Skip to main content

KPN maakt fouten met contract en onterechte facturering, maar blijft mij achtervolgen met foute

facturen ne dreigbrieven.

Tig keer gebeld, geschreven, niets helpt. Zijn ze zo hardleers of lijkt dat maar zo.

Het gaat maar door, het is een puinhoop bij KPN.

Uit schaamte heb ik mijn aandelen KPN verkocht!

Hallo Anton, welkom op het forum! Je geeft aan dat er fouten zijn gemaakt met je contract en de facturen. Kun je dat wat meer toelichten? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gefactureerd wordt voor dingen die niet kloppen. Vul ook je forumprofiel in, dan kan ik hier meekijken wat er aan de hand is.


25-11-2019 heb ik mijn all in one contract omgezet naar e-mail only. Een en ander is door KPN bevestigd.

Helaas bleef KPN rekeningen sturen voor all in one, die ik uiteraard niet betaalde. Na 10x

bellen en vele beloften werd de kwestie eindelijk opgelost, dacht ik.

Maar nu begint het weer: onterechte factuur voor aansluitkosten. Hoezo aansluitkosten,

er is niets afgesloten? Weer aanmaningskosten, dreigbrieven.

Kortom: KPN op zijn best!


Dank je, Anton. Ik heb hier naar gekeken en ook even overlegd met collega's hierover.

Wat er gebeurd is, is het volgende: het verhuizen van je abonnement naar je nieuwe adres bleek niet haalbaar. Daarom is, in overleg, ervoor gekozen om je abonnement om te zetten naar een e-mail only, welke je dan een jaar gratis krijgt. Dit zou op 12 december uitgevoerd worden. Dit is door ons niet daadwerkelijk uitgevoerd. Daarin zijn we de fout ingegaan. Daardoor is de facturatie van je reguliere abonnement blijven lopen. Dat ben je gaan storneren en je hebt contact met ons opgenomen. Uiteindelijk is de omzetting naar e-mail only per 7 februari alsnog uitgevoerd. De collega die dat gedaan heeft, heeft ook gelijk de abonnementskosten van de tussenliggende periode (12-12-2019 t/m 7-2-2020) vergoed. Je hebt een slotfactuur gekregen in maart waar dit op verwerkt is. 

Echter, op het moment dat jij gaat storneren gaat ook het achterstalligheidsproces lopen. Het achterstalligheidsproces houdt in dat er herinneringen komen, waarbij je voor de tweede herinnering betaalt. Uiteindelijk wordt je afgesloten. Op het moment dat achterstallige factuur alsnog betaald wordt (of verrekend met een creditering) dan wordt ook geautomatiseerd, weer een opdracht gegeven voor heraansluiten. Dat was in dit geval natuurlijk niet nodig en is ook niet uitgevoerd. Wel worden er dan heraansluitkosten in rekening gebracht.

Je hebt hierover een klacht ingediend die in april is behandeld. De collega heeft je daarover gebeld. Tijdens dat gesprek is ook aangegeven hoe dit proces loopt. De collega heeft daarom de aanvullende kosten ook als terecht bestempeld.

 

Wat ik hier zie is dat er op dit moment twee facturen openstaan. Een voor €20 aan kosten voor de tweede herinnering. En een voor €25 aan kosten voor het heraansluiten.  Deze laatste heb ik zojuist voor je gecrediteerd. Dit omdat heraansluiten niet van toepassing was, dus die kosten ook niet. De overige €20 aan herinneringskosten kan ik niet vergoeden.

Ik wil je vragen om deze beide facturen alsnog te betalen. Dit omdat anders het achterstalligheidsproces verder doorloopt. Wat betekent dat ze uiteindelijk bij een incassobureau terecht gaan komen. Voor de €25 vergoeding krijg je dan een aparte creditfactuur. Ik hoop dat die nog deze maand wordt meegenomen. Maar omdat je factuurdatum de 5e van de maand is kan ik dat niet helemaal garanderen. Het kan dan ook zijn dat je dit in augustus terugkrijgt.


Wat een puinhoop. Onterechte facturen is een excuus waard en het herroepen van onterechte afboekingen is voor in het leven geroepen wat @Antonten238 blijkbaar volledig terecht doet. Wat niet verschuldigd was kan geen betaling van gevraagd worden, dat is tegen de wet.

Om te voorkomen dat ik in dezelfde situatie kom wil ik ook graag dat iemand bij mij even kijkt @Erik_ . Want de facturering is bij mij nog veel gekker. In plaats van schadevergoeding omdat ik zakelijk én privé al vijf weken niet kan bellen terwijl ik een acht uren oplosgarantie contract heb, krijg ik een factuur van meer dan 400 euro voor één maand niet werkende telefonie.
Terwijl ik niet naar het buitenland bel en belkosten met bel onbeperkt Nederland voor 9,99 afgekocht zijn.
https://forum.kpn.com/internet-9/doorschakeling-vast-kpn-telefoonnummer-500043?postid=1020855#post1020855


Bedankt voor de reactie.

Het is de omgekeerde wereld! KPN maakt fouten en ik zou moeten betalen?Niet dus.

Wie fouten maakt moet corrigeren.


@Antonten238 Ik weet niet wat KPN wil met je onderwerp. Zo’n melding heb ik nog nooit gehad. Maar ik schreef je een reactie en ga er van uit dat die hier alsnog gewoon gepubliceerd wordt.


 

@Antonten238, de correctie voor de €25 heraansluitkosten is inmiddels ingevoerd en krijg je terug. De overige €20 niet. Het is verder je eigen keus wat je doet met de openstaande facturen. Wees je er bewust van dat er dan aanvullende kosten achterweg kunnen komen, en dat het kan eindigen bij een incassobureau.

 

 @DagobertDuck: dit is je laatste waarschuwing. Vikash heeft je in je eigen topic een afsluitend antwoord gegeven. Als je het daar niet mee eens bent dat is je goed recht. Het verandert echter niets aan dat antwoord.  Het is op het forum vanuit de huisregels niet toegestaan om andermans topics te kapen. Als je nog per sé iets kwijt wilt, of iets anders wilt aankaarten, kun je een nieuw topic starten. Als je op deze manier in andermans topics bezig blijft zijn we genoodzaakt je een (tijdelijke) ban te geven.


de correctie voor de €25 heraansluitkosten is inmiddels ingevoerd en krijg je terug.
De overige €20 niet.

Wat ik teruglees geldt dat als “herinneringskosten” voor een niet bestaande en ook niet geleverde internetaansluiting op het nieuwe adres van de topic starter, omdat deze op dat adres niet haalbaar bleek.  Dat KPN allerlei eigen vreemde administratieve constructies heeft bedacht als iemand een onterecht gefactureerde betaling storneert, en denkt met de daaruit voortvloeiende eveneens onterechte herinneringskosten daar dan wel aanspraak op te kunnen maken, heeft het toch echt mis.

Voor niet geleverde diensten kunnen geen kosten gerekend worden, omdat er geen wettelijke grondslag is daar facturen voor uit te geven. Topic starter heeft naar ik teruglees gewoon contact opgenomen, om de kennelijke fouten die KPN heeft gemaakt door te spreken. Dat is ook toegegeven door KPN.  KPN hoort dat dan ook gewoon te corrigeren, zonder ook maar één stuiver kosten in rekening te brengen. Gewoon terugdraaien tot het moment dat de internetaansluiting is beëindigd.
 

Het is verder je eigen keus wat je doet met de openstaande facturen. Wees je er bewust van dat er dan aanvullende kosten achterweg kunnen komen, en dat het kan eindigen bij een incassobureau.

Dit soort dreigementen, zou ik me als topic starter maar niets van aantrekken.
Er is namelijk geen wettelijke grondslag voor die kosten. Incassobureau ook niet bang voor zijn.
Die kan namelijk geen beslag leggen, of wat dies meer zij zonder een gerechtelijke uitspraak.

Laat het dus maar gewoon voor de rechter komen als een incassobureau daar dan weer mee gaat dreigen als je alsnog niet betaalt. Bij de rechter wordt je als klant met dit soort zeer duidelijke situaties gewoon in het gelijk gesteld.
Overigens vraag ik me af een claim van € 20,- tegenwoordig nog wel aangemerkt kan worden om dat voor te laten komen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een ondergrens is van € 50,-

Dit soort akkefietjes heb ik in het verleden tot aan de rechter meermalen meegemaakt met providers, energiemaatschappijen, en andere lieden die denken onterecht aanspraak te maken op allerlei onterecht opgevoerde kosten. Met succes !!

Dat je voor een bepaalde tijd nu nog een “e-mail only” is aangeboden na eerder een internet abonnement te hebben gehad, vloeit voort uit eerdere plannen ervoor vorig jaar.

https://tweakers.net/nieuws/148802/nederlandse-isps-moeten-e-mails-na-overstap-tot-een-jaar-blijven-doorsturen.html

De daadwerkelijk wettelijk geregelde termijn wat nu van officieel van kracht is geworden, is nu overigens wel korter geworden dan wat KPN je eerder heeft aangeboden, namelijk 6 maanden.

https://tweakers.net/nieuws/162644/consumenten-houden-vanaf-zomer-zes-maanden-toegang-tot-e-mailadres-bij-overstap.html


Ik vind kom wel goed met die mooie dingen groetenis van anjavdmeer