Skip to main content

Ik wil mijn email account verwijderen op mijn laptop, zonder dat het verdwijnt op mijn PC. Hoe doe ik dat?

 

Hallo @NOPS 

 

Dat zou je zonder problemen moeten kunnen verwijderen, op de PC blijft het dan staan.

Welk email programma gebruik je?


HetNet van KPN, met IMAP./SMTP.  Als ik op mijn laptop (geleend, moet terug, vandaar) rechts klik op verwijderen, krijg ik de melding: “Let op: als u dit account verwijdert, wordt ook de offline-inhoud in de cache verwijderd.” Betekent dat dat het offline OST-bestand wordt verwijderd en dat ik ook mijn account op mijn PC kwijt ben?


Nee, dat betekent dat het alleen op de laptop verwijderd wordt, dat kan je dus zonder problemen doen.


Nee, dat betekent dat het alleen op de laptop verwijderd wordt, dat kan je dus zonder problemen doen.

OK, inmiddels gerealiseerd. Dank voor de toelichting c.q. het advies. Ik wilde het toch even voor de zekerheid weten, om te voorkomen dat ik straks zonder mail zit en KPN moet vragen dat te herstellen.


Ja, vooraf informeren is altijd beter dan er achteraf achter komen dat het toch anders werkte dan je dacht.

Fijn dat het gelukt is.


@NOPS 

Bij IMAP blijven de emails op de KPN emailserver(s) staan totdat jij die verwijdert. Er staat dus niks op die laptop.


Ik weet het Willy22, maar de melding vanuit Outlook - als je op ‘verwijderen’ wilt klikken - maakt je wel argwanend: “Let op: als u dit account verwijdert, wordt ook de offline-inhoud in de cache verwijderd.”

 


Ik weet het Willy22, maar de melding vanuit Outlook - als je op ‘verwijderen’ wilt klikken - maakt je wel argwanend: “Let op: als u dit account verwijdert, wordt ook de offline-inhoud in de cache verwijderd.”

 

Excact. De “off line” inhoud wordt verwijderd. Maar dat geldt voor zowel POP als IMAP. Maar alleen bij IMAP blijven de emails op de KPN emailserver(s’ staan.


Kan ik een tweede account in MS Outlook zonder problemen verwijderen? Heb per ongeluk mijn persoonlijke account in mijn zakelijk Outlook toegevoegd. Nu krijg ik, naast mijn zakelijk mail, mijn peroonlijke mail ook binnen op de laptop van de zaak, 


@Hancon 

Welk protocol gebruik je bij dat nieuwe account ?  POP of MAP ? Bij IMAP kun je rustig dat account verwijderen. Bij gebruik van POP liggen de zaken een stuk moeilijker.


Wat bedoel je met protocol? Kan ik dat ergens terugvinden? Ik ben niet zo heel handig.

 

 


@Hancon 

Dat kun je vinden bij inkomende server bij de eigenschappen van een account. Daar staat dan bijv. "pop.kpnmail.nl” of ”imap.kpnmail.nl".

Bij IMAP bliven de emails altijd op de (KPN) emailserver staan totdat jij die daar verwijdert terwijl bij standaard POP de emails worden verplaatst naar jouw bijv. laptop.


Dit is wat ik zie… maar of dat het is? 

Het kpnplanet.nl account hoort hier niet en wil ik weghebben.

 


Hallo @Hancon 

 

Je hebt het kpnplanet account als IMAP ingesteld, dat betekend dat alle mail ook nog op de KPN mailserver staat, je kan het account dus gewoon selecteren en dan op verwijderen klikken zonder dat je mails kwijt raakt:

 


Oké, dankjewel. 

En staat het dan op de server van mijzelf of van het bedrijf? 

Sorry voor deze vragen, maar ik heb echt geen idee. Ik heb blijkbaar iets heel stoms gedaan.

 


Je mail staat op de KPN mailserver (bij KPN dus), met IMAP ‘kijk’ je als het ware op de KPN mailserver naar je mail.

 

De mail van je exchange account zal wel op een server bij je bedrijf of Microsoft staan, maar dat staat dus los van je kpnplanet account.


Oké, dus ik kan het gewoon verwijderen zonder dat ze er bij het bedrijf last van hebben/krijgen of het kunnen zien?


Ja klopt, het heeft geen invloed op de mail van het bedrijf.

Dat kpnmail account is alleen lokaal op de laptop aangemaakt, bij het bedrijf zelf kunnen ze dat niet zien.


Oke, ik zag nl. iets voorbij komen dat er geprobeerd was extern in te loggen bij het bedrijf en ik was bang dat dat door mij kwam. 


Ik zie dat je al antwoord hebt gekregen. :)

Ik heb de screenshots nog even verwijderd vanwege de privacy omdat toch het hele e-mailadres er in stond. 


Ik zie dat je al antwoord hebt gekregen. :)

Ik heb de screenshots nog even verwijderd vanwege de privacy omdat toch het hele e-mailadres er in stond. 

Dankjewel!

 


Graag gedaan! :)