Skip to main content

Ik heb mijn abonnement opgezegd aangezien we glasvezel hebben gekregen (van een andere provider). Nu blijven mijn e-mail adressen nog zes maanden ‘in de lucht’, maar klopt het dat ik nadat ik geen KPN internet meer heb, alleen mail kan ontvangen en niet kan versturen?

Als het wel kan, hoe moet ik dat dan instellen?

Hoor t graag, bedankt

Hallo @Peter Brig ik zie geen reden waarom niet. Zolang je maar ‘authenticated’ werkt.
Dus met usernaam/wachtwoord via secure poort 587. Dan werkt het ook via een ‘ander’ netwerk.

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl
Versleuteling: TLS (of SSL voor oudere apparaten)
Poort:   587
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

bron: Hoe stel ik e-mail in op laptop of PC | KPN


@Peter Brig :

Vanaf het officiele moment dat het KPN abonnement wordt beëindigd kun je geen emails meer via de KPN versturen maar nog wel 6 maanden ontvangen en lezen.

Misschien kun je (nog) een “email only” abonnement afsluiten bij de KPN (à 7,50 euro per maand) ? Dan kun je jouw KPN emailaccount + emailadres behouden. Maar dan moet je SNEL met de klantenservice bellen om te informeren of dat in jouw geval nog mogelijk is.

Je kunt ook die emails die nog bij de KPN staan overzetten naar jouw nieuwe provider.


Of neem een onafhankelijke mail provider, is nog goedkoper ook.


Of neem een onafhankelijke mail provider, is nog goedkoper ook.

In ieder geval goedkoper dan die € 7,50. Maar je kan je KPN mail adres niet meenemen. 


Eenmalig je mail adres veranderen en de rest van je leven niet meer als je nog eens van provider veranderd. Als je nog 6 maanden gratis je mail van KPN kan ontvangen heb je tijd genoeg om alles om te zetten. Zet in je KPN mail een afwezigheids melding met je nieuwe adres en iedereen die jou een mail stuurt krijgt een autoreply dat je mail adres veranderd.


Vanaf het officiele moment dat het KPN abonnement wordt beëindigd kun je geen emails meer via de KPN versturen maar nog wel 6 maanden ontvangen en lezen.

Hoi @Willy22 , heb je daar een bron voor? Volgens de KPN website (Abonnement opzeggen) kan je de e-mailadressen nog 6 maanden kosteloos gebruiken. Er is daar geen sprake van beperking tot alleen ontvangen.


Tja, ik dacht dat men na opzegging via een abonnement geen email meer kon versturen, wel ontvangen. Leek me ook niet meer dan logisch, want men heeft immers geen abonnement meer. Maar dat blijkt dus toch anders te zijn. Het woordje “gebruiken” lijkt inderdaad te zeggen dat men dus nog 6 maanden nog wel email kan versturen via dat account.

Maar ik zou het niet aanraden omdat toch een keer die emailadressen “uit de lucht” gehaald worden.


Maar ik zou het niet aanraden omdat toch een keer die emailadressen “uit de lucht” gehaald worden.

Dat spreekt vanzelf, maar afwezigheidsmelding, automatisch (en zelf) doorsturen van mailtjes maakt de overgang naar de nieuwe mailprovider makkelijker. Daar moet je het 'gebruik’ toe beperken.


OK, bedankt voor jullie reacties. Het is gelukt om de settings zo te krijgen dat ik via de nieuwe provider mail kan versturen en ontvangen. Ik weet nog niet of ik kan versturen als het abonnement verloopt - maar dat gaan we zien.

Nogmaals bedankt.

Peter