Skip to main content

Sinds 2 mei hebben wij hier een andere ISP namelijk KPN glasvezel.
Internet, tv en telefoon werken prima.
Alleen kunnen wij email in Outlook 2010 niet meer ophalen, verzenden en lezen sinds nieuwe ISP kpn.com hier in huis hebben.
Wij kunnen, g.z.d., wel onze mail lezen op onze Samsung smart phone.
Ik wil een PDF toevoegen met screenshots van de instellingen en gemaakte stappen maar geen idee hoe dat hier in dit forum moet. Bovendien bood het helaas geen oplossing.
Graag jullie advies en ondersteuning om de mail weer uit de knoop te trekken. De belangrijkste foutcodes in de PDF waren:
“De verbinding met de server is onderbroken. als het probleem blijft  bestaan neemt u contact op met de serverbeheerdr of internetprovider (ISP) De reactie van de server was:  ERR Cannot connect to POP server Connect error 10060”

Vriendelijke groet,

Jeroen Smit

foutmeldingen in Outlook 2010

 

Outlook 2010 wordt sinds november 2021 niet meer ondersteund door MS @GlasvezelGaatMis 

Bij KPN kun je ook de KPN webmail gebruiken, zie onderstyaande link:

KPN Webmail (kpnmail.nl)

Succes.

 


Outlook 2010 wordt sinds november 2021 niet meer ondersteund door MS @GlasvezelGaatMis 

Bij KPN kun je ook de KPN webmail gebruiken, zie onderstyaande link:

KPN Webmail (kpnmail.nl)

Succes.

 

Ik blijf dit soort antwoorden dooddoeners noemen. Als iets gewoon heeft gewerkt of nog steeds werkt is het aan de gebruiker om de beslissing te nemen over zaken als veiligheid of geen updates meer krijgen


Hallo @Speedmaster dat Outlook2010 niet meer ondersteund wordt en dus niet meer helemaal bij de tijd is kan een oorzaak zijn voor het niet (goed) functioneren met de KPN mailservers.

In plaats van mijn antwoord te bekritiseren had je dus zelf met een constructief antwoord kunnen komen waar @GlasvezelGaatMis wèl wat aan heeft.

@GlasvezelGaatMis zou de 0x800…..meldingen via Google kunnen gaan uitpluizen voor de werkelijke redenen dat de mail niet wil werken en daarom een wel werkend alternatief gegeven in de vorm van de KPN webmail.

 


@JanD 
Ik heb geen KPN mail account en dat wil ik ook niet.
Totdat KPN onze oprit naar het internet is geworden, functioneerde Ziggo zonder enig probleem en konden we probleemloos de eigen mailservers benaderen. En nu ineens niet meer. Rara…

Ik heb gegoogled maar kan van de vage aangeboden “oplossingen” voor foutmelding 10060 als niet-nerd geen chocolade maken.

Ik heb de hosting van mijn domein, Ikoula,com, een ticket laten aanmaken maar ja ik zie al kastjes bij de muur staan …

Jammer hoor.

@JanD 
👍
oftewel: mee eens!


In plaats van mijn antwoord te bekritiseren had je dus zelf met een constructief antwoord kunnen komen waar @GlasvezelGaatMis wèl wat aan heeft.

@GlasvezelGaatMis zou de 0x800…..meldingen via Google kunnen gaan uitpluizen voor de werkelijke redenen dat de mail niet wil werken en daarom een wel werkend alternatief gegeven in de vorm van de KPN webmail.

 

En dat zie je verkeerd, ik heb onvoldoende kennis van Outlook 2010 in samenhang met een eigen maildomein, wat hier namelijk van toepassing is, om deze gebruiker goed te kunnen helpen. Jij neemt zelf niet eens de moeite om de gebruiker te helpen en stuurt deze figuurlijk met een kluitje in het riet en dat is wat hier binnen de community niet gewaardeerd wordt.  Post dan gewoon helemaal geen reactie en laat gebruikers met meer kennis reageren, nu jaag je de gebruiker weg met jouw reactie.


Hallo  @Speedmaster ik heb @GlasvezelGaatMis het advies gegeven de KPN webmail te gebruiken i.p.v.  het niet meer ondersteunde en dus onveilige Outlook 2010.

Dit is het laatste wat ik er over schrijf naar jou toe en wacht een reactie van @GlasvezelGaatMis af.

 

 


@GlasvezelGaatMis

Vergelijk dan eens de instellingen van de smartphone met die van Outlook. Het lijkt erop dat de KPN “strenger” is dan Ziggo. Dan denk ik met name aan dingen als de versleuteling van gegevens (SSL, TLS 1.0, 1.1, 1.2 & 1.3). Want KPN ondersteunt bijv. TLS 1.3 nog niet.

Ook vond ik dit:

https://secure.pcsystemfix.com/fix-windows-errors/?error=Connection%20Timed%20Out%2010060%20Errors

De ondersteuning voor Outlook 2010 werd in 2020 gestopt en daardoor is het inderdaad mogelijk dat je problemen krijgt als je Outllook 2010 gebruikt in combinatie met 1)) nieuwere versies van Windows (10 en 11) en/of 2)) de emailservers van de KPN.


@Willy22 

Dank voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag en hoop de instellingen ook op de Samsung te vinden om die zo te kunnen vergelijken (en vooraf: begrijpen) . Tips waar ik die instellingen kan vinden zijn van harte welkom om zodoende wat bochten in het virtuele oerwoud af te snijden.

Sinds ik bij de superoude gebruikers behoor moet ik bekennen dat:

1- Ik gebruik een MSi laptop van ongeveer 15 jaar oud (met 2e nieuwe  HD) maar die doet het nog goed genoeg voor mij

2 - Via mijn toenmalige baan kon ik toen “upgraden” naar Windows …. 7 professional dat ook goed bevalt maar inderdaad al lang niet meer wordt ondersteund.

3 - Ja ik ben schuldig aan deze koperstaking van consumentenelectronica om het milieu en mijn AOW portemonnee te sparen. 😉


@GlasvezelGaatMis

Ook ik heb nog Windows 7. Moet nog een keer de overstap naar een nieuwere versie van Windows maken maar eigenlijk haat ik de gebruikersinterface van W10 en W11.

Windows 7 ondersteunde oorspronkelijk alleen TLS 1.0 (en TLS 1.1 ???). Daar is later TLS 1.2 bijgekomen (als je braaf alle updates hebt geïnstalleerd). Dit staat overigens los van de ondersteuning voor TLS / SSL in een emailprogramma. Ook het emailprogramma moet (los van Windows) die varianten van TLS / SSL ondersteunen. En dat zou voor Outlook 2010 een probleem kunnen zijn (heb nooit met Outlook gewerkt).

Tips voor de smartphone kan ik je niet geven want ik heb ook geen smartphone. Misschien heb je hier iets aan: Bovenaan deze webpagina zie je het woordje “Service” staan. Kies dat eens en ga daar eens flink “rondsnuffelen".

De weblink hierboven zegt dat de fout gezocht moet worden in gecorrumpeerde informatie in het Windows register. Er zijn tooltjes om al dat "vuil” te verwijderen uit het register maar dan moet je wel het aandurven om die tooltjes te draaien. Het Windows register is echter ZEER gecompliceerd en daarom ben ik ZEER terughoudend met het aanbevelen van deze tooltjes. Alleen geschikt voor mensen die (regelmatig) “onder de motorkap” van Windows kijken.


@Willy22 

Zo dat is een snelle reactie. Dank daarvoor.

Intussen was ik inderdaad gaan rondneuzen in het e-mailprogramma van de Smartphone. Goede tip maar het werkt helaas (nog) niet voor Outlook 2010.

Ik ben het nu aan het proberen in Thunderbird (kan zo de versie niet zien) maar ook daar werken de instellingen denk ik niet want er komt helemaal niets binnen terwijl het wieltje draait en draait. Of komt dat omdat Thunderbird enige jaren mail wil ophalen? De test knop leverde in ieder geval foutmeldingen op. “Verzenden van het bericht is mislukt. Het bericht kon niet worden verzonden, omdat de wachttijd voor de verbinden met uitgaan (SMTP)server smtp.websmit.nl is verlopen. Probeer het opnieuw."

In de Samsung kun je de instellingen zo vinden (voor alle anderen die deze tip willen toepassen):

Start het E-mail programma → ga naar account overzicht -> E-mailinstelligen -> selecteer het account dat je wilt bekijken -> helemaal onderaan: Serverinstellingen en daar vinden de nieuwsgierigen de instellingen die op deze smartphone werken.


@Willy22 

Lekker kopje Java als als jouw icoon. Brengt mij op een goed idee: Koffie! (met één koekje)

Groet

Jeroen


Hallo @GlasvezelGaatMis op de smartphone kun je ook de Outlook app installeren en gebruiken, dat werkt ook gewoon goed.

 


@GlasvezelGaatMis 

Dan zit de fout niet in Outlook of Thunderbird maar in de combinatie glasvezel, Windows en de emaiserver van “websmit".

Kun je via een browser contact leggen met de "websmit” emailserver (dit is jouw variant van de KPN webmail) ? Of je moet eens kijken naar de instellingen van de emailserver (“websmit"). Maar daar kan ik je niet bij helpen.


Wat nog wel eens voor kan komen is dat er gewerkt wordt met een white-list, het kan zijn dat de IP range van KPN geen toegang heeft tot jouw mailserver. Dit kan alleen je hosting partner oplossen 


Outlook 2010 wordt sinds november 2021 niet meer ondersteund door MS @GlasvezelGaatMis 

Bij KPN kun je ook de KPN webmail gebruiken, zie onderstyaande link:

Alleen gaat het bij TS niet om KPN maar om een eigen domeinnaam en webhoster waardoor dit feest niet op gaat.

 

Ik blijf dit soort antwoorden dooddoeners noemen. Als iets gewoon heeft gewerkt of nog steeds werkt is het aan de gebruiker om de beslissing te nemen over zaken als veiligheid of geen updates meer krijgen

Klopt, wat er op jouw apparaten draait is helemaal aan jouw om wel of geen updates te installeren, software te gebruiken die wel of niet worden geupdate. Alleen heb je wel (terecht) pech als software weigert te werken wanneer een leverancier (KPN bijvoorbeeld) besluit om haar verplichtingen te voldoen aan haar servers en infrastructuur veilig te houden.

@GlasvezelGaatMis

 

KPN Mail != Websmit Mail

 

 

Als ik een check doe vanaf diverse Dedicated Servers en Virtual Private Servers die ik her en der heb draaien dan valt mij op dat IPv6 soms lukraak de geest geeft bij je webhost (Ikoula). Zo zie je hier dat IPv6 wel in de DNS Records staat maar niet bereikbaar is, Wat je mogelijk zou kunnen doen is als SMTP en POP server het bijbehorende IPv4 adres in te voeren 185.10.99.10. Nog mooier zou het zijn als je in de DNS Records gewoon de IPv6 adressen kunt verwijderen en dit te doen tot IPv6 bij Ikoula weer stabiel werkt. Dit geldt trouwens ook voor je website waarbij IPv6 eveneens niet naar behoren functioneert.

Je oude provider ondersteunde mogelijk geen IPv6 (?) waardoor het probleem niet merkbaar was.

 

Aanvulling:

Ikoula gebruikt DirectAdmin voor zover ik zag, het kan zijn dat hun Brute Force monitor, of Configserver & Firewall (CSF) te streng afgesteld staat waardoor je IP Adres in de blokkade terechtgekomen is. Ikoula vragen om dus even hun logs te checken is hierin ook zekers geen overbodige luxe. ALS je contact opneemt met Ikoula, vergeet dan niet even je IPv6 subnet door te geven die je bij KPN toegewezen hebt gekregen, deze vind je in je Mijn KPN. Dit maakt het zoeken voor hen een stuk eenvoudiger.

 


@GerritS76 

@GlasvezelGaatMis 

Klopt. Je kunt inderdaad je eigen domein toevoegen aan de KPN webmail.


@GerritS76

@GlasvezelGaatMis

Klopt. Je kunt inderdaad je eigen domein toevoegen aan de KPN webmail.

Klopt helemaal, alleen gaat het niet om het toevoegen van een eigen domein aan KPN Mail, TS wilt zijn e-mail ophalen maar zoals de screenshots laten zien kan er geen verbinding worden gemaakt met het IPv6 adres (2a00:c70:1:185:10:99:10:1) wat logisch is want die werkt namelijk ook niet naar behoren (lees; is gewoonweg onbereikbaar).

Sowieso, eigen domeinnaam toevoegen bij KPN is gewoon onzin en te beperkt zolang ze de eigenaar van een domeinnaam niet zelf laten bepalen hoe mail beveiligd wordt. TLSA ontbreekt, DNSSEC ontbreekt, DMARC ontbreekt, DKIM ontbreekt… zaken die je tegenwoordig steeds vaker eigenlijk ingesteld wilt zien gewoonweg omdat je eigenlijk aan de standaarden wilt voldoen.

Wat TS dus kan doen is zoals ik al aanhaalde, of het IPv4 adres toevoegen i.p.v. het mailserver domein (mail.yy.zz / smtp.yy.zz / pop(3).yy.zz). Wat misschien ook kan is contact opnemen met de webhost en hen erop attenderen dat IPv6 helemaal niet werkt en/of één of meerdere door TS gebruikte IPv6 adressen (lees; zijn subnet) geblokkeerd wordt. Dit laatste is trouwens niet het geval anders zou internet.nl (web) en (mail) wel werken dus lijkt het erop dat IPv6 bij Ikoula (1) (2) niet werkt.


@GerritS76 

Helemaal gelijk. Men kan wel een domein aan de KPN webmail toevoegen maar dan moet dus dat domein wel aan meer(dere) (veiligheids-)eisen voldoen. Dat betekent dus ook dat Ziggo “minder streng” is dan de KPN waar het gaat om de beveiliging van het emailverkeer.


@Speedmaster@JanD@Willy22@GerritS76 

Beste Forumisten,

Ik vind het als noob hartverwarmend dat jullie je zo inspannen om onze Outlook 2010 uit de KPN/Ikoula prut te trekken.

Het “goede”nieuws is dat wij onze mail wel via webmail kunnen benaderen (Roundcube)= goede tip👍.

Het slechte nieuws: veel dingen die ik als beginneling lees zijn voor mij onbegrijpelijk.

Mijn aanpak zou zijn: wacht het antwoord af van Ikoula (ervaring leert van eerdere tickets/vragen dat het wel even kan duren = understatement en ze dan met jullie opmerkingen om de oren te meppen. Ikoula was eerder een Rotterdamse webhost die door een Frans bedrijf is opgeslokt en nu vanuit Parijs opereert + Google translate. Dus misschien om binnenkort maar toch over te stappen op een andere webhost voor onze eigen mail)

@GerritS76 

Jij schreef: Wat TS (ik meen uit de tekst te begrijpen dat ik dat ,=Jeroen, ben) dat dus kan doen is zoals ik al aanhaalde, of het IPv4 adres toevoegen i.p.v. het mailserver domein (mail.yy.zz / smtp.yy.zz / pop(3).yy.zz).

maar waar doe ik dat en hoe?

 

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Zo en nu inpakken voor een weekeindje weg naar Zuid Limburg.

Groet,

Jeroen


@GlasvezelGaatMis

Dit moet je aankaarten bij jouw webhost. Misschien is het inderdaad beter om een webhost te zoeken die jou in het nederlands te woord kan staan. Maar lukt het dan niet om jouw huidige domein toe te voegen aan de KPN webmail ?


 

@GerritS76

Jij schreef: Wat TS (ik meen uit de tekst te begrijpen dat ik dat ,=Jeroen, ben) dat dus kan doen is zoals ik al aanhaalde, of het IPv4 adres toevoegen i.p.v. het mailserver domein (mail.yy.zz / smtp.yy.zz / pop(3).yy.zz).

maar waar doe ik dat en hoe?

Oei, het is al heel wat jaar geleden dat ik Outlook 2006 en 2010 gebruikt heb, tegenwoordig gebruik ik de 365 Family voor een paar tientjes per jaar die tevens ruim 6TB aan opslag bied (mooi voor het maken van backups etc.).

Na wat speurwerk (helaas Engels);

 

 

Bij zowel Inkomende (POP) en Uitgaande (SMTP) zet je i.p.v. het domeinnaam IP Adres 185.10.99.10.

Zodra je een terugkoppeling hebt van Ikoula (met hopelijk een oplossing), kan je via dezelfde weg het IPv4 adres weer terug veranderen in het geen wat je nu hebt staan (Bijv: websmit.nl / mail.websmit.nl etc.).

 

LET OP!  Niet dezelfde instellingen gebruiken zoals in de afbeelding(en) getoond worden. Omdat ik geen Outlook 2010 gebruik moest ik deze afbeeldingen even online opzoeken. Het enige dat je dus hoeft te veranderen is het Inkomende en uitgaande mailserver.

Een andere weg zoals het uitschakelen van IPv6 is leuk - wordt soms ook geadviseerd - alleen heeft dit niet heel veel zin als je mails ook ontvangt op smartphones, tablets etc. Het verwijderen van IPv6 zaken bij het domeinnaam (via DirectAdmin) ga ik maar niet doen aangezien Ikoula dan misschien niet kan troubleshooten.

 

 

Zo en nu inpakken voor een weekeindje weg naar Zuid Limburg.

Veel plezier!


@GerritS76 

Ja werkelijk je bent een topper!

Jouw voorgestelde (tijdelijke) aanpassing werkt en er kwam een stuwmeer aan mail binnen.

Dus nu weer in de Old Skool IPv4 adressering.

IPv4 nummer i.p.v. domeinnaam o.i.d.

Iedereen bedankt voor het meedenken aan een tijdelijke oplossing en mijn nek is nu weer tijdelijk gered want als whizz kid van 67 jaar had ik toch ernstige schade opgelopen dat de boel in de prak liep.


 

Helemaal super dat het werkt Jeroen! 😀


Alleen niet voor mijn huisgenoot. 😥


Alleen niet voor mijn huisgenoot. 😥

Dan moet ook daar (helaas) het IP-Adres even worden ingevuld i.p.v. het mail-domein.

Dit moet helaas op alle apparaten waarop je de e-mail van je eigen domeinnaam wilt binnenhalen 🙁