Skip to main content

Ik heb een tijdje Gmail als mijn mailprogramma gebruikt, maar wil weer terug naar Outlook. Waar ik tegenaan loop is, dat mails niet worden verzonden. Ik krijg een foutmelding als:

Reporting-MTA: dns;cpsmtpb-ews06.kpnxchange.com
Received-From-MTA: dns;cpsps-ews13.kpnxchange.com
Arrival-Date: Sat, 10 Jul 2021 16:18:17 +0200

Final-Recipient: rfc822;franciscusk@tiscali.it
Action: failed
Status: 5.1.0
Diagnostic-Code: smtp;550 5.1.0 <peterkok@koolmees.eu> SPF Failed - not authorized
 


Ik las,  dat het te maken kan hebben met een DNS-record, ik moet een SPF DNS record aanmaken.
Met een SPF record kunt u instellen dat de ontvanger controleert of mail is verzonden via de mailserver die u in het SPF record opgeeft. Hiermee kunt u voorkomen dat anderen uw emailadres gebruiken als afzender. Daar zou de melding mee te maken hebben, een soort bescherming. 

 

Maar ik moet dat niet instellen in mijn domein of bij mijn host, maar in het domein van KPN. Hoe doe ik dat?

 

Probeer poort 465.

En ja, anti spam maatregelen zijn de laatste jaren flink aangescherpt. 

 

 

Ook bij poort 465 krijg ik geen StartTLS.


Wordt jouw domeinnaam door KPN gehost? Zo niet, waarom wil je het dan in het KPN domein regelen?

Zo te zien heeft je hoster het al geregeld.

koolmees.eu.    
TTL=3600
TXT    "v=spf1 include:spf.webreus.email -all"
(not authoritative)

Je moet alleen de mailserver van webreus gebruiken en niet van KPN.

Waar komt die informatie vandaan?

Kun je vinden met allerlei DNS apps voor op de smartfoon. Of op diverse online websites met DNS tools. Daar vul je koolmees.eu in en dan krijg je dit:

Is gewoon openbare info.

Mailservers die een mail ontvangen met *@koolmees.eu als afzender checken dan onderste record. En zien dat de mail bij WebReus vandaan moet komen. Komt die dat niet? Komt die van de mailserver van bijvoorbeeld KPN? Dan is het spam. Zo werkt dat tegenwoordig. 

KPN heeft het volgens mij tegenwoordig zo gemaakt dat het mailtje direct geblokkeerd word en helemaal niet doorgestuurd word. KPN wil niet door andere mailservers als veelvuldig spammer gezien worden.


Probeer poort 465.

En ja, anti spam maatregelen zijn de laatste jaren flink aangescherpt. 

 

 

Ook bij poort 465 krijg ik geen StartTLS.

Nee, maar TLS zal ook goed zijn.


 

Mailservers die een mail ontvangen met *@koolmees.eu als afzender checken dan onderste record. En zien dat de mail bij WebReus vandaan moet komen. Komt die dat niet? Komt die van de mailserver van bijvoorbeeld KPN? Dan is het spam. Zo werkt dat tegenwoordig. 

KPN heeft het volgens mij tegenwoordig zo gemaakt dat het mailtje direct geblokkeerd word en helemaal niet doorgestuurd word. KPN wil niet door andere mailservers als veelvuldig spammer gezien worden.

 

 

Dit vind ik hele waardevolle informatie. Alleen de melding “uitgaande mail moet via de host” zegt mij te weinig. Nu begrijp ik, dat de ene mailserver mijn mails doorlaat en de andere zegt, dat de mail van Webreus had moeten komen. 

Ik moet dus inderdaad door met Webreus.


Je zult toch echt de smtp server van webreus moeten gebruiken.

De smtp servers smtp.koolmees.eu wijst ook naar de smtp server van webreus.

Waar kan ik dat zien?

Zelf gebruik ik daarvoor de Android app Ping & Net...

...maar je kunt natuurlijk ook de DNS lookup van MXToolbox gebruiken.

 


Als je trouwens zelf de DNS entries van koolmees.eu kunt beheren dan zou je ook het DNS record voor SPF kunnen aanpassen en daar de smtp server bij zetten waarmee je mails wilt verzenden.


In dit topic uit 2017 staat dat WebReus dat niet wil:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1792797

"Webreus wil dit niet voor mij veranderen omdat zij dan geen controle meer hebben over de mailserver??"


In dit topic uit 2017 staat dat WebReus dat niet wil:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1792797

"Webreus wil dit niet voor mij veranderen omdat zij dan geen controle meer hebben over de mailserver??"

Bron.