Skip to main content

Goedenavond,

Namens mijn moeder ben ik al een paar avonden bezig haar emailproblemen op te lossen.

Sinds een tijdje kan zij geen email meer versturen, er komt dan een verzendfout in de inbox en de mail wordt opgeslagen in concepten.

De precieze foutmelding kan ik niet achterhalen, want ik dacht dat het misschien te maken had met de nieuwe versie van Outlook, waar een melding van kwam. Nu heb ik die versie geprobeerd te activeren, maar wat ik ook probeer, dat lukt maar niet. En teruggaan naar de oude versie is lukt ook niet, ook niet bij opnieuw opstarten.

Er staat steeds “Er is iets misgegaan” en dat mijn emailprovider mogelijk gebruikt maakt van een ‘app wachtwoord’ ipv het gewone wachtwoord. Afgaande op de info hier moet dat het KPN Id zijn, maar dan krijg ik weer dezelfde foutmelding. 

Inmiddels heb ik een andere emailprovider (Thunderbird) geinstalleerd, maar ook daar krijg ik de melding dat aanmelden bij de server niet mogelijk is vanwege ‘waarschijnlijk een onjuiste configuratie, gebruikersnaam of wachtwoord'. De gebruikersnaam en wachtwoord kloppen sowieso, want daarmee ben ik hier gewoon ingelogd. 

Hopelijk hebben jullie enig idee van een oplossing, want het niet kunnen lezen van mail is wel erg vervelend, omdat er nu net wat belangrijke zaken spelen die veel communicatie vereisen.

Hallo @HN namens LN 

Als je eenmaal weet hoe het moet is het meestal vrij eenvoudig om in te stellen.

Je KPN ID inloggegevens hebben niets te maken met je mailaccount, je kunt wel hetzelfde e-mailadres gebruiken maar de wachtwoorden hoeven niet hetzelfde te zijn (het is ook aan te raden die niet hetzelfde te maken).

Als je het wachtwoord van het KPN mail account niet meer weet kan je via https://email.kpn.com (waar je wel moet inloggen met het KPN ID) het wachtwoord veranderen door op het account te klikken, je ziet dan alle Extra e-mailadressen en de optie om het wachtwoord te wijzigen.

Je kan hier vinden hoe je het mailprogramma Mozilla Thunderbird instelt: https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

Na het instellen moet je nog even controleren of bij de uitgaande mailserver ook staat ingesteld dat je daar ook een wachtwoord gebruikt, dat kan je via het hamburgermenu rechts bovenin doen, daarop klikken en dan Accountinstellingen kiezen:

Bij Uitgaande mailserver moet er dan Normaal wachtwoord staan bij Authenticatiemethode:

Bij de 1ste keer verzenden vraagt hij dan nog een keer om het mailaccount wachtwoord, zet dan ook gelijk het vinkje dat hij het onthoud.

@HN namens LN

Kun je wel bij de KPN webmail binnenkomen ? Zo ja, dan zijn gebruikersnaam en wachtwoord goed. 

Heb je bij de “uitgaande emailserver” de authenticatie / verificatie opties aangevinkt en ingevuld ? Om email te kunnen te verzenden moet je bij de KPN die opties aanvinken en invullen. Dit wordt stukje bij beetje door de KPN voor meer en meer klanten verplicht gesteld.

Welke poort heb je gekozen voor de “uitgaande emailserver” ? Ook hier wordt de KPN strenger en verwacht dat je niet meer poort 25 maar poort 587 gebruikt.

Deze wijzigingen moet je doorvoeren voor elke emailaccount dat je hebt in het emailprogramma dat gebruikt wordt.

Ik ben ook wel benieuwd of het lukt om in te loggen in de KPN webmail @HN namens LN 

Hallo,

Het is net gelukt via het inloggen in email.kpn.com. Het adres was blijkbaar gelinkt aan een ouder wxs-adres dat we niet meer kenden. Maar toen we daar eenmaal het wachtwoord konden wijzigen, was het verder een koud kunstje.

Bedankt voor het reageren en meedenken alledrie!

groeten,

H.

Reageer