Skip to main content

Sinds 2 mei hebben wij hier een andere ISP namelijk KPN glasvezel.
Internet, tv en telefoon werken prima.
Alleen kunnen wij email in Outlook 2010 niet meer ophalen, verzenden en lezen sinds nieuwe ISP kpn.com hier in huis hebben.
Wij kunnen, g.z.d., wel onze mail lezen op onze Samsung smart phone.
Ik wil een PDF toevoegen met screenshots van de instellingen en gemaakte stappen maar geen idee hoe dat hier in dit forum moet. Bovendien bood het helaas geen oplossing.
Graag jullie advies en ondersteuning om de mail weer uit de knoop te trekken. De belangrijkste foutcodes in de PDF waren:
“De verbinding met de server is onderbroken. als het probleem blijft  bestaan neemt u contact op met de serverbeheerdr of internetprovider (ISP) De reactie van de server was:  ERR Cannot connect to POP server Connect error 10060”

Vriendelijke groet,

Jeroen Smit

foutmeldingen in Outlook 2010

 

@GerritS76 

Nog een vraag (van iemand die ook een relatieve noob is):

De oplossing was dus een IPv4 adres in te vullen i.p.v. een IPv6 adres (dat langer is) in te vullen omdat de webhosting op dit ene punt “moeilijk doet”. Maar dan trek ik hier de conclusie dat de smartphone geen IPv6 adressering gebruikt maar in plaats daarvan IPv4 omdat die wel email kon ophalen. Kan dat kloppen ?


@GerritS76

Nog een vraag (van iemand die ook een relatieve noob is):

De oplossing was dus een IPv4 adres in te vullen i.p.v. een IPv6 adres (dat langer is) in te vullen omdat de webhosting op dit ene punt “moeilijk doet”.

Als je geen trauma wilt oplopen, dan moet je geen IPv6 adres invoeren die zijn inderdaad ellendig lang! En het waardeloze daarin is ook nog eens dat afhankelijk van het programma je deze soms zelfs tussen s] moet zetten.

// Ik wilde een voorbeeldje toevoegen maar helaas laat het forum dit niet toe 🤣 //

 

Maar dan trek ik hier de conclusie dat de smartphone geen IPv6 adressering gebruikt maar in plaats daarvan IPv4 omdat die wel email kon ophalen. Kan dat kloppen ?

Ergens is dit ook best vreemd. Dat het op de smartphone wel werkt kan mogelijk komen omdat normaalgesproken als een IPv6 adres niet bereikbaar is, er wordt teruggevallen op IPv4. Mogelijk gebeurt dit bij de betreffende smartphone sneller dan dat dit onder Windows het geval is.

Maar oké, hoe ik erbij kwam… mijn portscans vanaf diverse servers gaven aan dat IPv6 down is bi Ikoula. Vervolgens gaf ook internet.nl deze informatie, als je alle 1’tjes bij elkaar optelt dan kan je wel de conclusie trekken dat er iets niet goed gaat bij Ikoula.

Een portscan / testresultaat van één van m'n VPS'n in Amsterdam.
Zoals te zien zou de mailserver/website nu gewoon weer bereikbaar moeten zijn via IPv6.

Ik vrees dat IPv6 extreem instabiel is bij Ikoula.

 


@GlasvezelGaatMis 

Omdat je KPN glasvezel hebt, heb je ook van de KPN één of meer emailaccounts gekregen. Dus kun je ook die accounts m.b.v. de KPN webmail gebruiken. Ik persoonlijk zou aan de KPN webmail ook jouw/jullie eigen domein(en) aan toevoegen. Dan heb je toegang tot al jullie "websmit” accounts mb.v. een browser en de KPN webmail. Dit gaat er uiteraard van uit dat de KPN webmail zich niet "verslikt” in de gebrekkige ondersteuning (denk: IPv6 en/of Ip4v) van Ikoula.

 

(bovenstaand verhaal is geen kwestie van “moeten”, het is slechts een goed bedoeld advies).


Hallo @Willy22 KPN geeft al jaren standaard geen mailaccount meer uit bij een nieuw thuisabo, dit omdat er steeds meer mensen reeds een account hebben bij Google, MS, Yahoo e.d.

Je kunt uiteraard wel 1 of meerdere accounts en aliassen (adressen noemt KPN dat) aanmaken als je daar berhoefte aan hebt.

 


@GlasvezelGaatMis

Ik persoonlijk zou aan de KPN webmail ook jouw/jullie eigen domein(en) aan toevoegen.

 

De reden waarom mensen dit vaak niet doen is vaak omdat bij vertrek naar een andere provider, alle ontvangen e-mails verdwijnen als je gebruik maakt van IMAP (en dus ook Webmail). Daarnaast zijn er bij gebruik van domeinnaam + webhosting ook nog voordelen als, meer filters (250+) mogelijk, DKIM, DMARC, DANE, TLSA, DNSSEC mogelijk die een aanzienlijke verbetering in beveiliging bieden.

Vergeet ook niet dat E-mail een door de provider aanvullend stukje “service” betreft waarbij je geen garanties hebt, krijgt en kunt afdwingen. Je hebt tenslotte een overeenkomst voor internet (televisie/telefonie) niet voor e-mail.

Dus wijs is het niet om je domeinnaam te koppelen aan je internetprovider aangezien dit je toch weer afhankelijk maakt van … je internetprovider.


@GerritS76

Maar dan snap je niet hoe de KPN webmail werkt. Om bij de KPN webmail binnen te komen moet je een KPN emailaccount aanmaken. Per KPN emailaccount moet je apart inloggen.

Daarna kun je één (of meerdere ???) van jouw eigen domeinen toevoegen (bijv. "websmit.nl") aan de webmail. Dan hoef je helemaal de KPN emailadressen helemaal niet te gebruiken. Die toegevoegde domeinen benader je met het IMAP protocol. Dus blijven alle email op de bijv. “websmit.nl” server staan. Bij een overstap naar een andere provider hoef je dan geen enkele email te verplaatsen naar de nieuwe emailserver van die andere provider.


 

Ik denk dat ik weet welke jij bedoelt, je doelt waarschijnlijk op deze:

ECHTER

Mocht je deze methode inderdaad bedoelen, neen.. e-mails worden dan afgeleverd op mx.kpnmail.nl en worden dan zeer zeker niet langer op websmit.nl afgeleverd en zullen dus wel degelijk verwijderd worden wanneer je verhuist van provider.

KPN bied niet de mogelijkheid om via KPN Webmail e-mails van andere accounts te benaderen maar gewoon de mail te verwerken namens dat domein.

 

Voorbeeld;
De gele balk is wat KPN wilt dat je veranderd, dat betekent:
Lever e-mails af gericht aan websmit.nl op mailserver mail.websmit.nl met priority 10. 
Wijzigen in
Lever e-mails af gericht aan websmit.nl op mailserver mx.kpnmail.nl met priority 10.

Zoals je zult begrijpen zullen e-mails dan dus niet meer arriveren op de websmit.nl server maar bij KPN en dus blijven e-mails pertinent niet staan in de IMAP van de mailserver waarop websmit.nl draait.

Dus neen, zekers geen goed idee als de e-mails van je eigen domeinnaam je heilig zijn en ooit wilt verhuizen naar een andere provider en de e-mails wilt behouden.

 

Zoals ook hier te lezen is moet je dus DNS wijzigingen aanbrengen. DNS wijzigingen hebben invloed op het hele domeinnaam, als je MX aanpast naar een andere server dan wordt de andere server in het vervolg gebruikt voor mailverkeer en vervalt de mailserver van je eigen domeinnaam.


@GerritS76 

Eigen domein toevoegen: Als ik het goed begrijp dan worden die emails naar bijv. een ….@kpnmail.nl emailadres gestuurd en niet meer naar bijv. …...@websmit.nl. Dan zie ik dan ook bij een ontvangen email bij “Aan” een dat "….@kpnmail.nl” en niet een bijv. "@websmit.nl” adres staan ?

 

Er is nog een 2e mogelijkheid voor @GlasvezelGaatMis :

Als men een KPN emailaccount heeft dan kan men in de KPN webmail de email van dat emailaccount bekijken en beheren. Maar op die plek kan men ook een ander account aan toevoegen (bijv. …..@websmit.nl") en beheren.

Zie het plaatje hieronder:

Dan moet men in KPN webmail de optie “Emailaccount toevoegen” kiezen (rode pijl). De blauwe pijl wijst naar het nieuw emailaccount (niet van de KPN) dat ik ca. twee jaar geleden heb toegevoegd (uiteraard heb ik het emailadres verborgen achter de blauwe balk).

 

 


@GerritS76

Eigen domein toevoegen: Als ik het goed begrijp dan worden die emails naar bijv. een ….@kpnmail.nl emailadres gestuurd en niet meer naar bijv. …...@websmit.nl. Dan zie ik dan ook bij een ontvangen email bij “Aan” een dat "….@kpnmail.nl” en niet een bijv. "@websmit.nl” adres staan ?

 

Neen, je kunt dan aangeven welke van de e-mail adressen je wilt gebruiken voor uitgaande mails. Die van je eigen domeinnaam of die van kpnmail. In dat geval wordt dan wel gebruik gemaakt van de mailserver van KPN en zal je jezelf ook weer moeten inlezen in DNS gerelateerde zaken zoals hoe je SPF moet configureren omdat bij steeds meer webhosters/domeinboeren, SPF geconfigureerd is die weigert om mails via andere mailservers dan die van henzelf te versturen.

 

Er is nog een 2e mogelijkheid voor @GlasvezelGaatMis :

Als men een KPN emailaccount heeft dan kan men in de KPN webmail de email van dat emailaccount bekijken en beheren. Maar op die plek kan men ook een ander account aan toevoegen (bijv. …..@websmit.nl") en beheren.

Leuk maar dat maakt Outlook 2010 als het goed is volledig nutteloos aangezien dat er dan volledig gebruik gemaakt zal moeten worden van webmail.

Die laatste truc die je aanhaalde kende ik trouwens niet, wordt volgens mij zelfs nauwelijks vermeld in de KPN Knowledge Base. Maar goed, ik doe sowieso bar weinig met KPN Mail aangezien ik al sinds 2007 eigen servers, domeinen etc. heb en daardoor ook alle beveiligingen/standaarden geïmplementeerd heb die er zo'n beetje zijn. (niet omdat het moet, maar omdat het kan🤡

 


@GerritS76 

Er is overigens meer dan één reden waarom ik “geen fan” ben van de KPN webmail.


@GerritS76

Nog een laatste (hoop ik) vraag: Welke websites en/of tooltjes heb je gebruikt om die informatie - door jouw laten zien in dit topic - boven water te krijgen ? Ik ben zeer nieuwsgierig geworden  en wil zelf ook wat gaan "vissen".


@GerritS76

Nog een laatste (hoop ik) vraag: Welke websites en/of tooltjes heb je gebruikt om die informatie - door jouw laten zien in dit topic - boven water te krijgen ? Ik ben zeer nieuwsgierig geworden  en wil zelf ook wat gaan "vissen".

Bedoel je die portscan? Dit is onder Linux gedraaid waarvan ik 1 Thuisserver, 2 Dedicated Servers en een handjevol VPS's heb draaien verspreid over een aantal locaties (VS, Frankrijk, Nederland). Die dig ANY websmit.nl is eveneens onder Linux gedraaid.

Als je geen Linux tot je beschikking hebt en toch wat tests wilt uitvoeren dan kan je dingen zoals MxToolbox, Internet.NL, Mozilla Observatory en Pentest Tools (PortScan) gebruiken. Bij Internet.NL vind je nadat je een test hebt gedaan vaak ook allerlei tips.