Skip to main content
Beantwoord

E-mail smtp server verzonden mails worden als spam gezien

• January 31, 2026
  • 9 reacties
  • 73 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik gebruik de smtp server van kpn om mails te versturen vanuit een email-client -programma, linux kde kmail, met email-account A bij provider A1. Provider A1 levert geen smtp / verzend-mogelijkheid.

Dat lukt, maar provider B ziet zo’n mail als spam en  ontvanger C meldt ‘This email has failed its domain's authentication requirements. It may be spoofed or improperly forwarded.’

Wellicht omdat de smtp verzender email is xxxx@kpnmail.nl , terwijl de email afzender een andere is (nl. die van het email-account A bij provider A1). Ik ben misschien een beetje vaag, maar dat is omdat ik de email providers niet wil noemen.

Ik wil graag van die ontvangst-klachten van provider B en C af.

Alvast dank!

Beste antwoord door Marlon92

... met email-account A bij provider A1. Provider A1 levert geen smtp / verzend-mogelijkheid.

Dit kan dus niet meer tegenwoordig. Je kan de SMTP server van KPN alleen gebruiken voor emailadressen van KPN zelf. 

9 reacties

• January 31, 2026

Hallo Karel,

Bij A1 zou je ‘eigen’ mailservers moeten hebben als je daar een domein met mail hebt.

Je vult dan smtp.jouwdomeinnaam.nl in als verzendende server.

https://support.a1.nl/hc/nl/articles/4404465534993-Email-instellingen-met-eigen-domeinnaam

• Antwoord
  • January 31, 2026

... met email-account A bij provider A1. Provider A1 levert geen smtp / verzend-mogelijkheid.

Dit kan dus niet meer tegenwoordig. Je kan de SMTP server van KPN alleen gebruiken voor emailadressen van KPN zelf. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

@karel6 

Ik neem aan dat je wel internet van de KPN afneemt ?

Heb je wel de authenticatie/verificatie opties aangevinkt en ingevuld ? Want als je via het netwerk van provider A email verstuurt naar de emailserver van provider B moet je die opties wel gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

@karel6 

Ik neem aan dat je wel internet van de KPN afneemt ?

Heb je wel de authenticatie/verificatie opties aangevinkt en ingevuld ? Want als je via het netwerk van provider A email verstuurt naar de emailserver van provider B moet je die opties wel gebruiken.

Ja, natuurlijk, anders zou ik de smtp server van kpnmail toch niet kunnen gebruiken?

Waar zou ik die authenticatie/verificatie opties moeten aanvinken en invullen? In kmail?

Dit zijn de advanced smtp settings in kmail.

• January 31, 2026

Waar zou ik die authenticatie/verificatie opties moeten aanvinken en invullen?

Dat staat al goed op jouw plaatje. Er staat "LOGIN" achter Authentication.

Maar dat gaat jou niet helpen. Je moet de SMTP-server die hoort bij jouw domein gebruiken. Niet die van KPN. Dat deden we in 1995. Maar nu niet meer.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

@karel6 , onderstaand al geprobeerd?

Email Settings for A1.net

Incoming Server - IMAP

Server: securemail.a1.net
Port: 993
Security: SSL/TLS
Username: Your full email address
Password: Your password

Outgoing Server - SMTP

Server: securemail.a1.net
Port: 587
Security: STARTTLS
Username: Your full email address
Password: Your password

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 31, 2026

Authenticeren op de KPN SMTP-servers is niet genoeg, zoals Marlon92 al schreef. Want de ontvanger wéét helemaal niet of je wel of niet bekend was bij die verzendende server.

Geeft de foutmelding die je krijgt niet meer informatie?

Je moet in ieder geval in de DNS instellen dat het oké is dat e-mail van jouw domein door de KPN servers verstuurd wordt. Niet getest, maar ik denk iets als:

TXT v=spf1 include:spf.ews.kpnxchange.com ?all

Als je veel e-mail verstuurt dan moet je denk ik ook met DKIM/DMARC aan de gang. Ik weet niet of je dat 100% goed gaat krijgen, maar zie:

Trouwens, om e-mail ook te lezen via KPN webmail, zie:

Maar daar ontbreekt volgens mij toch een hoop informatie over het verzenden met je eigen domein. Als ik een testje met toevoegen van een eigen domein doe, dan zie ik alleen details over kpn-domain-verification, maar niks over SPF, DKIM en DMARC.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 31, 2026

Dank voor de reacties. Het is natuurlijk beter om niet de smtp.kpnmail.nl -server te gebruiken om mail vanaf een ander domein te versturen. Misschien 1995, maar het werkt nog steeds. En goed dat de ontvangers zien dat er iets niet in de haak is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@karel6. Fijn om te zien dat je van alle kanten al wat hulp en advies krijgt. Hopelijk kun je met deze informatie verder om de mailinstellingen goed in te stellen. Of misschien accepteer je de situatie nu zoals die is, dat kan ook :) 

Mocht je nog meer info nodig hebben, schroom dan niet om verder door te vragen of om meer hulp te vragen.