Skip to main content
Vraag

E-mailbericht heeft een DMARC policy geschonden

• March 4, 2026
  • 4 reacties
  • 40 keer bekeken

Beste, 

Ik test een vragenformulier voor een testsite op mijn laptop waarbij in de hosts het domein symphonicseniors.nl verwijst naar de localhost van mijn laptop om de testsite met minimale aanpassing tov de productiesite op mijn pc te draaien. 

De testmail laat ik afleveren op mijn KPN mail account. 

Ik krijg het bericht dat de mail wordt geweigerd omdat ‘ omdat het bericht een DMARC policy heeft geschonden’. Wat te begrijpen is. 

Jullie site (zie link) meldt dat ik in die gevallen de mail in mijn spambox zal aantreffen. Na aanloggen op webmail zie ik die echter ook niet. Hebben jullie tips om dit werkend te krijgen, al is het maar dat ik de mail in de spambox kan vinden? 

Alvast bedankt!

Jaap van der Wel

4 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 4, 2026

@ProbleemJW Als je op een testlocatie van een website een vragenlijst wilt uittesten, waarom gebruik je dan geen SMTP4dev? Dat is een 'fake' e-mail server die je lokaal draait, waarmee je kan testen of jouw script de e-mail wegstuurt. In het programmaatje zie je dan de e-mail verschijnen, zoals de ontvanger het zou moeten zien. De beveiligingen SPF, DKIM en DMARC hebben immers toch geen betrekking op jouw websitesource.

Daarna volgt de stap om jouw website naar een stagingomgeving te brengen, die qua configuratie 100% gelijk is aan jouw productieomgeving. Dit kan op een subdomein zijn of een alternatieve domeinnaam. En daar zou het echte e-mailen dan wel moeten werken. 

Dit is dus de manier hoe ik mijn websites ontwikkel. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 4, 2026

@ProbleemJW 

Ik neem aan dat je POP gebruikt in jouw emailprogramma omdat je de spammap niet kan zien ? Zo ja, dan maak een extra account aan in jouw emailprogramma dat met IMAP werkt en dat naar jouw emailadres wijst. Dan duikt daar ook de KPN spammap op.

Indien je een extra IMAP account aanmaakt dan moet je ook een beslissing of het POP account een kopie van alle email op de (KPN) emailserver moet laten staan. Er is daar een optie beschikbaar bij het POP account die je aan en uit kan zetten.

De KPN webmail heeft nog een storende fout waardoor het sorteren op afzender ("van") een nachtmerrie is. Sorteer dan daar op datum of gebruik de zoekfunctie.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 5, 2026

Er staat inderdaad dat mails met DMARC problemen in de spam terechtkomen met DKIM label. Maar de beheerder van het domein heeft als DMARC policy “p=reject”, dus mogelijk wordt de mail al geweigerd voordat deze naar de spam wordt omgeleid. 

Wat draait op localhost? Een mailserver?  Is het mogelijk de afzender van de mail tijdelijk een KPN account te maken en die mailserver via smtp.kpnmail.nl (+authenticatie) de mails correct te laten zenden? 

Ik weet niet hoe die mail vervolgens naar het KPN account wordt gestuurd. Als het via smtp.kpnmail.nl gaat zou het misschien al voldoende zijn om in de mail From: “xxx@symponicseniors.nl” te vervangen door “uwnaam@kpnmail.nl” (mits er geen DKIM handtekening in de mail staat)

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 5, 2026

@hmmsjan_2 

Mailen vanaf een localhost is tegenwoordig een uitdaging. Mij lukt het tegenwoordig niet meer makkelijk. Maar zoals ik eerder al beschreef is het vlekkeloos e-mailen eigenlijk niet eens een onderdeel van het lokaal testen. Het gaat erop dat de mail weggezonden kan worden naar een mailserver, en niet of deze het internet bereikt. Dus in een testomgeving op een 'localhost' heb je meer aan een 'fake’ SMTP-server. Als de mail daar op je eigen systeem in binnenkomt, dan zit het e-mail systeem wel goed in orde.

Uiteindelijk is de staging-fase de plek waarbij je de site op dezelfde hardware en serverconfiguratie uittest. En daar moet het e-mail wel goed werken.