Skip to main content

Op zaterdag 5 oktober circa 17.00 uur  was mijn inbox ineens helemaal leeg. Er stonden circa 10 berichten in. KPN is mijn provider. Ik gebruik emailprogramma’s op mijn ipad en Iphone en bureaucomputer die op Windows 11 draait. 

Ook in de KPN Webmail was de inbox leeg.

In juni 2024 had ik hetzelfde probleem. Toen belde ik met KPN. De medewerker adviseerde de wachtwoorden van mijn emailaccounts te wijzigen. Hij veronderstelde een hack. Dat advies heb ik opgevolgd.

Helaas nu weer hetzelfde. Ik heb geen vertrouwen meer in de (web) mail van KPN. Hoewel de oorzaak elders kan liggen.

Ik heb nog een GMail account. Dat ga ik nu gebruiken.

@Robert van Arnhem 

In het verleden heeft de KPN klantenservice voor iemand hier op het forum wel eens (een gedeelte van de (??)) email kunnen terughalen (vanuit een backup ???). Je zou dat ook nog kunnen proberen.

Heb je wel sterke wachtwoorden gekozen ? D.w.z. een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en 1 of meer speciale tekens ? Dat moet je dan ook doen voor het KPN ID. En zorg ervoor dat ALLE wachtwoorden verschillend zijn.

Ik heb in het verre verleden hetzelfde probleem gehad. Vanaf dat moment heb ik naast mijn IMAP account (emailprogramma) ook een POP account gemaakt als archief (van “Postvak In"). Dit POP account laat ook een kopie van alle email op de KPN emailserver staan. Daarnaast kopieer ik regelmatig alle databestanden van het emailprogramma naar een externe SSD schijf.

Bovendien krijg ik de indruk dat het ophalen van email met IMAP “storingsgevoeliger” is dan met een POP account.


Bedankt WMG,

In juni 2024 verzekerde KPN mij dat ze niets meer konden terughalen. Dus om het weer te vragen, vind ik niet zinvol. Ik koos inderdaad zeer sterk wachtwoord. Mijn wachtwoord beheer kan echter stringenter. Dat pak ik op.

Jouw suggestie van een POP account naast het IMAP account is mij niet helemaal duidelijk. Een zelfde accountnaam, maar dan met POP- instellingen?

 


@Robert van Arnhem

Gewoon een extra (!!!) account (dus met een nieuwe naam) in jouw emailprogramma maar dan met POP instellingen en dat wijst naar datzelfde emailadres. Zorg er ook voor dat dat POP account een kopie van alle email op de (KPN) emailserver laat staan. Op die manier kun je m.b.v. dat andere account (dat met IMAP werkt) werkt nog steeds jouw email lezen. Het POP account werkt alleen als een archief van "Postvak In".


Bedankt N. Wijsgeer, ik ga er mee aan de slag!


@Robert van Arnhem 

Ik heb ook nog wel eens de volgende tip gezien voor het wachtwoord: kies geen woord dat in een woordenboek voorkomt. Of kies wel zo'n wachtwoord maar maak dan - met opzet - één of twee schrijf- of spelfouten zodat het opnieuw niet in een woordenboek voorkomt.

Ik krijg de indruk dat hier op dit forum het aantal gemelde gevallen van “pesterijen” met de inhoud van emailaccounts aan het toenemen is. Dit gaat niet alleen om het legen van emailaccounts maar ook bijv. selectief emails verwijderen uit emailaccounts.

Het zou mij absoluut niet verbazen dat de komst van snellere microprocessoren (bijv. de Ryzen van AMD of de grafische chips van Nvidia) het makkelijker heeft gemaakt om wachtwoorden te kraken/hacken. Hierdoor kan men meer “Brute Force” inzetten om meer wachtwoorden per minuut te genereren en uit te proberen.


@Robert van Arnhem 

Nog een laatste reactie: Kies voor het wachtwoord van het KPN ID een super sterk wachtwoord of kies voor het “2 stappen” inlogmethode. Want als hackers dat weten dan kunnen ze een heleboel schade aanrichten. Kies een willekeurige reeks van letters en cijfers. Ikzelf stuur altijd een email naar mijzelf met een nieuwe wachtwoord. Dat wordt dan opgeslagen in mijn POP account zodat ik het later kan opzoeken. En ik wis altijd zo snel mogelijk die email van de (KPN) emailserver IMAP account).


Reageer