Skip to main content

Ik heb een tijdje Gmail als mijn mailprogramma gebruikt, maar wil weer terug naar Outlook. Waar ik tegenaan loop is, dat mails niet worden verzonden. Ik krijg een foutmelding als:

Reporting-MTA: dns;cpsmtpb-ews06.kpnxchange.com
Received-From-MTA: dns;cpsps-ews13.kpnxchange.com
Arrival-Date: Sat, 10 Jul 2021 16:18:17 +0200

Final-Recipient: rfc822;franciscusk@tiscali.it
Action: failed
Status: 5.1.0
Diagnostic-Code: smtp;550 5.1.0 <peterkok@koolmees.eu> SPF Failed - not authorized
 


Ik las,  dat het te maken kan hebben met een DNS-record, ik moet een SPF DNS record aanmaken.
Met een SPF record kunt u instellen dat de ontvanger controleert of mail is verzonden via de mailserver die u in het SPF record opgeeft. Hiermee kunt u voorkomen dat anderen uw emailadres gebruiken als afzender. Daar zou de melding mee te maken hebben, een soort bescherming. 

 

Maar ik moet dat niet instellen in mijn domein of bij mijn host, maar in het domein van KPN. Hoe doe ik dat?

 

De SPF en DKIM records moeten in het DNS systeem komen waar jouw domeinnaam wordt opgelost, meestal is dit je hoster of registrar. Daarnaast zul je een mailserver moeten gebruiken die toegestaan wordt door je SPF (uit mijn hoofd) record. Zelf gebruik ik overigens de mailserver van de hoster en niet van KPN. Of het via de KPN mailserver überhaupt gaat werken durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen.


Maar de vraag is: hoe doe ik dat in het KPN-domein?


Wordt jouw domeinnaam door KPN gehost? Zo niet, waarom wil je het dan in het KPN domein regelen?

Zo te zien heeft je hoster het al geregeld.

koolmees.eu.    
TTL=3600
TXT    "v=spf1 include:spf.webreus.email -all"
(not authoritative)

Je moet alleen de mailserver van webreus gebruiken en niet van KPN.


Maar de vraag is: hoe doe ik dat in het KPN-domein?

Niet. Je gebruikt de SMTP server van de hoster waar je ook de mail bij ophaalt. 


Mijn host is Webreus en die zegt, dat het bij hen goed staat ingesteld. Maar omdat ik voor uitgaande emails KPN gebruik, moet ik dáár die instelling doen.


Nee dus, die van webreus.


I

Maar de vraag is: hoe doe ik dat in het KPN-domein?

Niet. Je gebruikt de SMTP server van de hoster waar je ook de mail bij ophaalt. 

Ik wil liever de server van KPN gebruiken voor uitgaande emails. Bij Webreus bleven mijn verzonden emails in Postvak UIT hangen, terwijl ze wel waren verzonden. Dat was onoplosbaar.


Mijn host is Webreus en die zegt, dat het bij hen goed staat ingesteld. Maar omdat ik voor uitgaande emails KPN gebruik, moet ik dáár die instelling doen.

Dat moet je dus niet doen. Want dat kan niet. Voor uitgaande mail moet je ook WebReus gebruiken.


I

Maar de vraag is: hoe doe ik dat in het KPN-domein?

Niet. Je gebruikt de SMTP server van de hoster waar je ook de mail bij ophaalt. 

Ik wil liever de server van KPN gebruiken voor uitgaande emails. Bij Webreus bleven mijn verzonden emails in Postvak UIT hangen, terwijl ze wel waren verzonden. Dat was onoplosbaar.

Dan moet je dat probleem met WebReus oplossen. 

Misschien kunt u hier wat instellingen laten zien? Schermafdrukken? Misschien staat er wat verkeerd.


Misschien moet je bij webreus niet versturen via poort 25 (standaard) maar moet je eens 25025 proberen. Het kan zijn dat KPN poort 25 uitgaande blokkeert in verband met spam.


Mijn host is Webreus en die zegt, dat het bij hen goed staat ingesteld. Maar omdat ik voor uitgaande emails KPN gebruik, moet ik dáár die instelling doen.

Dat moet je dus niet doen. Want dat kan niet. Voor uitgaande mail moet je ook WebReus gebruiken.

 

Ik heb vele jaren deze constructie gebruikt, alleen heb ik voor een korte periode Gmail als mailclient gebruikt, maar dat beviel niet.


 

 

Misschien kunt u hier wat instellingen laten zien? Schermafdrukken? Misschien staat er wat verkeerd.

 

Die instellingen staan m.i. wel goed, want de accounttests geven een positief resultaat.


Misschien moet je bij webreus niet versturen via poort 25 (standaard) maar moet je eens 25025 proberen. Het kan zijn dat KPN poort 25 uitgaande blokkeert in verband met spam.

Poort 25 is al heel lang geschiedenis hoor. Tegenwoordig gebruik je SSL, en dat gaat via poort 465 of 587.


 

 

Misschien kunt u hier wat instellingen laten zien? Schermafdrukken? Misschien staat er wat verkeerd.

 

Die instellingen staan m.i. wel goed, want de accounttests geven een positief resultaat.

Tja... zo word het probleem nooit opgelost...


Misschien moet je bij webreus niet versturen via poort 25 (standaard) maar moet je eens 25025 proberen. Het kan zijn dat KPN poort 25 uitgaande blokkeert in verband met spam.

Poort 25 is al heel lang geschiedenis hoor. Tegenwoordig gebruik je SSL, en dat gaat via poort 465 of 587.


Weet ik, maar niet iedereen. 😁


 

 

Misschien kunt u hier wat instellingen laten zien? Schermafdrukken? Misschien staat er wat verkeerd.

 

Die instellingen staan m.i. wel goed, want de accounttests geven een positief resultaat.


Die testen zeggen niet alles, als je mail in de outbox blijft staan krijg je een fout en die moet je oplossen.


Als uitgaande server zou je moeten gebruiken:

webreus.email

Dat vul je dus in op de plek waar in het plaatje hieronder smtp.kpnmail.nl staat.

Via de knop Meer instellingen kies je het juiste poortnummer.

En... op het andere tabblad instellen dat de juist inloggebens gebruikt worden.

 


Je zult toch echt de smtp server van webreus moeten gebruiken.

De smtp servers smtp.koolmees.eu wijst ook naar de smtp server van webreus.


 

 

Misschien kunt u hier wat instellingen laten zien? Schermafdrukken? Misschien staat er wat verkeerd.

 

Die instellingen staan m.i. wel goed, want de accounttests geven een positief resultaat.

Tja... zo word het probleem nooit opgelost...

Ik gaf daarmee aan, dat ik exact de instellingen van de KPN-site hen overgenomen. En dat werkte dus met die tests, maar bij mailen had het de foutmelding als gevolg. Ik kan nu even geen print sturen, dat zal ik later doen. 


Zoals @Nick83 ook al aangaf, je moet altijd de smtp server gebruiken van jouw mail provider.


https://www.webreus.nl/index.php?topmenu=Support&submenu=Handleidingen


 

 

Misschien kunt u hier wat instellingen laten zien? Schermafdrukken? Misschien staat er wat verkeerd.

 

Die instellingen staan m.i. wel goed, want de accounttests geven een positief resultaat.

Tja... zo word het probleem nooit opgelost...

Ik gaf daarmee aan, dat ik exact de instellingen van de KPN-site hen overgenomen. En dat werkte dus met die tests, maar bij mailen had het de foutmelding als gevolg. Ik kan nu even geen print sturen, dat zal ik later doen. 

 

 

STARTTLS zit bij mij niet in het rijtje.

Iedereen adviseert de server van de host, maar al vele jaren heb ik het op deze wijze gedaan. Als de techniek gewijzigd is, dan zal ik ook smtp bij de host moeten doen, maar dan moet dáár een probleem worden opgelost.


Je zult toch echt de smtp server van webreus moeten gebruiken.

De smtp servers smtp.koolmees.eu wijst ook naar de smtp server van webreus.

Waar kan ik dat zien?


Wordt jouw domeinnaam door KPN gehost? Zo niet, waarom wil je het dan in het KPN domein regelen?

Zo te zien heeft je hoster het al geregeld.

koolmees.eu.    
TTL=3600
TXT    "v=spf1 include:spf.webreus.email -all"
(not authoritative)

Je moet alleen de mailserver van webreus gebruiken en niet van KPN.

Waar komt die informatie vandaan?


Ik gaf daarmee aan, dat ik exact de instellingen van de KPN-site hen overgenomen. En dat werkte dus met die tests, maar bij mailen had het de foutmelding als gevolg. Ik kan nu even geen print sturen, dat zal ik later doen. 

 

STARTTLS zit bij mij niet in het rijtje.

Iedereen adviseert de server van de host, maar al vele jaren heb ik het op deze wijze gedaan. Als de techniek gewijzigd is, dan zal ik ook smtp bij de host moeten doen, maar dan moet dáár een probleem worden opgelost.

Probeer poort 465.

En ja, anti spam maatregelen zijn de laatste jaren flink aangescherpt.