Skip to main content
Beantwoord

E-mailaccount toevoegen op nieuw apparaat

• January 17, 2026
  • 10 reacties
  • 88 keer bekeken

Goededag,

Ik heb een e-mailadres van *****@lijbrandt.nl. Dit is destijds opgegaan in Telfort en later in KPN, en de laatste provider is nog steeds van toepassing.

Nu wil ik een nieuw e-mailaccount aanmaken voor het bovengenoemde e-mailadres in mijn telefoon. Als ik een nieuw account wil aanmaken via instellingen, accountbeheer en toevoegen, verschijnt er een waslijst van aanbieders/providers. Om er een paar te noemen: Exchange, Google, Microsoft 365, Meet, one drive, Outlook, persoonlijk (IMAP), persoonlijk (POP3). Telfort, KPN en lijbrandt staan er niet tussen. Telfort en Lijbrandt is begrijpelijk dat deze er niet tussenstaan. Welke zou ik uit het voorgaande rijtje moeten selecteren? Ik heb al diverse sites en instructies van KPN voorbij zien komen. Maar niets dat helpt. Het is op de een of andere manier niet terug te vinden.

Hopelijk kan iemand anders mij te hulp schieten, die tegen hetzelfde probleem aanliep en hierin wel is geslaagd.

Bedankt alvast 

Iemand 

Beste antwoord door Erik van KPN

1. Is het dan zo dat waar “telfortglasvezel.nl” staat ingesteld zonder problemen gewijzigd kan worden in “kpnmail.nl? Behalve dan mijn e-mailadres blijft …@lijbrandt.nL

Ja, dat kan.

2. Stel dat ik in de toekomst toch besluit mijn huidige e-mailadres …. @lijbrandt.nl te wijzigen in ….kpnmail.nl, kan dit dan zonder problemen en hoe doe ik dit, via instellingen in het account of eerst via de site KPN ID?

Je kunt het bestaande mailadres niet wijzigen. Je kunt wel een extra mailadres aanmaken.

Beste ​@Hendrik53 als je hoofdmailaccount van oorsprong @telfortglasvezel.nl is, kun je daaronder als alias een @lijbrandt.nl account aanmaken en/of een @kpnmail.nl account, dan kun je via onderstaande link regelen:

https://email.kpn.com/

Zoals Jan al aangeeft kun je dat op bovenstaande pagina regelen. Je logt daar in met je KPN ID. En dan kun je nieuwe accounts aanmaken. Deze kunnen alleen @kpnmail.nl zijn. En je kunt dan een gemaakt account aanklikken, en daaronder aliassen aanmaken. Aliassen mogen ook @lijbrandt.nl of @telfortglasvezel.nl zijn. Het lijkt, als je ze aanmaakt, alsof dat niet zo is, maar je kunt de @ en wat daarna volgt blijven doortypen in het vakje. 

Een alias is een andere naam voor hetzelfde account. Dus mail naar een alias komt ook binnen bij het e-mailaccount.

3. Kan ik voor het toevoegen van ….@lijbrandt.nl op het nieuwe apparaat via de App Store of playstore een willekeurige e-mail account downloaden en die inrichten voor ….@lijbrandt.nl?

Je kunt op het nieuwe apparaat een e-mail app naar keuze downloaden. Ik zou wel kiezen voor een app van een reputabele maker, zoals outlook of gmail. Daar kun je dan het lijbrandt.nl adres op instellen met de instellingen zoals eerder gegeven.

In dat geval kun je gewoon de stappen volgen die Maikel geeft.

Kies in het mailprogramma op de telefoon voor ‘persoonlijk (IMAP) en vul deze onderstaande gegevens in. De gebruikersnaam in jouw geval is dan je Lijbrandt adres.

Probeer dit maar eens 😀

IMAP (Inkomende mail)

• Beveiliging: SSL/TLS
  • Gebruikersnaam: Jouw volledige KPN e-mailadres (bv. jouw@kpnmail.nl)
  • Wachtwoord: Jouw KPN wachtwoord 
  • Server: imap.kpnmail.nl
  • Poort: 993

SMTP (Uitgaande mail)

• Server: smtp.kpnmail.nl
  • Poort: 587
  • Beveiliging: TLS of STARTTLS (of SSL voor oudere systemen)
  • Gebruikersnaam: Jouw volledige KPN e-mailadres

10 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Probeer dit maar eens 😀

IMAP (Inkomende mail)

SMTP (Uitgaande mail)

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

@Hendrik53 

De gebruikersnaam van een nieuw (!!!) KPN email-ACCOUNT kan alleen nog maar xxxx@kpnmail.nl zijn. Maar daar kun je WEL een ander domein aanhangen als een alias, op voorwaarde dat dat domein (bijv. @lijbrandt.nl) in het bezit is van de KPN.

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

(Ik persoonlijk zou gewoon vanaf nu alleen maar dat domein ( @kpnmail.nl ) gebruiken en indien mogelijk jouw oude emailadres(sen) met een ander domein zo snel mogelijk opheffen. Maar dat is uiteraard jouw keuze).

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

Hartelijk voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag👍👍

met vriendelijke groet,

Hendrik53

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 18, 2026

Hoi ​@Hendrik53, welkom hier! Ik begrijp dat je dat Lijbrandt adres al hebt, en dat je die graag wilt instellen op een nieuwe/andere telefoon.

Kies in het mailprogramma op de telefoon voor ‘persoonlijk (IMAP) en vul deze onderstaande gegevens in. De gebruikersnaam in jouw geval is dan je Lijbrandt adres.

Probeer dit maar eens 😀

IMAP (Inkomende mail)

SMTP (Uitgaande mail)

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Tja, toch even de vraag “verkeerd gelezen".

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

Goedemorgen ​@Erik van KPN ,

Hartelijk dank voor uw reactie (en dit op een zondagochtend😉). Het e-mailaccount op andere apparaten is als volgt ingesteld. Zie bijgaande afbeeldingen. En dit werkt daarop al jaren prima 🙂

Inderdaad, ik wil graag @lijbrandt.nl aanhouden, anders moet ik het nieuwe e-mailadres aan diverse instanties doorgeven. En wat ik nu heb werkt, dus ….

Een drietal vragen.

1. Is het dan zo dat waar “telfortglasvezel.nl” staat ingesteld zonder problemen gewijzigd kan worden in “kpnmail.nl? Behalve dan mijn e-mailadres blijft …@lijbrandt.nL

2. Stel dat ik in de toekomst toch besluit mijn huidige e-mailadres …. @lijbrandt.nl te wijzigen in ….kpnmail.nl, kan dit dan zonder problemen en hoe doe ik dit, via instellingen in het account of eerst via de site KPN ID?

3. Kan ik voor het toevoegen van ….@lijbrandt.nl op het nieuwe apparaat via de App Store of playstore een willekeurige e-mail account downloaden en die inrichten voor ….@lijbrandt.nl?

Alvast hartelijk dank, en die zal heel groot zijn, voor uw reactie. Mag ook op een andere dag, hoor.

Met vriendelijke groet en een fijne zondag toegewenst.

JanD
Superuser
  • January 18, 2026

Beste ​@Hendrik53 als je hoofdmailaccount van oorsprong @telfortglasvezel.nl is, kun je daaronder als alias een @lijbrandt.nl account aanmaken en/of een @kpnmail.nl account, dan kun je via onderstaande link regelen:

Daar kun je ook meerdere ‘echte’ accounts aanmaken, doch uitsluitend met @kpn.com en daaronder als aliassen o.a. lijbrandt.nl, telfort.nl etc.

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

@JanD 

Goedemorgen, bedankt voor uw reactie. 

met vriendelijke groet, 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 22, 2026

Ja, dat kan.

Je kunt het bestaande mailadres niet wijzigen. Je kunt wel een extra mailadres aanmaken.

Zoals Jan al aangeeft kun je dat op bovenstaande pagina regelen. Je logt daar in met je KPN ID. En dan kun je nieuwe accounts aanmaken. Deze kunnen alleen @kpnmail.nl zijn. En je kunt dan een gemaakt account aanklikken, en daaronder aliassen aanmaken. Aliassen mogen ook @lijbrandt.nl of @telfortglasvezel.nl zijn. Het lijkt, als je ze aanmaakt, alsof dat niet zo is, maar je kunt de @ en wat daarna volgt blijven doortypen in het vakje. 

Een alias is een andere naam voor hetzelfde account. Dus mail naar een alias komt ook binnen bij het e-mailaccount.

Je kunt op het nieuwe apparaat een e-mail app naar keuze downloaden. Ik zou wel kiezen voor een app van een reputabele maker, zoals outlook of gmail. Daar kun je dan het lijbrandt.nl adres op instellen met de instellingen zoals eerder gegeven.

Probeer dit maar eens 😀

IMAP (Inkomende mail)

SMTP (Uitgaande mail)

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2026

Hallo ​@JanD en ​@Erik van KPN,

Top. Hartelijk dank voor jullie info en moeite.

Helemaal duidelijk. Ik kan hier zeker iets mee.

Met vriendelijke groet,