Skip to main content

Er zijn 2 dingen die ik onder de aandacht wil brengen van de KPN en de mensen die hier in het verleden een reactie  hebben geplaatst. Ook wil ik graag de mening horen van deze andere mensen.

1)) Het viel mij op dat bij het sorteren op “Onderwerp” de webmail het woordje/de tekst “eSpam]” niet “wordt meegenomen” bij de sortering. Dus dan kan men bijv. het volgende beeld krijgen:

  • eSpam] A kiss from Joe Biden
  • A kiss from Joe Biden
  • BSpam] A kiss from Joe Biden & Co.

(Dit is een concreet voorbeeld uit mijn eigen spammap. Ik wens dit soort email uit waarschijnlijk (extreem-)rechtse hoek niet te ontvangen. Ik vrees dat dit hierachter een oplichter schuil gaat. Het KPN spamfilter zet deze email gelukkig bijna altijd direct in de spammap.)

terwijl ik zou verwachten dat de 2e email (dat niet begint met “iSpam]”) ergens anders in de gesorteerde lijst zou staan. Ik wil graag de mening van andere mensen horen wat de software van de webmail in dit geval zou moeten doen: dit soort email wel of niet ergens anders in de gesorteerde lijst tonen. Ik persoonlijk vindt dat die 2e email (zonder de tekst “lSpam]"ergens anders in de lijst moet worden getoond.

2)) Om de hoeveelheid spam te verminderen heb ik een aantal afzenders, waarvan ik regelmatig spam ontvang, in de webmail-omgeving geblokkeerd. Email van deze afzenders wordt dan al bij de KPN tegengehouden.

Suggestie: Zorg ervoor dat blokkeerde afzenders, hun email terugkrijgen met een melding van de KPN dat hun email “gebounced” werd door de KPN email-software. Ik denk dat dan al een heleboel spammer al heel erg snel afhaken en geen spam meer sturen.

Ik kan vanuit mijn positie als gebruiker niet alle mogelijke (negatieve) gevolgen overzien van deze suggesties. Maar misschien dat de KPN moderators deze suggesties eens willen voorleggen aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor de software die de KPN gebruikt ? En aan de ontwikkelaars van de nieuwe webmailsoftware (die eind van dit jaar in gebruik wordt genomen) ?

 

Admin: afgesplitst naar eigen topic

Hoi Willy,

Dankjewel voor je suggesties, maar ik heb wel een paar kanttekeningen:

terwijl ik zou verwachten dat de 2e email (dat niet begint met “Spam]”) ergens anders in de gesorteerde lijst zou staan.

Ik niet, want dan zou het zijn doel ook voorbij gaan. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met Outlook op mijn werkplek, die doet hetzelfde, ook bijvoorbeeld bij antwoorden en forwards (waar dan standaard RE: of FW: ervoor in de subject staat), bij het sorteren op subject negeert ie die RE: en FW: ook. Het doel van die sortering is dan ook dat ik alle emails die over 1 bepaald onderwerp gaan snel bij elkaar kan zoeken, en doordat ie de RE's, FW's en SPAM]'s daarin negeert, kan dat gewoon, en bespaart me dat in sommige gevallen een enorme zoektocht. Als het op een gegeven moment je doel is om simpelweg alle mails bij elkaar te zoeken met de spam-tag in de subject, dan kun je gewoon de zoekfunctie gebruiken en filteren op die tag. Het werkt dus uiteindelijk hoe het zou moeten werken.

Zorg ervoor dat blokkeerde afzenders, hun email terugkrijgen met een melding van de KPN dat hun email “gebounced” werd door de KPN email-software. Ik denk dat dan al een heleboel spammer al heel erg snel afhaken en geen spam meer sturen.

Daarmee ga je er vanuit dat spammers netjes hun administratie bijhouden, en bijhouden welke adressen er gebounced worden. Ik kan je vertellen dat dat niet het geval is, en dat ze gewoon blijven mailen naar adressen waar ze een bounce van hebben gehad, omdat ze simpelweg de moeite niet nemen om te kijken naar wat er uberhaupt gebounced wordt.


@Raymondt 

Bedankt voor het antwoord.

Sorteren op onderwerp:

Ik kijk hier toch anders tegenaan. En dat komt omdat mijn emailprogramma bij sortering op “Onderwerp” wel alle emails waarvan het “Onderwerp” begint met “iSpam]” bij elkaar gezet worden. In dat opzicht wijkt dus mijn emailprogramma duidelijk af van wat er in de KPN webmail gebeurt. Dan lijkt het erop dat mijn emailprogramma duidelijk een minder geavanceerd zoek-algoritme heeft. Dit is overigens onvoldoende reden voor mij om een ander emailprogramma te nemen.

Bouncen:

Ik heb een programma waarmee ik elke keer spam “bounce". Maar uit jouw antwoord maak ik op dat dit “bouncen” dus eigenlijk totaal geen zin heeft, omdat de spammers hier totaal niet op letten. Jammer,  want ik dacht dat ik eigenlijk heel erg goed bezig was door dit “bounce"-programma te gebruiken.

(Weer wat geleerd. Zie ook mijn ondertekening (“A discussion ………….. “) bij elke post die ik plaats.)


Hoi Willy,

Sorteren op onderwerp: ja, ik kan me voorstellen dat hierin verschillende meningen zijn, en de voorkeur van de een niet de voorkeur van de ander is, en daarom moeten er soms keuzes gemaakt worden. Er zal dan gekozen worden voor de manier waarop de meesten het willen, en ik heb de feiten niet bij de hand zo, maar het zal zo zijn dat de manier waarop het nu werkt die manier is.

Bouncen: Hier maak je me even nieuwsgierig. Wat voor programma gebruik je precies, en wat doet die precies?


@Raymondt

 

Ik gebruik het programma “Bouncebully". 

https://bounce-bully.apponic.com/ en

https://bounce-bully.soft112.com/

Kijk ook hier: https://whatsoftware.com/bounce-email-spam-messages-back-to-spammers-with-non-delivery-notifications/

De eerste versie van dit programma werd al in 2004 gepubliceerd (in de tijd van Windows XP) en is nog steeds te downloaden. (Klik ook op de tab “Details”). En toch schijnt er deze maand een nieuwe versie van dit programma te zijn gepubliceerd.

https://bounce-bully.soft112.com/

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet over de technische tools/software beschik om te controleren of het programma werkelijk doet wat het belooft. Heeft de KPN wel die technische tools in huis ? Misschien zou de KPN eens kunnen kijken wat dit programma doet ?

 

(ik zag net dat ik een fout in mijn vorige antwoord heb gemaakt. Het woordje “Zoek-algoritme” moet worden vervangen worden door het woordje “Sorteer-algoritme".)

(Ik snap nu waarom er van mijn reactie een nieuw topic werd gemaakt. Het topic waarin ik mijn vraag stelde is vanaf nu gesloten voor nieuwe reacties).


Grappig, ik kende dit niet. Wist niet dat dit soort software bestond. Om even bij het begin te beginnen, sites als apponic, soft112, softonic zijn allemaal sites die ik eerlijk gezegd nooit vertrouw. Ik heb altijd het idee dat ze de downloads wel voorzien hebben van wat ‘extra's’. Ik zou daar dus in elk geval voorzichtig mee zijn, en eventueel sites als virustotal gebruiken om de software te checken die je er gedownload hebt.

 

Daarnaast denk ik niet dat dit soort software echt helpt, integendeel, ik verwacht dat het alleen maar meer ellende oplevert. Meerdere redenen daarvoor:

Ten eerste riep ik eigenlijk al dat de meeste spammers hun bounces niet echt checken, en vaak versturen ze ook vanaf een vals e-mailadres, dus dan zien ze hooguit alleen de directe bounces, en niet de gevallen van accept en bounce (daarover hieronder meer). Wat je hiermee dus ook in de hand werkt is dat de bounces veelal bij de verkeerde persoon terecht kunnen (en zullen) komen.

 

Ten tweede: er zijn grofweg 2 manieren van e-mail bouncen.

  1. Een directe bounce (zodra het mailtje door de verzender aangeboden wordt bij de ontvanger wordt ie al direct tegengehouden) en
  2. accept & bounce (de ontvanger neemt de mail aan, maar komt daarna pas tot de conclusie dat men het wil bouncen om welke reden dan ook, en stuurt dan een bouncebericht terug aan de verzender).

Als verzender kun je die 2 makkelijk uit elkaar houden, en zal er (zoals gezegd) als er al naar gekeken wordt, vooral gekeken worden naar directe bounces. Wat je met software als dit doet, is accept & bounce.

 

Ten derde moet het voor een spammer, als ie al naar bounces kijkt, prima mogelijk zijn om te zien of z'n bounces echt zijn, of van software als deze komt. Als ie het herkent als zijnde bounces die van dit soort software af komt, bevestig je daarmee dus juist dat je e-mailadres wel bestaat, en wel uitgelezen wordt. Oftewel, dat staat garant voor het ontvangen van nog meer spam.

 

Als laatste, maar misschien ook wel de belangrijkste: het zou zo maar kunnen dat je op deze manier per ongeluk mail gaat bouncen naar de verkeerde afzenders, en die zouden er over kunnen gaan klagen bij onze Abusedesk. Op dat moment heb je wel wat uit te leggen, want heel kort door de bocht gesproken ben je met deze software wel een beetje terug aan het spammen, en dus aan het spammen. Dat soort gevallen hebben we bij de Abusedesk al eens gehad.

 

Om een lang verhaal dus kort te maken, ik zou eens opnieuw gaan overwegen of deze software nu wel zoveel toevoegt. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

 

Admin: opmaak van de tekst iets aangepast om het voor meelezers makkelijker te maken


@Raymondt 

Het "bounce”-programma BounceBully had ook de mogelijkheid om de afzender/spammer te gaan “punishen” met een vloed aan "bounce"-emailtjes. Dan kon men die “bounce”-email meerdere keren (aantal keer is te bepalen door de gebruiker) terug naar die spammer/afzender “bouncen". Maar dan wordt natuurlijk ook de kans veel groter dat de gebruiker van dit programma (d.w.z. IK, @Willy22 ) als spammer wordt aangemerkt, met alle gevolgen van dien.

Nee, afgaande op bovenstaande informatie is het duidelijk dat het beter is dat ik dit programma gewoon niet meer moet gebruiken. Dat voorkomt een heleboel (potentiele) ellende in de toekomst. Jammer, jammer maar helaas, het is niet anders.

Klopt. Sommige websites voegen aan downloads software toe en dan is het maar de vraag wat er aan dubieuze software wordt toegevoegd. Tja, die websites moeten natuurlijk ook ergens hun inkomsten vandaan halen.

In ieder geval; bedankt voor de antwoorden. We (de meelezers) en ik zijn weer wat wijzer geworden.


Graag gedaan!

Toch wil ik nog wel even uitdrukkelijk toevoegen, om er ook zeker van te zijn dat mensen die dit verhaal lezen niet op bepaalde ‘creatieve’ ideeën komen (dus niet persé aan jou gericht @Willy22 , maar vooral aan mensen die denken dat het terugspammen misschien wel een puik idee is) :

 

Het "bounce”-programma BounceBully had ook de mogelijkheid om de afzender/spammer te gaan “punishen” met een vloed aan "bounce"-emailtjes. Dan kon men die “bounce”-email meerdere keren (aantal keer is te bepalen door de gebruiker) terug naar die spammer/afzender “bouncen".

 

Als je dit zou doen, dan speel je dus voor eigen rechter, en dat is nooit een goed idee. Zulke acties zullen leiden tot klachten bij de abusedesk hierover, en dat zal ervoor zorgen dat je verbinding per direct in Quarantaine geplaatst zal worden. Het argument “ja maar hij begon met spammen” zal dan ook geen enkele reden zijn om dit soort dingen ok te vinden. Je mag je verbinding niet inzetten om anderen overlast te bezorgen, en daarin wordt geen enkel onderscheid gemaakt tussen overlast voor gewone internetgebruikers of internetgebruikers die zelf ook niet al te frisse dingen doen met hun verbinding, of jou misschien lastig gevallen hebben.