Skip to main content

 

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem met 1 bepaalde afzender. Ondanks herhaaldelijk markeren als veilige afzender of veilig domeinblijft de mail in de spambox terechtkomen.  Ik heb een kpnmail adres en gebruik Outlook (IMAP), dus ook in de Webmail zie ik de betreffende mail in de spambox. Kan KPN Abuse dit onderzoeken als ik de details van de afzender geef?

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Dit probleem is al vaker aangekaart op het forum, maar kennelijk nog niet op het bureau gekomen bij degene die het kan veranderen. 


Welkom op ons forum @Schil899 en goed dat je even aan de belt trekt!

Ik wil hierbij graag @Raymondt even vragen om met jou mee te denken.
 


Welkom @Schil899 !

Ik kijk inderdaad graag even met je mee. Ik wil je verzoeken om de details van de afzender even in te vullen in je profiel bij het veld ‘Persoonlijke opmerkingen’. Wat je hier invult is alleen zichtbaar voor de moderators, en niet voor de andere gebruikers. Als je hier in het topic even een seintje geeft wanneer je de informatie ingevuld hebt, dan ga ik voor je kijken wat er mis gaat.


...

In dat andere topic wordt gezegd dat mail aangemerkt wordt als SPAM indien de DKIM niet klopt. Dat vind ik nogal kort door de bocht. In de web client en eventueel je eigen email client kan je dat vervolgens in de UI tonen.

Bv. in mijn Thunderbird:

Maar een kapotte DKIM is niet per definitie SPAM.


Een kapotte DKIM betekent een falende verificatie, en daarmee wordt een bericht door ons als spam aangemerkt. Dat het soms veroorzaakt wordt doordat men het gewoon niet goed ingeregeld heeft, dat klopt, en in die zin is het dan niet echt spam, maar als de verzender deze techniek gebruikt, en daarmee ontvangers dus uitnodigt om de checks te doen, dan zal een bericht dus als Spam gemarkeerd worden als die check faalt. Dat is dan wat mij betreft ook geen fout in het systeem, want als we falende DKIM checks niet als spam gaan markeren, dan heeft DKIM zelf ook niet zoveel zin natuurlijk.


Het is inderdaad beter om het probleem aan te pakken, dat geef ik toe.

Toch zie ik persoonlijk liever zelf de oorzaak dan te vertrouwen op een stuk software. Maar goed, misschien is dat ook de reden dat ik zelf een domeinnaam heb en hosting gebruik voor de email onder eigen controle. 🙂 Ik ben geloof ik geen gemiddelde gebruiker.


@Raymondt Ik heb de gegevens in mijn profiel ingevuld, onder opmerkingen.


@Raymondt Heb hetzelfde probleem. Heb er ook een screenshot van gemaakt. Kan ik dit opsturen naar de abuse afdeling of is het beter de afzenders in mijn profiel te zetten?


Hoi @Schil899 ,

Het eerste adres dat je noemt (plus) ging gisteren en eergisteren mis, maar vandaag wel weer goed. Ik verwacht dus dat dat iets is wat inmiddels opgelost is. De andere die je noemt wordt niet tegengehouden door het spamfilter, dus om uit te vinden wat het dan wel is, heb ik iets meer informatie nodig. Zou je in de webmail in kunnen loggen, het betreffende bericht van deze organisatie welke in de spamfolder gekomen is lokaal op willen slaan, en deze als bijlage willen mailen aan samples @ kpnmail.nl ? Ik kan dan hopelijk wat meer uitvinden over wat er aan de hand is.

 

@500W Hoi! Het maakt eigenlijk niet uit. In beide gevallen gaan we kijken naar je probleem en kijken of we het op kunnen lossen. Mocht je ervoor kiezen om het in je profiel te zetten, geef hier dan even een seintje als het gedaan is. Uiteraard kan je de screenshot ook naar abuse@kpn.com mailen, en dan gaan we er ook naar kijken.


Hallo Raymondt,

Heb een mail gestuurd met een plaatje van laatst toen veel mail in de spambox kwam. Hopelijk komen deze mails voortaan in de inbox.

 


@Raymondt bijlage is verstuurd naar samples


Dankjewel @Schil899 ,

Ik heb naar de mail gekeken en ik zie dat ook bij deze mail iets niet goed gaat in de DKIM-verificatie, en dat dat de reden is dat het bericht naar de spammap verplaatst wordt. Ze zullen dus hun DKIM beter in moeten regelen. Ik verwacht echter, gezien de grootte van de organisatie, dat ze hier vrij snel zelf ook achter komen en het oplossen, maar mocht dit probleem aan blijven houden kun je hierover natuurlijk altijd eens contact met ze opnemen.