte mail rejected betekent dat de mail wordt geweigerd op basis van de inhoud. Kan zijn dat ons spamfilter de mail nog niet in de smiezen had op het moment dat je hem binnenkreeg, maar hem daarna wel een spam markering heeft gegeven waardoor het verzenden van de inhoud wordt tegengehouden door onze servers :slight_smile:

 

En het is exact dit wat het antwoord op de vraag is, en wat er gebeurd is :relaxed:


Dank!

Dan ben ik nu nog wel nieuwsgierig hoe @AndreWrdn in een toekomstige situatie melding kan maken van spam/phishing bij een partij als de SNS bank of de fraudehelpdesk, aangezien dit een beetje lastig gaat zo. Is er een andere manier om zo'n mail door te sturen?


Uiteindelijk bestaan er wel allerlei ingewikkelde manieren om dit alsnog voor elkaar te krijgen, maar je moet je afvragen tot in hoeverre het noodzakelijk is. Mijn persoonlijke ervaring is dat zodra er een phishingmail van KPN rond gaat, we al direct via diverse kanalen honderden meldingen daarover krijgen. Dat zal bij de SNS Bank en de fraudehelpdesk niet anders zijn. Uiteindelijk heeft men al voldoende aan 1 voorbeeld van de phishingmails om actie te ondernemen, dus over het algemeen zal het alsnog voldoende onder de aandacht komen daar.

 


Wat in dit geval komisch was is dat KPN de mail eerst gewoon verstuurd naar de inbox, en dat ik binnen 5 minuten de mail doorstuurde naar fraudehelpdesk en de sns bank. Dat lukte dus niet. Hoe kan het zijn dat kpn als de mail naar mij wordt gestuurd het “ding” niet als phishing herkend, als ik binnen een paar minuten doorstuur naar de fraudehelpdesk dan wel!

Daarom via een ander mail server (Outlook.com) verstuurd. Daar was de mail nog niet bekend. En beide partijen stelden het ten zeerste op prijs dat ik de mail doorstuurde.

Noodzakelijk is het niet. Ik kan ook besluiten dergelijke mail niet door te sturen. Maar als ik uit de publiciteit begrijp dat op deze manier veel mensen van veel geld afhandig worden gemaakt leek het mij toch wel verstandig.

De simpele manier om dit voor elkaar te krijgen (gewoon Outlook kennis gebruiken) is kies Doorsturen, meer, als bijlage en kies links in het menu Van en gebruik daar een mail adres dat niet aan de kpnmail mail server hangt (maar wel binnen Outlook bekend is en gebruikt wordt):

Simpel dus, en vergeet de phishing mail niet te verwijderen!


Hoe kan het zijn dat kpn als de mail naar mij wordt gestuurd het “ding” niet als phishing herkend, als ik binnen een paar minuten doorstuur naar de fraudehelpdesk dan wel!

 

Hallo Andre,

Als het spamfilter er uren over zou doen om een spam-mail als spam te markeren, zou dat de effectiviteit van het filter niet ten goede komen. Op het moment dat de mails binnenkomen, komen ze vaak in grote getale binnen, en daarin worden dan ook bepaalde tresholds geraakt (bron x levert binnen korte tijd meer dan y mail aan op ons platform), en dan kan het filter zo'n keuze binnen minuten maken.

Ik snap de lastigheid in dezen, maar laten we niet vergeten dat het wel doet wat het moet doen: het filter houdt je tegen in het versturen van spam. Zij het in dit geval voor een goed doeleinde, maar dat onderscheid kan een automatisch filter niet maken.