Skip to main content
Antwoord

E-mail pushmelding ontvangen voor Planet-account op iOS/iPadOS Apple Mail app

• October 21, 2025
  • 6 reacties
  • 39 keer bekeken

mhoutman
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Ik zou zo graag in de Apple Mail app op zowel iPhone als iPad een push-melding ontvangen voor mijn Planet e-mail account  

Voor iCloud en Outlook mail lukt het wel maar niet voor KPN 

Instellingen staan op IMAP/SMTP

Meldingen in iOS/iPadOS  26 instellingen voor Apple Mail app staan aan 

Meldingen in Apple Mail app staan ook aan.

PS Als ik de Spark app gebruik dan werkt push e-mail voor mijn Planet wel maar dus niet met Apple Mail app

Beste antwoord door Alex van KPN

Dank allen. Apple mail ondersteunt  voor sommige providers slechts fetch en geen push. Het maximale is dus om de app in te stellen op 4 x per uur mail op te halen. Het is niet anders.

Het blijft vreemd dat een 3 party apps zoals Spark het wel kunnen pushen en vroeger ook Outlook...

Dank voor de terugkoppeling, ik kom op Reddit ook een discussie hierover tegen vanaf iOS 18. 

Mij nooit opgevallen omdat ik bewust zelf mijn e-mail ophaal door de app te openen, komt doordat ik nooit dringende e-mails ontvang die ik gelijk moet lezen. Maar dat is weer een andere discussie. 

6 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 23, 2025

Hi ​@mhoutman, een interessante case dit. Ik denk graag mee. 

Voor mijn beeldvorming:

• jij hebt dus 1 @planet.nl e-mailadres dat je op meerdere apparaten hebt ingesteld?
  • staat op alle apparaten dit adres als IMAP ingesteld?
  • heb jij meerdere e-mailapps op je iPhone of iPad ingesteld die hetzelfde e-mailadres uitlezen? Hou het dan op 1. 

Als dit het geval is ben ik ook een beetje zoekende. Mijn advies is om een KPN winkel te bezoeken in jouw buurt, dan kunnen de medewerkers daar meekijken op jouw apparaten. 

mhoutman
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 25, 2025

@Alex van KPN

Bedankt voor de reactie en gek eigenlijk dat dit nergens op de website vermeld staat.

Ik heb zolang ik een WXS en daarna een Planet account heb, op de Mac deze account als POP ingesteld. Vroeger was dat trouwens de enige optie en heb het op de Mac zo gelaten. Dat heeft als voordeel dat alles op de Mac lokaal bewaard blijft. De client was eerst Entourage Mac en nu alweer jaren Outlook Mac. Op de Mac gebruik ik eigenlijk geen Apple Mail omdat ik dan alles van Outlook naar AM moet overzetten.

Op de iPhone en iPad had ik vroeger in Apple Mail ook alles op POP staan maar dat geeft als nadeel dat je op beide apparaten dezelfde e-mail moet verwijderen.

Met iOS/iPadOS 26 het roer eens omgegooid en van POP naar IMAP omgezet. Op het  moment dat je dan dat je dan Outlook Mac opent ben je ook je e-mail op iPhone en iPad kwijt…

Het verhaal wordt nog anders. In het verleden kon Outlook iOS/iPadOS mijn Planet IMAP e-mail pushen. Dat werkt al zeker 2 jaar niet meer. Daarom in het verleden Spark iOS/iPadOS gebruikt dat om een of andere reden wel je IMAP e-mail op iPhone en iPad kan pushen.

Nu leek het me handig om eindelijk ook Apple Mail iOS/iPadOS om te zetten naar IMAP maar dan werkt het pushen niet meer. Het maximaal haalbare is de instelling om 4 keer per uur de mail op te halen…

Dus ik moet langer wachten of zelf de Apple Mai app steeds openen om te kijken of er e-mail is Daarom was pushen wel zo makkelijk geweest.

Mijn enige gedachte is dat Apple mail gewoonweg geen push ondersteund voor third party services anders dan Outlook en iCloud. Zelfs Gmail moet je ophalen.

Outlook iOS/iPadOS pusht wel Outlook, Gmail en iCloud..

Het Apple Communities forum geeft ook weinig oplossingen...

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 25, 2025

Ik krijg hier wel meldingen op mijn Apple-mail (op de iPhone) van mijn KPN-mailaccount. Maar ik gebruik POP, dat vind ik prima werken. Als mijn iMac aanstaat, dan ontvang ik op de iPhone geen e-mails. Staat de iMac uit, dan ontvang ik E wel op de iPhone. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 28, 2025

@mhoutman, wat mij nog te binnen schiet: heb je dit bij de appinstellingen ook zo staan dat de app op de achtergrond wordt ververst? 

Ik zie trouwens ook dat je de Mail app kunt verwijderen en opnieuw kunt installeren, heb je dit ook gedaan? Dus niet alleen van je beginscherm? 

mhoutman
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • November 4, 2025

Dank allen. Apple mail ondersteunt  voor sommige providers slechts fetch en geen push. Het maximale is dus om de app in te stellen op 4 x per uur mail op te halen. Het is niet anders.

Het blijft vreemd dat een 3 party apps zoals Spark het wel kunnen pushen en vroeger ook Outlook...

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 6, 2025

Dank voor de terugkoppeling, ik kom op Reddit ook een discussie hierover tegen vanaf iOS 18. 

Mij nooit opgevallen omdat ik bewust zelf mijn e-mail ophaal door de app te openen, komt doordat ik nooit dringende e-mails ontvang die ik gelijk moet lezen. Maar dat is weer een andere discussie.