Skip to main content
Vraag

Emails van eigen domein worden niet meer verstuurd of ontvangen sinds overstap naar KPN glasvezel

  • 5 August 2024
  • 23 reacties
  • 129 keer bekeken

Mijn ouders zijn afgelopen week overgestapt naar KPN glasvezel (van normaal KPN). Sinds die tijd kunnen zij geen emails ontvangen of versturen met hun emailadressen van hun eigen domein. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit voor hun kan fixen? Ik ben geen tech held (maar begrijp wel een beetje) dus meer uitleg is waarschijnlijk beter. 🙂 Alvast bedankt. 

Hallo @trying_to_fix_things 

 

Krijg je dan nog een bepaalde foutmelding te zien en zo ja welke?

 

Mogelijke oorzaak en oplossing:

Verzenden ze via de mailserver van hun eigen domein en is dat via poort 25?

In de nieuwe firmware van de KPN modem/routers is poort 25 geblokkeerd voor uitgaand verkeer in de firewall, die kan je weer vrijgeven maar beter is om het verzenden via poort 587 (of 465) te doen.

Als ze inderdaad de nieuwe firmware hebben dan kan je hier vinden hoe je dat aanpast in de firewall mocht verzenden via poort 587 (of 465) geen optie zijn:

 


Geen mail meer kunnen versturen ontvangen kan meerdere oorzaken hebben.

Ik ga ervan uit dat de mail bij een externe partij gehost wordt , dus geen eigen mail server

Kpn blokkeert standaard een aantal poorten waaronder poort 25 (inmiddels ook uitgaand verkeer) 

Check eerst in de instelling van het mail programma of er gebruik gemaakt wordt van imap om de mail op te halen of pop3 en welke poorten er voor verzenden ontvangen zijn ingesteld

Controleer bij de partij waar de mail staat welke poorten er gebruikt moeten worden voor ontvangen en verzenden. Dit is afhankelijk van de gebruikte methode.

Dit zouden de volgend poorten moeten zijn.

Ontvangen POP3 poort 110 of 995

Verzenden SMTP poort 25 of 465

Imap poort 143 of 993 

Verander deze instellingen in je mail programma naar het alternatief. Als het goed is werkt alles dan weer.


@trying_to_fix_things

We hadden eerder hier op het forum eenzelfde probleem met een overstap naar glasvezel in combinatie met een heel oud emailprogramma. Welk emailprogramma gebruik je ? Is dit emailprogramma niet te oud voor een glasvezelaansluiting ?

Emailinstellingen KPN: https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

( Gebruik alleen deze instellingen). Ook moet je de “authenticatie” opties aanvinken en invullen voor de utigaande SMTP server.


Deze vraag moet u stellen aan de webhoster die het eigen domein verzorgd. 

KPN blokkeerd tegenwoordig onversleutelde verbindingen in de laatste firmware versie van hun modems. Deze onversleutelde verbindingen toch weer toestaan kan wel. Dan moet u de firewall op "Laag" zetten. Dit is natuurlijk niet echt de oplossing. 

De echte oplossing is kijken op de website van de webhoster en zoeken naar de laatste email instellingen. Aan de hand hiervan past u de instellingen aan in het emailprogramma. 


@trying_to_fix_things

We hadden eerder hier op het forum eenzelfde probleem met glasvezel in combinatie met een heel oud emailprogramma. Welk emailprogramma gebruik je ? Is dit emailprogramma niet te oud voor een glasvezelaansluiting ?

Emailinstellingen KPN: https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

( Gebruik alleen deze instellingen). Ook moet je de “authenticatie” opties aanvinken en invullen voor de utigaande SMTP server.

TS heeft een eigen domein. De mail instellingen van KPN heeft die dus niets aan. Zoals ik al aangaf is het waarschijnlijk alleen nodig om de poorten aan te passen 


@trying_to_fix_things

We hadden eerder hier op het forum eenzelfde probleem met glasvezel in combinatie met een heel oud emailprogramma. Welk emailprogramma gebruik je ? Is dit emailprogramma niet te oud voor een glasvezelaansluiting ?

Emailinstellingen KPN: https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

( Gebruik alleen deze instellingen). Ook moet je de “authenticatie” opties aanvinken en invullen voor de utigaande SMTP server.

TS heeft een eigen domein. De mail instellingen van KPN heeft die dus niets aan. Zoals ik al aangaf is het waarschijnlijk alleen nodig om de poorten aan te passen 

We wachten gewoon het antwoord van @trying_to_fix_things af.


Hallo @trying_to_fix_things 

 

Krijg je dan nog een bepaalde foutmelding te zien en zo ja welke?

 

Mogelijke oorzaak en oplossing:

Verzenden ze via de mailserver van hun eigen domein en is dat via poort 25?

In de nieuwe firmware van de KPN modem/routers is poort 25 geblokkeerd voor uitgaand verkeer in de firewall, die kan je weer vrijgeven maar beter is om het verzenden via poort 587 (of 465) te doen.

Als ze inderdaad de nieuwe firmware hebben dan kan je hier vinden hoe je dat aanpast in de firewall mocht verzenden via poort 587 (of 465) geen optie zijn:

 

Excuus dat het even heeft geduurd om te reageren - ik woon niet bij mijn ouders dus moest eerst even de kans vinden om bij hun langs te gaan. Ik heb de poortnummers gechecked (993 inkomende en 465 uitgaande). Dus dat lijkt het probleem niet te zijn (tenzij ik iets niet goed heb begrepen!). Ik heb ook de firewall instellingen even aangepast om te kijken of het daaraan ligt maar er was geen verschil. Helaas.


Krijg je nog een foutmelding te zijn bij verzenden of ontvangen en zo ja, welke?

 

Heeft dat eigen domein ook de mogelijkheid om via webmail in te loggen en lukt dat dan nog wel?


Kunt u wat schermafdrukken plaatsen van de instellingen? 


Geen mail meer kunnen versturen ontvangen kan meerdere oorzaken hebben.

Ik ga ervan uit dat de mail bij een externe partij gehost wordt , dus geen eigen mail server

Kpn blokkeert standaard een aantal poorten waaronder poort 25 (inmiddels ook uitgaand verkeer) 

Check eerst in de instelling van het mail programma of er gebruik gemaakt wordt van imap om de mail op te halen of pop3 en welke poorten er voor verzenden ontvangen zijn ingesteld

Controleer bij de partij waar de mail staat welke poorten er gebruikt moeten worden voor ontvangen en verzenden. Dit is afhankelijk van de gebruikte methode.

Dit zouden de volgend poorten moeten zijn.

Ontvangen POP3 poort 110 of 995

Verzenden SMTP poort 25 of 465

Imap poort 143 of 993 

Verander deze instellingen in je mail programma naar het alternatief. Als het goed is werkt alles dan weer.

Ik heb alles nagelopen (2x outlook op de ipad en 1x outlook op de windows laptop) en alle instelling lijken te kloppen. Mijn ouders hebben ook heel kort weer even emails kunnen ontvangen maar binnen een dag werkte alles weer niet. Ik heb ook de firewall settings van de modem aangepast om te kijken of het daaraan lag maar geen verschil.


Wat zijn die instellingen dan? Ik hoop niet dat daar "kpnmail.nl" in voorkomt? 


Krijg je nog een foutmelding te zijn bij verzenden of ontvangen en zo ja, welke?

 

Heeft dat eigen domein ook de mogelijkheid om via webmail in te loggen en lukt dat dan nog wel?

Ja, de foutmelding ziet er zo uit:

Task ’Synchronising subscribed folders for xxxxxxx@xxxxxx.com.’ reported error (0x800CCC0E) : ’Outlook cannot synchronise subscribed folders for xxxxxxx@xxxxxx.com.’. Error: Cannot connect to the server. If you continue to receive this message, contact your server administrator or Internet service provider (ISP).’

 

Ik heb net geprobeerd via webmail in te loggen maar ik kan geen verbinding maken met de site. Ik begin te vermoeden dat het aan deze service provider ligt want de laatste keer dat dit gebeurde wilde de site ook niet laden.


Wat zijn die instellingen dan? Ik hoop niet dat daar "kpnmail.nl" in voorkomt? 

Nee. Het heeft niks met KPN mail te maken. Mijn ouders hebben een eigen domain met eigen email adressen die gehost worden door een andere partij.


Wat zijn die instellingen dan? Ik hoop niet dat daar "kpnmail.nl" in voorkomt? 

Nee. Het heeft niks met KPN mail te maken. Mijn ouders hebben een eigen domain met eigen email adressen die gehost worden door een andere partij.

Kunt u via de webmail (van die andere partij dus) wel inloggen? 


Als je al niet bij de webmail (die zo te zien naar hetzelfde IP adres wijst) kan dan ligt het dus aan de verbinding naar de domein/mail serviceprovider.

Ik kan die hier overigens prima bereiken.

Wordt er op die PC VPN gebruikt of 1 of ander antivirus pakket (met firewall) wat de boel zou kunnen blokkeren?

 


Wat zijn die instellingen dan? Ik hoop niet dat daar "kpnmail.nl" in voorkomt? 

Nee. Het heeft niks met KPN mail te maken. Mijn ouders hebben een eigen domain met eigen email adressen die gehost worden door een andere partij.

Kunt u via de webmail (van die andere partij dus) wel inloggen? 

Nee. De provider heeft 3 verschillende servers en het lijkt erop dat degene waar mijn ouders gebruik van maken er uit ligt. Ik kan in ieder geval niet inloggen omdat de inlog pagina niet laad (voor de andere servers wel).


Als je al niet bij de webmail (die zo te zien naar hetzelfde IP adres wijst) kan dan ligt het dus aan de verbinding naar de domein/mail serviceprovider.

Ik kan die hier overigens prima bereiken.

Wordt er op die PC VPN gebruikt of 1 of ander antivirus pakket (met firewall) wat de boel zou kunnen blokkeren?

 

Nee, geen VPN oid. Ik denk dat het aan de service provider ligt. Ze werken met 3 verschillende servers en alleen voor degene waar mijn ouders gebruik van maken is het zo dat de webmail login pagina niet laad.


Als dat webmail en dan die domeinnaam die er eventjes stond is dan kan ik daar gewoon bij:

 

Maar ik zit hier niet op een KPN verbinding, het kan dus ook ergens fout gaan in de route vanaf KPN naar die service provider.


Als je al niet bij de webmail (die zo te zien naar hetzelfde IP adres wijst) kan dan ligt het dus aan de verbinding naar de domein/mail serviceprovider.

Ik kan die hier overigens prima bereiken.

Wordt er op die PC VPN gebruikt of 1 of ander antivirus pakket (met firewall) wat de boel zou kunnen blokkeren?

 

Nee, geen VPN oid. Ik denk dat het aan de service provider ligt. Ze werken met 3 verschillende servers en alleen voor degene waar mijn ouders gebruik van maken is het zo dat de webmail login pagina niet laad.

 

Nog even verder gekeken en het lijkt inderdaad iets te maken te hebben met hun IP adres (ik kan de site prima bereiken op mijn smartphone met mobile data) in combinatie met de server. Ik denk dat ik even een mail ga sturen naar de provider met deze informatie om te kijken of zij een idee hebben wat de oorzaak is.


Bedankt iedereen voor jullie reacties. Hopelijk weet ik snel meer.


Als dat webmail en dan die domeinnaam die er eventjes stond is dan kan ik daar gewoon bij:

 

Maar ik zit hier niet op een KPN verbinding, het kan dus ook ergens fout gaan in de route vanaf KPN naar die service provider.

Goed punt. Als het vanaf KPN fout gaat, hoe kan ik daar dan hulp bij krijgen van KPN zelf?


Het hoeft niet bij KPN te zitten, kan ook ergens tussen KPN en die serviceprovider fout gaan en dat zou ook weer een andere partij kunnen zijn.

Ik zou beginnen om contact op te nemen met de serviceprovider van dat domein, die heeft er tenslotte ook belang bij dat hun servers bereikbaar zijn en zij hebben misschien ook wel meer mogelijkheden om het ergens op de juiste plek bij KPN of een tussenliggende partij aan te kaarten.


De kans is aanwezig dat er de afgelopen dagen veelvuldig geprobeerd is om in te loggen met een verkeerd wachtwoord. Het kan zijn dat er in outlook een verkeerd wachtwoord staat.

Mogelijk is dan het ip geblokkeerd. Dat doet Yourhosting ook. Na een aantal keer inloggen met foutief wachtwoord word je automatisch geblokkeerd voor een paar uur.


Reageer