Skip to main content

E-mails van zakelijke relatie worden tegengehouden door de KPN mailserver

• March 12, 2026
  • 9 reacties
  • 34 keer bekeken

Emailberichten van een van mijn zakelijke relaties worden door KPN geblokkeerd. Ik kan zelf wel email naar hen versturen, maar zij niet naar mij. 

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2026

Beste ​@Marja S worden te ontvangen berichten ook via de webmail tegen gehouden?

Welk mailprogramma gebruik je in de regel voor het verwerken van de mail?

Wat voor (fout)melding krijgt de afzender als deze jou een mail wilt sturen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 12, 2026

Ja, ook in kpnwebmail worden die berichten tegengehouden. Er is door de ict afdeling van mijn zakelijke relatie al gekeken of het aan hen ligt, maar dat is niet zo. Hun account is de enige die geblokkeerd is. Ik gebruik het apple mailprogramma. 

De afzender krijgt de melding: Error: 550 5.7.1 Mail rejected. Message rejected by: mx.kpnmail.nl 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2026

De afzender krijgt de melding: Error: 550 5.7.1 Mail rejected. Message rejected by: mx.kpnmail.nl 

Dat betekent in de regel dat KPN die berichten als spam beschouwt en bij voorbaat al tegenhoudt zodat het ook niet nog eens in jouw spammap  terecht komt.

Voorbeelden van die mails kun je sturen naar de abusedesk, zie link:

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/abuse

en

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 12, 2026

Die voorbeelden kan ik uiteraard NIET naar de abusedesk sturen omdat ik ze niet ontvang ….. Hoe kan ik die blokkade door KPN laten opheffen? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2026

Die voorbeelden kan ik uiteraard NIET naar de abusedesk sturen omdat ik ze niet ontvang ….. Hoe kan ik die blokkade door KPN laten opheffen? 

Door een melding te sturen naar abuse en dan kun je wel de bedrijfsnamen noemen die jou een mail willen sturen. ​@Marja S 

Je schrijft dan bijv,  dat je van Unive geen mail (meer) kan ontvangen omdat Unive de door jouw genoemde foutmeldinjg krijgt.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

@Marja S 

Ik hoop dat je nog wel een oude(re) email van die zakelijke relatie hebt.  Daar kun je het emailadres uithalen. En dan meld je bij "KPN Abuse” ( abuse@kpn.com ) dat je van bedrijf A met emailadres B geen email meer ontvangt omdat die door de KPN wordt geblokkeerd. Je kunt ook een eerdere email afkomstig van die relatie meesturen als bijlage.

Zit er vaak bij die emails van die zakelijke relatie vaak/altijd een bijlage ? zijn die bijlages vaak groter dan 50 Mb ? Dan is het heel goed mogelijk dat die bijlage de oorzaak is van de blokkade om de één of andere reden (bijv. te groot). Dat kun je ook nog vermelden in jouw email aan KPN Abuse.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2026

De genoemde foutmelding geeft aan dat KPN de mail als spam beschouwt ​@WMG-N 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

@JanD 

Akkoord. Maar die bijlage kan de reden zijn dat de KPN die email als spam beschouwd.

Want het lijkt mij niet dat bijv. [DKIM] de reden is dat die email als spam wordt beschouwd. Dan was de email wel in de spammap geplaatst.

@Marja S 

Misschien heb je nog een ander (KPN ??) emailadres ? Vraag dan aan die zakelijke relatie om de fout melding naar dat andere emailadres van jouw te sturen/mailen. Dan kun je die foutmelding vervolgens doorsturen/-emailen naar KPN Abuse.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 12, 2026

Dank heren voor het advies. Ik heb naar KPN abuse (dank voor de tip) gemaild en wacht hun reactie af. 

Mijn beide accounts (planet en kpnwebmail) geven hetzelfde probleem met zelfde foutmelding.

Trouwens, er zijn vaak bijlagen meegestuurd, maar geen hele grote. Bij de bijlagen ging het vaak om werk van studenten.