Skip to main content

Ik ben bezig email in te stellen p een chromebook. Kan inmiddels mail versturen en ontvangen. Het KPN account is gekoppeld aan Gmail. Maar wat me niet lukt is :

  • contactpersonen binnenhalen (kan geen contact met server krijgen)
  • en als afzender wordt weergegeven: ……..@gmail.com in plaats van …...@kpnplanet.nl

Ik heb via dit forum diverse tips gezien over instellen van poorten maar ook dat heb ik allemaal geprobeerd. 

Is er iemand die me aan kan geven op welk veld of schermpje ik WAT moet invullen en hoe ik bij zo’n schermpje geraak. Het moet mogelijk zijn want op de chromebook wordt zelf een invulschermpje aangeboden waar je kan in vullen dat je je mail wil verzenden “als”.

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

@TarTib :

Bedoel je dat jouw contactpersonen in de webmail staan en dat je die binnen wil halen in jouw emailprogramma ? Je moet dan die contactpersonen vanuit de webmail exporteren (bijv. in *.csv formaat) en dan importeren in jouw emailprogramma.

Het KPN account is gekoppeld aan GMail omdat ik vermoed dat de KPN bevestigingsemail naar jouw GMail account werd gestuurd. Zodat je jouw abonnement kon bevestigen. Maar nu jouw KPN account werkt moet je het standaard accountnaam veranderen naar de naam die je van de KPN hebt gekregen.

Ik begrijp niet waarom je alle email op naar jouw GMail emailadres gestuurd zou moeten worden. Maar als je dat persé wil dan moet je bij de account gegevens in jouw emailprogramma bij “Antwoordadres” i.p.v. dat KPN adres jouw GMail adres invullen. Dan worden alle antwoorden op jouw emails naar dat GMail adres gestuurd.


Had eerst een laptop met windows mail middels een KPNplanet mailadres/account.  Heb nu een chromebook met gmail. Wil contactpersonen laden van laptop naar chromebook, zou moeten kunnen via KPN server ()importeren)

 

Ik heb geen mail van KPN gehad over bevestiging Gmail.Dus je tweede alinea begrijp ik niet. 

En sorry het derde antwoord is eigenlijk ook niet van toepassing 🙂. Ik wil mijn mail versturen via de KPN server met als afzender ...@kpnplanet.nl. Nu worden mijn mails verstuurd met als afzende ...@gmail.com.  De mails komen wel goed binnen in 2 postvakken; 1 van gmail waar alles in terecht komt en een vak kpnplanet waar het gedeelte van kpn ook in terecht komt.

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik het niet goed kan uitleggen wat ik bedoel.


@TarTib :

Ik vind GMail een (grafische) ramp en gebruik het dan ook sporadisch. Maar dat terzijde.

Kun je in GMail contactpersonen importeren (bijv. in *.csv formaat) ? Zo ja, dan moet je eerst die contactpersonen exporteren vanuit jouw emailprogramma en/of vanuit de KPN webmail. En dat gebeurt (vaak) in *.csv formaat. Vervolgens importeer je die gegevens bij GMail.

Kun je bij GMail de “uitgaande server” (bijv. "smtp.kpnmail.nl") opgeven/invullen ? Zo ja, dan kun je via de KPN emailserver email versturen. Maar ik denk/vrees dat dat niet mogelijk is. Als je bij GMail ingelogd bent, verzend je automatisch email via een GMail account/server. Voor de KPN webmail geldt hetzelfde verhaal. Dat valt (waarschijnlijk) niet in te stellen.

Je kunt wel de “uitgaande server” instellen als je een emailprogramma gebruikt op jouw Chromebook. Of wordt je daar gedwongen GMail te gebruiken ? Kun je daar wel een emailprogramma installeren ?

Binnenkomende post loopt natuurlijk wel goed omdat GMail ook email van andere providers kan op-/binnenhalen.


Thanks ik ben denk ik een stap verder mbt importeren contacten. Dacht dat het automatisch via de KPN server zou gaan. Je snapt zeker wel welke haarkleur ik heb 🙂 Dat moet me wel gaan lukken.

Ik heb bij Gmail inderdaad gezien dat ik bij de uitgaande server smtp.kpnmail.nl kan opgeven maar ik heb daar smtp.kpnplanet.nl ingegeven. Dat zou nog een fout kunnen zijn die ik gemaakt heb.

Ik ga aan de slag!


PS nog een toevoeging; ik gebruik op chromebook Gmail en heb geen ander programma voor mail ingesteld. Zou ook nog een dingetje kunnen zijn 


@TarTib is het nog gelukt alles werkend te krijgen?


@Thomas  Nee, helaas. Ik heb 3 dagen geleden nog wat geprobeerd en een PB aan Nico gestuurd met nog wat vragen. Het lukt niet en denk dat Nico ff vrij is.


@TarTib :

Wat lukt niet om in te stellen ? Ik heb even bij GMail rondgeneusd en je kunt inderdaad email m.b.v. jouw KPN account (smtp…… ) versturen. Maar dan moet je wel/ook de veiligheidsopties (bijv. TLS, SSL, …. etc.) instellen zoals de KPN dat graag wil hebben want anders wordt de connectie van GMail server met de KPN smtp server geweigerd.


Heb inmiddels alles er weer afgehaald en opnieuw erop gezet en het blijft “hangen” op de verificatie. Pikt de combi gebruiker/wachtwoord niet.

Heb mijn vraag ook nog uitstaan via PB en wacht dat ook nog even af

Bedankt hoor!


@Willy22  Ik kom er niet uit, wellicht dat jij nog wat tips hebt voor @TarTib ?