Skip to main content

ik ontvang e-mails die automatisch in spam worden gezet, maar dat is geen spam hoe los ik dat op

Volgens KPN kun je die niet-spam mail verplaatsen naar de Inbox. Bij Webmail is daarvoor een knopje, in Outlook zou je de mail gewoon moeten verschuiven. Alleen is er geen enkele garantie dat het spamfilter hier bij een volgende mail van die zelfde verzender rekening mee houdt. De criteria worden geheim gehouden, nog sterker ik heb mail van een en de zelfde verzender als een flip flop tussen de spam map en de inbox zien “vliegen":  de ene dag weer gewoon in de inbox, de volgende dagen weer in spam en omgekeerd. Als gebruiker van de mailbox hebben we dus géén echte invloed. En als het nu om twijfelachtige verzenders gaat kan ik me er wat bij voorstellen. Maar de AD-NL nieuwbrief is m.i. toch een serieuze mail die gewoon in de inbox hoort.

Reactie van KPN is vaak: de verzenders hebben hun verzendlijsten niet in orde.


Dank voor je berichtje ik heb de betreffende e-mails in outlook ook teruggezet, maar in webmail blijft het spam waarom kan KPN dat niet oplossen ?


Dank voor je berichtje ik heb de betreffende e-mails in outlook ook teruggezet, maar in webmail blijft het spam waarom kan KPN dat niet oplossen ?

Waarschijnlijk omdat er bij u iets niet goed staat. Want bij mij in Thunderbird werkt dat wel goed.


Wat in ieder geval zou helpen is dat het spamfilter beter functioneert. Score maand juni: tenminste 20 als SPAM door KPN in de spam map geplaatst. Onterecht, van serieuze verzenders als het AD.


Hele slechte situatie dat KPN dit niet kan aanpassen ! 

Ben de laatste tijd niet tevreden over KPN mijn DVS1200 die ik gebruik voor 2e toestel werkt ook regelmatig niet. Krijg allemaal foutmeldingen die ik dan probeer in te stellen. Maar de dag later hetzelfde probleem, slecht geluid haperend en beeld !!!


Kabel leggen, dan is dat probleem opgelost.


Welkom op het forum, @PaJo. Als je in de webmail een e-mail terugzet van de spammap naar de inbox, dan zal dit ook aan ons spamfilter worden doorgegeven. In veel gevallen zal de mail daarna ook niet meer als spam gemarkeerd worden. Echter, als het hier gaat om dingen als nieuwsbrieven en dergelijke, dan kan het zijn dat dit niet gelijk gebeurt. Of dat de mails later wel weel als spam worden gezien. Dit omdat ons spamfilter leert van iedereen. En als veel mensen een bepaalde mail als spam markeren en jij markeert het juist als niet-spam, dan gaan de meldingen van de meerderheid voor en zal het als spam gemarkeerd blijven worden.

 

Het terugplaatsen van een mail in de inbox via Outlook zou ook moeten werken. Als dat niet zo is, probeer het volgende eens: 

  • klik op een als spam gemarkeerde mail met je rechtermuisknop
  • kies voor ‘Ongewenste mail’ en dan ‘Geen ongewenste mail’

 

En als het nu om twijfelachtige verzenders gaat kan ik me er wat bij voorstellen. Maar de AD-NL nieuwbrief is m.i. toch een serieuze mail die gewoon in de inbox hoort.

Reactie van KPN is vaak: de verzenders hebben hun verzendlijsten niet in orde.

Twee factoren. Inderdaad de verzendlijst. Bij dit soort grote nieuwsbrieven zien we vaak dat een groot deel van mailadressen die op de verzendlijst staan niet meer bestaan. Dat is, voor een spamfilter, een negatief teken. Daarnaast gebeurt dat veel mensen die deze nieuwsbrief krijgen hem eigenlijk niet meer willen hebben. Idealiter melden ze zich dan gewoon af, maar als veel van deze mensen het in plaats daarvan als spam markeren… Dan krijg je dus, gecombineerd met punt 1 hierboven, dat het spamfilter het als spam markeert. Kunnen wij helaas niets aan doen zolang mensen zelf legitieme dingen als spam markeren én de verzenders niet goed hun verzendlijst op orde houden. Dit hebben we je ook al meerdere keren uitgelegd, Andre.


 Kunnen wij helaas niets aan doen zolang mensen zelf legitieme dingen als spam markeren én de verzenders niet goed hun verzendlijst op orde houden. Dit hebben we je ook al meerdere keren uitgelegd, Andre.

Klopt, is al vaker over geklaagd. Maar misschien zou KPN eens de als spam gekenmerkte mail doorkijken en constateren dat er toch misschien menselijk handelen ontbreekt. En in plaats van tientallen beschrijvingen van de inrichting van je mail account op telefoons (die qua beschrijving van de Android  softwareversies en daarbij vaak niet meer verkrijgbaar zijn) zou een korte uitleg over spam afhandeling en niet meer gewenste mail handig zijn. Waarom mail van Telegraaf, Algemeen Dagblad en de Limburger afwisselend wel en niet tot spam worden gerekend (aan en uit) is niet helder. En als je zo'n verzender belt weten ze niet eens dat jun verzendlijst moet worden aangepast. 

 


Dit spam filter functioneert niet.

50% van de mails die gefilterd worden zou ik niet als spam wilen zien (aankoop bevestigingen, bezorg tijdstip meldingen etc. ).  Het kost mij extra handelingen om dagelijks de spam box te checken op mails die van belang zijn.

Deze situatie bestaat al vanaf begin 2020 en er verandert ondanks alle goedpraterij over lerende filters niets aan.

KPN,. zorg aub dat dit filter naar behoren werkt of beter, maak dat ik het uit kan schaklelen.


Hallo @eepedeve binnen de webmail kun je spam als niet-spam aanmerken en dan behoort een volgende keer de betreffende e-mail gewoon in de in box binnen te komen. Een spamfilter is een lerend proces.

Als KPN het filter te los instelt komt er allerlei troep op je af en als KPN het filter te strak instelt krijg je ook de goede e-mails niet meer, het is een compromis waarmee het filter constant bijleert afhankelijk van de input van de gebruikers.

 


…. binnen de webmail kun je spam als niet-spam aanmerken en dan behoort een volgende keer de betreffende e-mail gewoon in de in box binnen te komen.

Dat lerende proces duurt wel wat langer. Pas als voldoende mensen een afzender als spam/niet-spam beoordelen zal het spamfilter zijn mening herzien.


Hallo @RBxx daarom schreef ik ook:

 dan behoort een volgende keer

Dat is toch heel vrijblijvend, of niet.:thinking:

 

 


Ok ok :grin: , je hebt gelijk Jan. Je zegt inderdaad niet de volgende keer, maar ik ben graag duidelijk.


Het afgelopen jaar heb ik vele mails vanuit spam naar inbox geschoven.

Dat lijkt echter geen enkel effect te hebben op het lerend filter.

Voor mij is het spam filter een slecht funtionerend, ongewenst filter.


 

 Kunnen wij helaas niets aan doen zolang mensen zelf legitieme dingen als spam markeren én de verzenders niet goed hun verzendlijst op orde houden. Dit hebben we je ook al meerdere keren uitgelegd, Andre.

Klopt, is al vaker over geklaagd. Maar misschien zou KPN eens de als spam gekenmerkte mail doorkijken en constateren dat er toch misschien menselijk handelen ontbreekt. En in plaats van tientallen beschrijvingen van de inrichting van je mail account op telefoons (die qua beschrijving van de Android  softwareversies en daarbij vaak niet meer verkrijgbaar zijn) zou een korte uitleg over spam afhandeling en niet meer gewenste mail handig zijn. Waarom mail van Telegraaf, Algemeen Dagblad en de Limburger afwisselend wel en niet tot spam worden gerekend (aan en uit) is niet helder. En als je zo'n verzender belt weten ze niet eens dat jun verzendlijst moet worden aangepast. 

 

Wanneer doet kpn hier nu eens wat mee? of is er te weinig budget om tevreden kpnmail gebruikers te houden door naast het volledig automatisch tot spam verklaren ook handmatig door een kpn medewerker een mail verzender tot niet spammer te verklaren?

Hallo @RBxx daarom schreef ik ook:

 dan behoort een volgende keer

Dat is toch heel vrijblijvend, of niet.:thinking:

 

Zelfs alleen een rapportje waarin staat dat een email verzender op de wip staat (de ene keer is zijn mail spam, daarna weer geen spam) zou voor kpn voldoende reden kunnen zijn om hard vast te leggen dat de verzender geen spam verstuurt.

Ik heb de mail inmiddels weggegooid, maar het spamfilter heeft het onlangs zelfs klaar gekregen om mail van kpn tot spam te verklaren!!!

En de laatste stommiteit van het filter: BURGERNET tot spam verklaren!

Ik sluit me daarom bij iedereen aan die een filter wensen te gebruiken dat wél goed werkt