Skip to main content

Over een week vervalt mijn emailaccount van KPN, en kan ik niet meer op mijn webmail. Kan ik er van uit gaan dat de mails die op mijn laptop in Outlook staan bewaard worden? De laatste jaren gebruik ik IMAP, maar daarvoor jarenlang niet…

Het zou veel werk zijn om alle mails die ik wil bewaren te kopiëren indien niet nodig.

 

Hallo @A.F. 

Als je IMAP gebruikt staan je mails op de KPN mailserver en niet op jouw laptop.
Ik zou de komende week dus maar zorgen voor een goede backup.


hoi Ruud, dank voor je antwoord! Wat ik nu gedaan heb is de mappen binnen outlook gekopieerd en/ of verplaatst naar mijn andere account. In Outlook is mijn oude account nu ‘leeg’ 

Als ik via webmail inlog zie ik ook daar dat deze mappen weg/ leeg zijn


Mooi :ok_hand_tone2: en graag gedaan, het zou zonde zijn om je mail kwijt te raken.


Hallo @A.F. 

Als je IMAP gebruikt staan je mails op de KPN mailserver en niet op jouw laptop.
Ik zou de komende week dus maar zorgen voor een goede backup.

Niet helemaal waar. Als ik de utp kabel uit mn pc trek, dan kan ik in thunderbird nog steeds alle mail openen, inclusief bijlages. Ook na afsluiten en opnieuw starten van het programma. Er staat dus zeker wel een kopie op de schijf.

Maar ... een backup maken is altijd heel verstandig. 


Duidelijk @Nick83 , een lokale 'werk’ kopie dus. Bedankt voor de goede aanvulling, maar met een naderend einde van het mailaccount is in dit geval verplaatsen en een goede backup de aangewezen weg.


beiden bedankt! ik heb inmiddels ook nog een back-up gemaakt,  dus volgens mij is het zo goed!  fijne avond nog😉


Duidelijk @Nick83 , een lokale 'werk’ kopie dus. Bedankt voor de goede aanvulling, maar met een naderend einde van het mailaccount is in dit geval verplaatsen en een goede backup de aangewezen weg.

Of je moet die computer nooit meer op internet aansluiten. :sweat_smile:


@A.F. 

Je kan het ook anders aanpakken. Kopieer (in de KPN webmail) alle emails naar de map “Postvak In”.

Maak een extra Outlook account aan dat met POP werkt. Haal op dat POP account al jouw email binnen van de KPN emailserver. En daarmee heb je dan een backup van al jouw emails van de webmail in Outlook.

Als je overstapt naar een andere provider kun je die emails vanuit de backup weer terugzetten op de emailserver van jouw nieuwe provider.

Ik persoonlijk heb altijd (tenminste) 2 accounts in mijn emailprogramma. Ééntje dat met POP werkt en één die met IMAP werkt. Bij dat POP account heb ik ook een optie aangezet waarmee dat POP account een kopie van de ontvangen emails op de emailserver laat staan. Op deze manier heb ik altijd een kopie van alle emails, die op de (KPN) emailserver, ook in mijn emailprogramma staan.


Tja... een echte backup bewaar je natuurlijk op een andere pc/NAS, USB stick of externe harde schijf ofzo. En dat gaat helaas niet zo makkelijk met mail. Althans niet met 2 muisklikken en dat je het later ook met 2 muisklikken weer terug kunt zetten of in kunt zien.


@Nick83 

Afgaande op mijn ervaring (ik gebruik geen Outlook):

1)) slaat geen enkel programma berichten lokaal op als je met IMAP werkt. Dit gebeurt alleen met een POP account.

2)) maakt Outlook het met opzet moeilijk /onmogelijk om emails te exporteren. MS wil waarschijnlijk al zijn klantjes “(gevangen) houden” in Outlook.

Akkoord, een backup maken van emails is behoorlijk lastig maar het is makkelijker dan menigeen denkt (als je weet hoe het moet).


2)) maakt Outlook het met opzet moeilijk /onmogelijk om emails te exporteren. MS wil waarschijnlijk al zijn klantjes “(gevangen) houden” in Outlook.

Het is heel eenvoudig om in Outlook mails te exporteren.

De meest eenvoudige is misschien nog wel dat je simpelweg een mail naar een directory op de harddisk kunnen slepen om hem als .msg bestand vast te leggen.

Daarnaast zijn er simpele procedures om de het .pst bestand van Outlook in bijvoorbeeld Windows Mail te importeren.


allemaal bedankt weer voor de reacties.  ik zal eerlijk zeggen dat de laatste reacties mij ingewikkeld lijken.  ik kan er toch van uit gaan dat nu de mails gekopieerd/ verplaatst zijn naar mijn andere (nieuwe) account,  ze daar veilig staan voor als mijn oude account uit de lucht gaat?

de backup staat onderaan alle accounts in outlook als aparte account


@A.F.

De beste garantie dat je altijd een backup hebt is het hebben van een POP account in Outlook want dan weet je zeker dat je een lokale kopie hebt.

Controle van de backup:

Dan moet je in de KPN webmail kijken wat daar nog staat. Zie je daar dezelfde mappen en emails als in Outlook ? Aan de hand van de verschillen kun je een conclusie trekken of alles goed gegaan is. Als je veranderingen aanbrengt in de webmail zie je die wijzigingen ook in Outlook ?

Ben je nog in staat om emails te openen (en te lezen) uit de backup ?

Verbreek de internet verbinding. Ben je dan nog staat om emails uit de backup te lezen en te openen enterug te zetten naar een andere map in Outlook ?


Wat ik nu gedaan heb is de mappen binnen outlook gekopieerd en/ of verplaatst naar mijn andere account. In Outlook is mijn oude account nu ‘leeg’ 

Dat is inderdaad de simpelste manier om email te kopieren/verplaatsen van account A (bijv. KPN) naar account B (bij een andere provider ??). Het emailprogramma (bijv. Outlook) zorgt er dan voor dat alle email van de KPN wordt gekopieerd/verplaatst naar de emailserver van jouw andere provider.

Werkt dat andere account in Outlook met IMAP of met POP ? Als dat met POP werkt dan staan de emails alleen in Outlook en niet op de emailserver van die andere emailprovider. Werkt dat account met IMAP dan staan de emails alleen op de emailserver en niet in Outlook.


klopt,  we zijn overgegaan naar een andere provider. is ook een Imap.

misschien zal ik nog een pop account aanmaken daarvan..