Skip to main content

Mijn ouders hebben een chromebook aangeschaft. Op de oude laptop staat een Kpn (planet.nl) mail account in Windows Live mail 2012 met als instelling Pop3. Na even alle fora doorspitten begrijp ik dat ik dit om moet zetten naar IMAP om te zorgen dat de mail op de Chromebook binnen webmail er hetzelfde uit ziet. We zien nu geen mappen meer namelijk die mijn vader op zijn oude laptop allemaal heeft aangemaakt. 

Ik kan bij instellingen niet zomaar de inkomende server wisselen naar imap.kpnmail.nl toch? Het was beter om een account ernaast op te zetten met IMAP instellingen? Mijn vraag: hoe krijg ik die mappen overgezet?

Hoi @Cindynavis123, welkom hier. 

Wat leuk dat je jouw helpt met de mail. Nu wil je echter de mapjes van de pop3 instellingen ook in de imap instellingen hebben. Volgens mij lukt dat niet. De imap neemt de instellingen namelijk uit de webmail over. Dus ook de mapjes. 

Bij pop3 download de mails naar desbetreffend apparaat. Als je op dat apparaat mapjes aanmaakt, dan gaat dat niet mee naar de webmail. Mijn idee is om daar de mapjes aan te maken. En dan alle mails die op de oude laptop staan die belangrijk zijn op te slaan. 


@Cindynavis123 :

POP en IMAP zijn manieren om emails te op te halen/behandelen.  De standaard instelling bij POP is dat de berichten van de emailserver worden gehaald en worden verplaatst naar bijv. jouw laptop. Bij IMAP bljiven de emails op de (KPN) emailserver staan.

Ikzelf gebruik naast POP ook IMAP in mijn emailprogramma omdat ik ook een kopie van mijn emails op mijn laptop wil hebben. Om dit goed te laten verlopen heb ik bij elk POP account ook de optie “Bewaar kopie van email op server”  aangevinkt.

Ik persoonlijk zou een emailprogramma gebruiken op het Chromebook. Dat werkt makkelijker dan de (KPN) webmail.

De volgende dingen moet je in WLM doen om de emails van het POP account terug te zetten op de KPN emailserver:

1)) Maak een extra account dat met IMAP werkt en dat naar dat ene KPN account/adres wijst.  Dan moet je dezelfde mappen zien als in de (KPN) webmail.

2)) Maak onder dat nieuwe IMAP account dezelfde mappen aan als bij het POP account.

3)) Voer voor elke map dat onder dat POP account staat de volgende stappen uit (3a - 3c) :

3a)) Markeer alle emails als ongelezen. Dan zie je achter elke mapnaam het aantal ongelezen emails staan (= aantal emails in die map)

3b)) Selecteer alle emails per (POP) map en kopieer die emails naar de map met dezelfde naam onder dat IMAP account.

3c)) Controleer of alles is overgekomen m.b.v. de (KPN) webmail.

4)) Klaar.

Ik weet dat je dan even “aan het werk moet” maar het resultaat is wel dat alle emails terug op de (KPN) emailserver staan. Hopelijk heb je nog voldoende ruimte op de KPN server over.


Het is gelukt. Alles overgezet naar een nieuw gemaakt IMAP mail account. Voor de zekerheid de POP 3 nog maar even laten bestaan op de oude laptop, maar het lijkt erop dat het is gelukt :-)

Dank!


Super! 

Mocht er nog weer eens iets zijn, laat het dan weten.