Skip to main content

Beste,

Ik heb twee weken geleden in MijnKPN mijn wachtwoord gewijzigd omdat ik bericht kreeg dat iemand email van mij had ontvangen waarin vage link stond. Bleek een andere afzender te zijn die mijn mail adres gebruikt voor phishing.  Helaas werd ik vandaag weer door iemand op de hoogte gesteld met zelfde probleem. Wat kan ik nu doen? Kennelijk heeft wachtwoord wijzigen geen effect gehad.

*Admin: titel aangepast voor een betere vindhaarheid

Ik heb trouwens goede virusscanner en pas nog scan uitgevoerd. Het lijkt dus niet waarschijnlijk dat men ons twee weken geleden gewijzigde wachtwoord ook heeft.

Graag jullie advies

Dank


Hoi @Elpee1, welkom op ons forum!

Goed dat je voorzichtig bent en zelf al voorzorgsmaatregelen getroffen hebt. Het enige dat je kunt doen is wat je al gedaan hebt, en daarnaast in jouw ‘verzonden items’ controleren of daar geen verdachte mails staan. Als dat niet het geval is, is bij jou alles prima in orde en beveiligd. 

Wat er dan waarschijnlijk gebeurt, is dat oplichters e-mailadressen van anderen misbruiken om mails te versturen. Als je een e-mailadres instelt in een e-mailprogramma, zoals Outlook, dan zit er geen controle op het ingevulde e-mailadres. Zodoende kan je in principe mails versturen vanuit elk gewenst e-mailadres. Het kan voor jouw gegevens geen kwaad en vormt geen risico, maar het is wel vervelend. Daarom doen wij ons best om onze klanten zo veel mogelijk te informeren over phishing. Vertel bekenden vooral om voorzichtig te zijn met (rare) links in e-mails en licht bekenden in over wat er gebeurt.