Skip to main content

Via laptop wel. Je zal maar geen laptop hebben….

Zou dus wel handig zijn dat dat toegevoegd wordt.

Via http://webmail.kpnmail.nl via de phone staat bij Instellingen en dan E-mail de optie “Filter Regels” niet.

Phone:

Nieuw bericht

Handtekening (en deze is hier enkelvoud)

Geblokkeerde verzenders

Via de laptop wel:

Nieuw bericht

Handtekeningen (deze staat hier dan in meervoud???)

Filter Regels

Geblokkeerde verzenders

Misschien gebruiken de ontwikkelaars van de webmailsoftware GOOGLE Translate om mijn antwoord hierboven in het Engels (/Duits ???) te vertalen. Tja, dan is zeer goed mogelijk dat GOOGLE er "niet veel van bakt” om de vertaling in de juiste engelse termen/woorden te vertalen.


Misschien gebruiken de ontwikkelaars van de webmailsoftware GOOGLE Translate om mijn antwoord hierboven in het Engels (/Duits ???) te vertalen. Tja, dan is zeer goed mogelijk dat GOOGLE er "niet veel van bakt” om de vertaling in de juiste engelse termen/woorden te vertalen.

Ik denk dat dat wel meevalt, Google translate is tegenwoordig behoorlijk goed.

 

Voor de mensen die te lui zijn om de link te openen in mijn vorige antwoord:

 

 

Zie bovenstaand plaatje:

1)) Als ik de webmail sluit en weer open/binnenkom dan blijkt dat de webmail mijn laatste keuze van sorteren heeft onthouden. De webmail sorteert dan de emails weer op dezelfde voorgaande manier.

2)) De software van de webmail doet zijn werk goed als het moet sorteren (groene pijl) op “Datum", “Ongelezen", “Grootte", “Onderwerp”. Het is mij niet duidelijk wat er gebeurt/moet gebeuren als ik sorteer op “Kleur". Maar bij het sorteren op "Van” (= Afzender) (blauwe pijl) gaat het mis.

3)) Ik heb eerst gesorteerd op "Datum” (rode pijl) en daarna gesorteerd op “Van" (blauwe pijl).  Als gevolg daarvan ontstond de situatie in het plaatje hierboven. FOUT #1: De namen in de blauwe rechthoek zijn allerminst gesorteerd op “Afzender/Van".

4)) De software van de webmail sorteert namelijk NIET op de NAAM van de afzender (zie in de blauwe rechthoek) maar WEL op het EMAILADRES van de afzender. En dat terwijl de software WEL de NAAM van de afzender toont. Tja, dan is het geen wonder dat het lijkt het erop alsof er dus helemaal niet op afzender gesorteerd wordt.

Het emailadres wordt getoond als men de muis(-cursor) op de naam van een afzender plaatst. Dan toont de webmail software het emailadres van die ene afzender.

5)) Maar bij dat sorteren op emailadres gaat de software voor een 2e keer in de fout. FOUT #2: de software kijkt bij het sorteren op emailadres alleen naar de tekens/de tekst die voor het “@” teken staan. En "vergeet” om naar het GEHELE emailadres te kijken (incl. domeinnaam) bij het sorteren.

 

In het recente verleden had ik 4 emails in mijn “Postvak In” staan. Ik sorteerde eerst op datum en toen op afzender. Als gevolg daarvan werden deze 4 emails in de volgende volgorde door de webmail getoond:

  • info@macrobusiness…………….. .com
  • info@slimbe…….. .com
  • info@value…… .com
  • info@slimbe…….. .com

Toelichting:

  1. De 2e en 4e email kwamen van dezelfde afzender.
  2. Er werd dus ALLEEN op de tekens voor het "@” teken gesorteerd. Alle emailadressen  die begonnen met “info@” werden hierdoor bij elkaar gezet.
  3. Daarbinnen werd er op datum gesorteerd. En dus werden dus deze 4 emails op de bovenstaande manier getoond. De sorteervolgorde was dus 1)) tekens voor het @ teken en 2)) datum.

Het hele bovenstaande verhaal kan men ook nalezen vanaf dit antwoord:

 

See the picture above:

 1)) When I close the webmail and open/enter it again, it appears that the webmail has remembered my last choice of sorting.  The webmail then sorts the emails again in the same way as before.

 2)) The webmail software does its job well when it has to sort (green arrow) by “Date”, “Unread”, “Size”, “Subject”. It is not clear to me what happens/should happen when I  sort by "Color".  But when sorting on "From" (= Sender) (blue arrow) things go wrong.

 3)) I first sorted by "Date" (red arrow) and then sorted by "From" (blue arrow).  As a result, the situation in the picture above arose.  ERROR #1: The names in the blue rectangle are not sorted by "Sender/From" at all.

 4)) The webmail software does NOT sort by the NAME of the sender (see in the blue rectangle) but DOES sort by the EMAIL ADDRESS of the sender.  And that while the software DOES show the NAME of the sender.  Well, then it is no wonder that it seems that there is no sorting by sender at all.

 The e-mail address is displayed when you place the mouse (cursor) on the name of a sender.  Then the webmail software shows the email address of that one sender.

 5)) But when sorting by e-mail address, the software goes wrong for a 2nd time.  ERROR #2: When sorting by email address, the software looks only at the characters/text that precede the “@” sign.  And "forget” to look at the ENTIRE email address (incl. domain name) when sorting.

 In the recent past I had 4 emails in my “Inbox”.  I sorted first by date and then by sender.  As a result, these 4 emails were displayed by the webmail in the following order:

  • info@macrobusiness…………….. .com
  • info@slimbe…….. .com
  • info@value…… .com
  • info@slimbe…….. .com

 Explanation:

  1. The 2nd and 4th email came from the same sender.
  2. So ONLY the characters before the "@" were sorted. All email addresses  that started with “info@” were put together.
  3. It was sorted by date.  And so these 4 emails were shown in the above way.  So the sort order was 1)) characters before the @ sign and 2)) date.

@wjb 

Inderdaad. GOOGLE doet de vertaling eigenlijk opmerkelijk goed. Hoewel de vertaling toch hier en daar nog wel een beetje “steenkolen-engels” is.


Nogmaals, de vertalingen zijn gedaan door een vertaler die zelf nooit de software heeft gezien. Hij werkt voor meerdere projecten en zit vaak alleen de teksten als losse regels voorbijkomen zonder de software te zien. Ik heb al contact met hem gehad, maar het wachten is op een software update waarvan KPN nu laat weten dat het nog een jaar gaat duren.

 

En zullen we net zien, dan zijn al onze filterregels opeens weg en moet alles compleet anders worden gedaan.


Ik heb reacties op de ingediende feedback voor jullie.

 

@PeterG, het ontbreken van de filterregels optie op mobiele apparaten is ‘as designed’. Open Xchange geeft hiervoor als reden dat de functie te onoverzichtelijk zou zijn op een mobiel apparaat. Zij zouden dit voor ons specifiek kunnen aanpassen, maar daar zit een hoog, jaarlijks terugkerend, prijskaartje aan. Dus dit doen we niet.

 

Als ik KPN was zou ik iemand in huis halen die zelf de programmacode kan beheren. Bizar dat zo'n bedrijf eerst iets onhandig in elkaar steekt en dan jullie vraagt maandelijks te dokken om er een fix voor te krijgen. Het is inderdaad geen bug, maar wel een ontwerpfout. Ze moeten gewoon niet van die scrollbare pop-up venstertjes gebruiken.

 

 

Begin volgend jaar krijgen we een nieuwe versie van de webmail. Dit duurt nog even omdat die nieuwe versie heel andere techniek gebruikt. Daarvoor moeten wij aan onze kant ook aanpassingen doen. Betekent dat in de huidige versie van de webmail geen veranderingen meer zullen komen. Zodra we de nieuwe versie hebben controleren we of de meldingen die jij deed, @DoeHetZelf, nog voorkomen. Mocht dat dan zo zijn, kunnen we dat dan aankaarten bij Open Xchange.

 

Tot volgend jaar dan maar? En dan zullen we waarschijnlijk zien dat alle bestaande filters handmatig opnieuw moeten worden toegevoegd in een compleet ander systeem, en dat de headers ook niet meer hetzelfde zijn dus dat de regels herzien moeten worden.

 

 

Verder, jouw melding over het niet opslaan van je bewerkingen. Daarover geeft het webmailteam aan dat ze dit nog niet hebben kunnen reproduceren. We zijn dan ook benieuwd hoe jij de setting ‘Automatisch afmelden’ heb staan. Deze vind je onder Instellingen > Beveiliging > Algemeen.

 

Die staat op 15 minuten, maar als ik op opslaan klik en er niets is opgeslagen, dan ben ik nog wel ingelogd, dus denk niet dat het daarmee samen hangt.

 

 

Ik heb hier een reeks screenshots van de filterregels die ik nu gebruik omdat het KPN spamfilter zijn werk niet doet.

Het eerste screenshot is hoe het er uit zou moeten zien, maar die regel staat uit omdat die niet werkt met de bug die nu in de software zit. Door die bug worden “nested conditions” / “gekoppelde voorwaarden” niet als gekoppelde voorwaarden beschouwd maar elke voorwaarde op zichzelf wanneer ik bovenaan kies voor “Apply rule if any condition is met”. De volgde screenshot toont dus een regel die ik heb uitgeschakeld:

 

Vanwege die bug heb ik nu de regels opgesplits in 21 regels. Elke voorwaarde waarbij een “nested condition” / “gekoppelde voorwaarde” zit als een aparte regel. De opgesplitste regels werken wel.