Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb een eigen domein toegevoegd en een alias email aangemaakt. Het ontvangen van email werkt goed, maar verzonden emails komen niet aan. Ik heb dit met meerdere ontvangers geverifieerd. Ik krijg verder geen foutmelding of notificatie naderhand dat de email niet is aangekomen. Met mijn kpnmail emailadres komen de verstuurde emails wel aan. Ik ontvang en verstuur emails vanuit de KPN webmail interface.

 

Mijn domeinnaam is geregistreerd bij Vimexx en ik heb de DNS aangepast volgens het stappenplan van het blogartikel op de KPN website: TXT record aanmaken ter verificatie en oude MX records verwijderen en die van KPN toevoegen.

 

Ik heb contact opgenomen met Vimexx en zij hebben de DNS bekeken maar zien verder niks vreemds. Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen?

 

Vriendelijke groet,

Rudi

 

 

 

 

Kan jij eens een screenshot plaatsen van jouw DNS entries.

Als je jouw domein privé wilt houden, poets die dan even weg.


Hoi wjb,

Zie onderstaand mijn DNS.

Ik heb ondertussen contact opgenomen met abuse@kpn en zij gaven deze feedback:

Bedankt voor uw bericht. Wij hebben uw eerste bericht gelezen en hierop controles in onze systemen gedaan maar er wordt simpelweg geen e-mail vanaf uw domein aangeboden aan onze mailservers.

Indien onze mailservers uw berichten bij de deur weigeren dan ontvangt de verzender altijd een foutmelding of NDR bericht vanaf onze servers.

Wij adviseren u om te onderzoeken vanaf welke server uw berichten worden aangeboden aan onze servers en bij de beheerder van die server navraag te doen.

 

 

Gr,

Rudi


Hallo @Clausule 

 

Wat in i.i.g. niet klopt is je SPF record, daarin moet je dit toevoegen: include:spf.ews.kpnxchange.com

Nu failed je DMARC record, dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat je mail niet aankomt omdat je daar p=reject in hebt staan, om te testen zou je daar tijdelijk p=none van kunnen maken.


@GeSp

Het is gelukt, ik heb de DNS records aangepast zoals je aangaf en een testmail verstuurd die is aangekomen.

Moet ik p=none weer terugzetten?

Bedankt!!

 

 


Hallo @Clausule 

 

Ja, die kan je weer terugzetten maar om zeker te zijn dat het nu goed gaat kan je er ook eerst p=quarantine van maken, komt de mail dan nog steeds in Postvak IN / Inbox terecht dan kan je er weer p=reject van maken.


Je doet er verstandig aan om p=none te laten staan als je mails verstuurt naar adressen waarvan je weet dat deze de mails doorzetten naar een ander emailadres.

In die situatie zal spf immers sowieso falen en daarmee dmarc ook omdat dkim sowieso faalt bij een eigen domein via de mailserver van KPN.

Gebruik anders p=quarantine maar vermijdt p=reject.

Bij p=quarantine komt de mail, als de ontvangende mailserver goed ingericht is, in de spamfolder terecht terwijl deze bij p=reject echt weggegooid wordt.


@GeSp Ok dit kan ik nog even testen voordat ik het terugzet.

@wjb Emails die ik verstuur moet de ontvanger door kunnen sturen en die ontvanger moet mijn email ook kunnen lezen. In dat geval p=none laten staan?
 


@Clausule

Zolang jouw ontvangers handmatig die mail doorsturen kan je quarantine of reject gebruiken.

Als het automatische forwards betreft dan komen ze niet meer aan met p=reject.

Met p=none schakel je wel elke vorm van controle uit, mails die een spammer vanaf een ander ip-adres met jouw domeinnaam mailt komen er dan ook doorheen.

Ik ben er dus niet echt voorstander om p=none te gebruiken, beter is dan om p=quarantine te gebruiken.


@GeSp Oke duidelijk, bedankt. Dan kies ik het zekere voor het onzekere en zet ik p=quarantaine. Of betekend dat dat emails alsnog vanaf een ander ip adres gestuurd kunnen worden maar dan in de spam komen? 


@ClausuleJa, klopt en ook die automatische forwards zullen daarin terecht komen met p=quarantine.

Dat is dus een keuze die je moet maken tussen de verschillende opties.

Er zijn trouwens mailservers die zich ook van een reject niets aantrekken en de mail dan toch in spam zetten.


@GeSp @wjb ik heb getest met p=quarantine en dit werkt prima dus ik laat het zo staan. Bedankt voor alle hulp!